ForsikringsBrief AdvisorBrief
KØB SENESTE NYT KURSER
Køb Abonnement

Dette er en kronik skrevet af en eller flere eksterne skribenter. Kroniken afspejler en personlig holdning. Forslag til kronikker kan sendes til Børsen Opinion: opinion@borsen.dk

“Energiø Bornholm: Havvind er blevet sikkerhedspolitik”

Revitaliseringen af Energiø Bornholm fremstår som et historisk og perspektivrigt pionerprojekt på vejen mod større europæisk energiuafhængighed, skriver Henrik Kragh Møller og Morten Bo Rasmussen.
Revitaliseringen af Energiø Bornholm fremstår som et historisk og perspektivrigt pionerprojekt på vejen mod større europæisk energiuafhængighed, skriver Henrik Kragh Møller og Morten Bo Rasmussen. Arkivfoto: Kenneth Bagge Jørgensen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Mens Folkemødet i år var præget af debatter om oprustning og europæisk sikkerhed, har regeringen lagt op til en udbygning af havvind i både Nordsøen og Østersøen. De to dagsordener hænger sammen. Energiø Bornholm illustrerer, at fremtidens sikkerhedspolitik ikke kun handler om kampfly, fregatter og ammunition, men også om kabler på havbunden, energiforsyning og beskyttelse af kritisk infrastruktur.

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis