Listen af fjernvarmeprojekter, der udskydes, annulleres eller helt droppes, bliver fortsat længere. Nye tal fra Klima, Energi-, og Forskningsministeriet viser, at 89 fjernvarmeprojekter blev forsinket i perioden 2022–2024.
Regningen? Den lander hos boligejerne, som foruden markante prisstigninger også udelukkes fra at søge midler til andre energi- og kosteffektive varmeløsninger.
Sideløbende har regeringen for nylig banket elafgiften i bund indtil 2027 og givet Varmepumpepuljen et løft på 500 mio. kr. To tiltag, som jeg bifalder.
Det sender et klart signal om, at politikerne er løsningsorienteret i opgaven med at accelerere den grønne omstilling af varmesektoren.
Netop derfor er det også helt paradoksalt, at reglerne for at søge midler i Varmepumpepuljen er så ufleksible og ikke følger med virkeligheden.
I mine øjne er den grønne omstilling i varmesektoren ikke et spørgsmål om enten-eller, men både-og. For fjernvarme er oplagt i nogle områder
Boligejere bosat i områder udlagt til fjernvarme er nemlig fortsat udelukket fra at søge tilskud til en varmepumpe – også selvom fjernvarme udskydes på ubestemt tid eller helt kuldsejler.
Så nok er elafgiften lagt i dvale – men for de tusindvis af borgere landet over, der allerede er fanget i fjernvarmelimboen, står der ikke andet end barrierer tilbage.
Hvis reglerne for at søge tilskud til en varmepumpe ikke tilpasses den virkelighed, mange boligejere nu engang står i, så frygter jeg, at de ellers velplacerede ekstra midler aldrig når ud til forbrugerne.
Og en pulje, der ikke bliver brugt, gavner hverken borgerne, den grønne omstilling eller klimaet.
Valgfrihed som drivkraft
Den grønne omstilling forbindes alt for ofte med begrænsninger, kontrol og uforudsigelighed. I stedet bør den bygge på tillid. Tillid til, at projekter realiseres og varmen rent faktisk kommer frem. Og tillid til at borgere vælger rationelt – hvis altså de får rammerne til det.
For når man nægter boligejere i et område med udskudt fjernvarme at søge støtte til at skifte det gamle gasfyr ud med en alternativ løsning, er det ikke et udtryk for præcision – men stive regler.
Regler, der måske giver mening på papiret, men i praksis er alt andet end funktionelle og i stedet en bremseklods for den grønne omstilling.
Sund fornuft
I mine øjne er den grønne omstilling i varmesektoren ikke et spørgsmål om enten-eller, men både-og. For fjernvarme er oplagt i nogle områder.
Men i de tilfælde, hvor fjernvarmeprojekterne strander – må og skal døren stå åben til alternative løsninger fri for barrierer.
Den grønne omstilling lykkes kun, hvis vi udnytter begge teknologier og giver danskerne frihed til at vælge den løsning, der virker i praksis i den enkeltes situation.
Så kære politikere: Justér reglerne, så tilskudspuljer matcher virkeligheden – og giv borgerne reel valgfrihed. Først da kan vi sætte fart på den grønne omstilling af varmesektoren.