Dette er en kronik skrevet af en eller flere eksterne skribenter. Kroniken afspejler en personlig holdning. Forslag til kronikker kan sendes til Børsen Opinion: opinion@borsen.dk
“Energiø Bornholm: Havvind er blevet sikkerhedspolitik”
27. jun. 2026 KL. 12.24
Gem til senere
Mens Folkemødet i år var præget af debatter om oprustning og europæisk sikkerhed, har regeringen lagt op til en udbygning af havvind i både Nordsøen og Østersøen. De to dagsordener hænger sammen. Energiø Bornholm illustrerer, at fremtidens sikkerhedspolitik ikke kun handler om kampfly, fregatter og ammunition, men også om kabler på havbunden, energiforsyning og beskyttelse af kritisk infrastruktur.