Han er i gang med at redde en fodboldklub, er CEO for en shipping-gigant og investerer i start-ups: "Det har selvfølgelig sin pris"

394016_16_9_large_949.jpg
Longread
Eksklusivt for kunder
23. jan 2020 KL.10:13
Han blev kendt som “den mystiske mæcen” og har siden 2013 postet over en kvart mia. kr. i fodboldklubben Brøndby IF Nu står Jan Bech Andersen over for en livsvigtig aktieemission, mens han samtidig jonglerer et hav af private investeringer. Vi har fulgt ham på en hæsblæsende mødedag

Jan Bech Andersen står i entréen i sit sommerhus iført et par klipklapper, grå jeans, hvid skjorte og mørkeblå cardigan. Han giver hånd og forklarer straks, at vi skal videre op ovenpå.

“Det ser i hvorfor, når vi kommer derop,” siger han og tager trappen i tre-fire hurtige spring.
“Ja...” siger han, da vi træder ind i den åbne stue oppe på første sal.

“Det er jo ikke for ingenting, jeg kalder huset her for en af mine bedste investeringer nogensinde.”

Og så står vi ellers i stilhed og betragter det betagende vue over kysten hen langs Hornbæk strand.

“Huset har tidligere tilhørt filminstruktøren Bille August, men vi har lavet lidt om på indretningen, for det er da heroppe, man har lyst til bare at sidde og nyde udsigten,” siger Jan Bech Andersen og slår ud med armene.

“Det er ret vildt, ik'?” 

Fra de store panoramavinduer er der direkte blik til strand, vand og himmel. Intet andet. Kun hvis man lige drejer hovedet skarpt til højre, kan man se nabohuset, der er ved at blive opført i første række ned til vandet.

“Jeg ejer også grunden derinde, og her er vi ved at bygge et hus til børnene, for de gider nok ikke være gæster hos mor og far, når de bliver store nok til selv at tage på ferie,” siger han og griner.
Aftenen før er Jan Bech Andersen fløjet ind fra Genève, hvor han tilbringer “tre-fire dage om ugen” for at passe sit fuldtidsarbejde som ceo i shippingvirksomheden Clearlake, der er en del af den internationale Gunvor Group.

Clearlake er vokset betragteligt over de senere år og hører i dag til blandt de fem største, internationale befragtere af tankskibe med raffinerede olieprodukter.

“Jeg har været del af virksomheden siden 2017, og det er simpelthen så spændende. Vi har kontorer i Genève, Singapore, Nassau, Houston og Tallinn og råder nu over 17 egne skibe og har godt 80 på charter,” fortæller Jan Bech Andersen og nævner kunder som Maersk Line, BW Hafnia og rederiet Norden.

I dag er han så i Danmark på en af sine travle mødedage, og vi følger i hælene på ham for at tale om de mange projekter, han har gang i ved siden af arbejdet som shippingdirektør.

“Ja, og dem er der mange af, men jeg prøver faktisk at fokusere mere i de her år, og det er lykkedes ret godt. Men shipping er i dag klart min førsteprioritet. Det er her, jeg bruger størstedelen af min energi og fokus. Ingen tvivl om det.”

Men ellers er det nok en helt anden bedrift, de fleste kender ham fra. For det var Jan Bech Andersen, der i 2013 trådte direkte ind i toppen i dansk superligafodbold med en millioninvestering i den kriseramte klub Brøndby IF. 

Den mystiske mæcen

Siden er den “mystiske mæcen,” som han dengang blev kaldt, blevet et kendt navn blandt alle, der har bare den mindste interesse i dansk fodbold.

“Men,” siger han, “så kender folk mig jo ikke rigtigt. Medierne skriver kun de historier, som kan sælge aviser eller få høje seertal, og der bliver simpelthen skrevet så meget...”

Han afbryder sig selv og siger, vi hellere må komme i gang med at tale om det, der står øverst på dagsordenen: den kommende aktieemission i Brøndby IF. Den klub, der altid har haft en helt særlig plads i hans hjerte.

Siden barndommen i Greve har han været fast gæst på Brøndby Stadion, og for lidt mere end syv år siden brugte han så en del af sin formue på at redde Brøndby IF fra konkurs.

Til dags dato har han med egne ord skudt “et sted lige midt imellem” 250-300 mio. kr. i klubkassen, og foruden en gennemgående opgradering af området på og omkring stadion er der blevet investeret massivt i spillertruppen og talentakademiet Masterclass.

Til gengæld er det i samme periode blot blevet til en enkelt triumf i pokalturneringen, og det første mesterskab siden 2005 lader fortsat vente på sig. Også selvom det var snublende tæt på for et par år siden, hvor Brøndby i en af de sidste runder smed en 2-0-føring mod Horsens over styr og dermed sendte fordelen videre til FC Midtjylland.

Det midtjyske hold udnyttede muligheden og sikrede sig guldet.

Uden for banen var det oprindeligt planen, at økonomien i klubben skulle hænge sammen sidste år. Der var ellers sorte tal på bundlinjen i regnskabet for 2018, men sidste år lykkedes det ikke Brøndby at sælge nogen spillere, hvilket igen fik økonomien til at falde sammen.

I stedet ender det nu – ifølge klubbens egne estimater – med et underskud i 2019 på 70-90 mio. kr., og i så fald vil det samlede tab, siden Jan Bech Andersen kom til i 2013, runde 300 mio. kr.

Det er selve baggrunden for den forestående aktieemission, hvor planen er at hente op mod 156 mio. kr. ind i frisk kapital.

“Best case scenario er, at Brøndby bliver sikret på lang sigt, også på bekostning af min aktiepost. Det kan både være, at jeg øger min ejerandel eller tager den lidt ned,” forklarer Jan Bech Andersen og henviser til sin nuværende aktiebeholdning på 54,6 pct.

“Hvis der kommer en strategisk investor med synergier, kigger vi på det. Ellers gælder det om at skabe et fundament, og så skal vi for alt i verden undgå et scenarie som i 2018, hvor vi havde en for stor trup og hyret nogle spillere, vi ikke kunne sælge. Men det er jeg ret overbevist om ikke kommer til at ske igen.”
Tiden løber, og Jan Bech Andersen gør sig klar til afgang. Han iklæder sig en mørkeblå mønstret jakke og sætter sig ind i sin sølvmetallic Audi Q7, hvor han sirligt placerer tre mobiltelefoner i det lille rum lige bag ved gearstangen.

“Jeg ved godt, der er alle mulige roamingaftaler, men jeg kan nu bedst lide både at have en dansk, en schweizisk og en engelsk mobil. Det gør det lettere at holde styr på alle mine opkald,” siger han og bakker ud ad indkørslen og sætter kurs mod Ballerup.

Han er på vej til et møde i forsikringskoncernen Trygs hovedkvarter, hvor han skal sidde med under et møde med serieinvestoren Morten Lund, der skal præsentere et nyt projekt.

De to kender hinanden, og Jan Bech Andersen har bl.a. foretaget en investering i Morten Lunds seneste opstartsvirksomhed, Poshtel Inc., der planlægger at opføre en række highend, men bæredygtige helårsboliger i Nordsjælland.

“Morten er en visionær gut, og han vender af og til sine tanker med mig. Han fortalte mig tidligt om Poshtel, som er en slags moderne økosamfund, og jeg tror på idéen. Derfor valgte jeg også at foretage en investering i projektet,” fortæller Jan Bech Andersen, men bliver afbrudt af sin danske mobiltelefon.

Han tager opkaldet over bilens højttaleranlæg, og det er en af Jan Bech Andersens danske forretningspartnere, der vil høre lidt ind til de investeringsplaner, han har i Brøndby Kommune.

Der går ikke længe, før der går forretning i den. Jan Bech Andersen fortæller om lokalplaner, om infrastruktur, udfordringer og uforløst potentiale. Og så handler det selvfølgelig om finansiering. Det er dealmaking på motorvejen.
Den slags opkald har han flere af til daglig, forklarer han bagefter, og der er mange, der gerne vil involvere ham i både store og små projekter.

Som regel tager han sig tid til at lytte, og han sætter sig ordentligt ind i sagerne, siger han, men der er også mange, der bare kommer hen for at snakke, hvis de f.eks. ser ham nede i den lokale brugs eller på vej gennem lufthavnen.

“De kender mig jo efterhånden ret godt ude i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn, for jeg er en hyppig gæst, men det sker også, at folk kommer hen til mig, hvis jeg står i kø i supermarkedet eller går på gaden. Som regel vil folk snakke om fodbold og Brøndby, og det er jo kun positivt, synes jeg.”

Vi nærmer os afkørslen, og Jan Bech Andersen forklarer, at han altid bliver forbavset over, hvor mange Brøndby-fans, der findes overalt i landet. Fra Hanstholm til Helsingør.

“Det er alle mulige slags folk. Fra seriøse forretningsmænd til hardcore fodboldfans. Det er mennesker, der deler den samme passion som jeg. Det viser også noget om den interesse og det store engagement, rigtig mange har, når det drejer sig om Brøndby IF.”

Det er dog de færreste forundt at føre passionen helt derud, hvor det koster årlige millionbeløb, og det erkender Jan Bech Andersen da også.

“Det er klart, at jeg kunne have investeret mine penge i kontorbyggeri eller boliger – det har jeg også gjort, og det er betydeligt lettere – men nu synes jeg bare, det er mere spændende at investere i en fodboldklub. Det er langt mere udfordrende – eller som jeg ofte siger, er det som at bestige et bjerg i laksko.”

Kritik fra fans

Han fortæller, at det eneste, der kom en smule bag på ham, da han valgte at investere i Brøndby IF, var det store fokus på ham som person.

“Den skulle jeg lige vænne mig til,” siger han og smiler.

“Men det er vel bare del af pakken, når man investerer i et så kendt brand som Brøndby, som rigtig mange har et forhold til. Klubben har en virkelig stor fanbase, og det er det åbne brev, vi så for nylig, også et godt eksempel på,” siger han med henvisning til det fælles skriv, som nogle af Brøndbys største fangrupper offentliggjorde i starten af året for at forklare, hvad de mener der bør ske efter aktieemissionen.

Her slår de bl.a. på tromme for at skrue ned for de sportslige ambitioner på den korte bane, hvis det kan være med til at sikre det økonomiske fundament under klubben på længere sigt. Samtidig lufter de en vis frustration over nogle af de beslutninger, der er blevet truffet i jagten på sportslig succes.

“Vi har gennem årene set på store satsninger, som potentielt kunne have kostet klubbens overlevelse og var tæt på at gøre det. Der skal vi ikke hen igen. Det skal vi alle have for øje, når der inden for de kommende måneder skal træffes nogle afgørende strategiske og økonomiske beslutninger om fremtiden for vores fælles klub,” står der i brevet.

Mange vil nok betegne det som en kritik af ledelsen, men Jan Bech Andersen selv oplever det imidlertid på en anden måde.

“Det er fremragende, at de rækker ud, og som jeg ser det, er det en kærlighedserklæring. Det er meget sympatisk, at de gerne vil tilsidesætte de sportslige resultater for en stund for at få en økonomisk bæredygtig klub. Men hvis man kigger på vores budget, er det stadig til top-fire, så det er ikke et spørgsmål om, at vi skal ligge og rode rundt i midten eller bunden af Superligaen.”

Det er dog ikke ensbetydende med, at alle beslutninger – understreger han – har været lige gode hver eneste gang.

“Vi har helt klart lavet nogle fejl som bestyrelse, hvor vi har givet nogle folk i dagligdagen for meget reb og for stort økonomisk råderum. Hånden op, det er også mit medansvar,” siger han og gestikulerer med begge hænder for ligesom at understrege pointen.

“Men nogle gange tager man beslutninger ud fra de forudsætninger, man har, og så må man stå ved det og håndtere det.”
Især én episode trækker stadig spor i Jan Bech Andersens Brøndby-tid.

Tilbage i 2016 svigtede resultaterne på banen, og mange fans, eksperter og medier grillede klubben og satte spørgsmålstegn ved, om projektet under den daværende cheftræner, Thomas Frank, var gået i stå.

I fodboldverden er det normalt en uskreven regel, at ledelsen udadtil bakker op om træneren, uanset hvor grelt det står til på og uden for banen. Og netop derfor skabte det furore, da det kom frem, at én af de mest kritiske stemmer på Brøndby-fanforummet Sydsiden viste sig at være Jan Bech Andersen selv, der skrev under aliasset Oscar – navnet på hans søn.

Oscar-tråden indeholdt bl.a. lange afsnit, hvor Thomas Frank og den tidligere sportsdirektør, Per Rud, blev kritiseret i skarpe vendinger for deres dispositioner. Afsløringen endte ikke overraskende med, at Thomas Frank sagde op med øjeblikkelig virkning, og Jan Bech Andersen trak sig for en stund som bestyrelsesformand for at give ledelsen ro til at rydde op efter skandalen.

“Selvfølgelig var det ikke i orden, men det er vigtigt at sige, at der var en baggrund, som gav udslag i disse ting. Det er noget, som måske – måske ikke – ser dagens lys, når jeg en gang om mange år skal skrive en bog.”

“Men det var ikke et følelsesudbrud, for det havde bygget sig op over længere tid. Men det er mit ansvar, og er der noget, jeg altid har gjort, er det at tage ansvar for mine handlinger. Jeg har altid stået forrest og taget kuglerne for mine medarbejdere.”

Hvad lærte du af den episode?

“Jeg er kommet videre. Men jeg lærte, at man skal passe på, hvad man skriver på de sociale medier. Det er også noget, jeg fortæller mine børn hver dag. Sket er sket, og det gør jeg så ikke mere. Men der var ikke skrevet noget der, som jeg ikke allerede havde konfronteret mine medarbejdere og de involverede personer med. Det er vigtigt for mig at sige,” konstaterer Jan Bech Andersen.

“For når man får en masse ting i masken og bliver beskyldt for det ene og det andet, reagerer jeg på den måde, jeg gjorde. Det var en fejl. Jeg har følelserne med i det, jeg gør, og er passioneret omkring det. Ellers ville jeg heller ikke kunne håndtere tre-fire forskellige ting på en gang. Men alle folk, der kender mig, ved godt, at jeg ikke har et ondt ben i kroppen. Jeg vil bare have det bedste for virksomheden.”
Bilen ruller ind foran Tryg i Ballerup, og Jan Bech Andersen får straks øje på sin forretningspartner Morten Lund inde i receptionen. Han går ind og stikker hånden frem til hilsen, men Morten Lund river fat i ham og trækker ham helt ind til et kram.

“Hvad så, gamle dreng,” siger Morten Lund, der er klædt i hvid skjorte, jakke og posede røde bukser samt bare tæer i de åbenstående Birkenstock-sandaler.

Det er Morten Lund, der introducerer Jan Bech Andersen til de andre mødedeltagere, herunder Trygs coo, koncerndirektør Lars Bonde, der på vej ind i et lille mødelokale forklarer, at bygningskomplekset også huser andre større virksomheder som f.eks. betalingsgiganten Nets.

“Nå, for søren. Holder Nets også til her? Ja, jeg mødtes jo med Bo (Nilsson, Nets’ ceo, red.) her forleden,” siger Jan Bech Andersen og smalltalker lidt med Lars Bonde, før mødet går i gang.

Men herefter er det Morten Lunds show. Det er ham, der præsenterer Poshtel, pitcher projektet og forklarer detaljerne, mens Jan Bech Andersen alene er med på en lytter.

Da mødet lakker mod enden, tager Lars Bonde ordet og runder af med et “tak for dagens sjoveste møde.”

“Det var dejligt, at I kunne komme så mange folk,” siger han.

“Jamen, sådan er det, når man har en superstjerne med,” siger Morten Lund og peger hen på Jan Bech Andersen.

“Det var godt nok voldsomt”

Tilbage ude i bilen sidder Jan Bech Andersen lidt og sunder sig.

“Okay, nu møder jeg ikke Morten så tit, men det er godt nok voldsomt,” siger han.

“Morten sender jo på en helt anden frekvens, og han er vild. Han befinder sig ude i fremtiden. Men han har fat i noget med Poshtel-boligerne, for hvis vi bliver ved med at leve og bo, som vi gør i dag, går det galt. Morten er inde at røre ved noget helt essentielt, og hans idé om, hvordan vi bør leve i fremtiden, er den bæredygtige vision, jeg investerer i,” siger Jan Bech Andersen, trykker på startknappen og ruller bilen baglæns.

“Okay, lad os så komme ud til Brøndby Stadion,” siger han og sætter bilen i gear.

Der er godt 20 minutter ud til Brøndby, og Jan Bech Andersen går med til at tale lidt om et par af de andre investeringer, han også er – eller har været – en del af.

Han har f.eks. stadig en tredjedel af cykelholdet Virtu sammen med Lars Seier Christensen og Bjarne Riis, der ligeledes ejer en tredjedel hver, ligesom han i en årrække har været medejer af michelinrestauranten Noma.

“Jeg var i fire år del af det konsortium af investorer, der skød penge i Noma. Det var en fantastisk rejse, for René (Redzepi, køkkenchef og medejer, red.) er helt unik. Og helt ærligt, hvem vil ikke gerne være associeret med en af verdens absolut bedste restauranter,” siger han og kalder sin investering i Noma for “rigtig god og fin. Jeg tjente penge.”
Men spørgsmålet er, hvordan han kan overskue alle sine investeringer og ikke mindst finde tid til de mange projekter, når han samtidig har direktørjob i Schweiz og en familie, der til daglig bor i England.

“Jamen, min hustru og børn har aldrig kendt til andet. Vi har altid levet sådan her, hvor jeg har gang i en masse projekter samtidig. Sådan er det.”

“Personligt kan jeg også godt lide at have hele verden som min arbejdsplads. Jeg nyder at møde folk fra alle mulige dele af verden med forskellige baggrunde, kulturer og religioner,” siger Jan Bech Andersen, der fik smag for det internationale liv, da han som 27-årig flyttede til Singapore for at arbejde for rederiet Torm. Her lærte han, at hårdt arbejde betaler sig.

“Der er mange mennesker, der er tilfredse med et arbejde, hvor de møder fra kl. 7 til 15, og det har jeg stor respekt for. Det går jo heller ikke, hvis alle vil være statsminister. Så bliver det lidt af en udfordring. Men som person har jeg det selv bedst med at være leder og den, der træffer beslutninger, og det har selvfølgelig sin pris.”

Men hvornår kobler du af og lader op?

“Jamen, jeg ligger da også på sofaen en gang imellem, men jeg gør det ikke syv dage om ugen. Jeg har altid gang i et eller andet. Nye projekter og nye investeringer.”

Men du behøver vel ikke?

“Nej, nej, absolut ikke. Men jeg kan godt lide at have et fokus, og lige nu handler det især om mit ceo-job og om at få aktieemissionen sparket over målstregen.”

Vi kører et stykke i stilhed, før han igen siger noget.

“Jeg er bare den type, der er drevet af resultater. Så enkelt er det.”

Men han påpeger, at han også siger ja til så mange forskellige projekter, fordi det er en god mulighed for at møde nye mennesker.

“Og det er folk fra alle mulige brancher. Det lærer jeg meget af. Jeg kan godt lide at høre, hvordan andre mennesker tænker og handler,” siger han og kommer selv med et eksempel.

“På mødet tidligere med Morten og Tryg handler det jo ikke om penge. Det handler om, at jeg med min tilstedeværelse hjælper Morten og viser andre interessenter, hvem det er, der står bag. Men samtidig er det på det personlige plan en form for markedsføring – både af Brøndby og af mig som person. Her er en mulighed for at fortælle folk, hvem jeg er, og hvad jeg står for.”

“Der er alt for mange forkerte historier ude i medierne, men i al beskedenhed så er det kun få mennesker, der har forladt et møde med mig og sagt: “Hold kæft en idiot.” Derfor handler det også om at opbygge relationer og skabe netværk.”

Et netværk, som han i høj grad er nødt til at aktivere, når han i de næste uger skal tiltrække flere investorer til aktieemissionen. Han understreger, at ingen potentielle interessenter på forhånd er udelukket fra forhandlingerne. Det vigtigste er, at Brøndby IF får nogle nye medejere, som kan bakke op om bestyrelsen og den strategi, der allerede er lagt.
For selvom de økonomiske resultater lader vente på sig, er der ifølge Jan Bech Andersen ikke hold i den kritik, han selv og resten af ledelsen af og til bliver udsat for i medierne.

“Det er ikke korrekt, at vi har haft 100 forskellige strategier, som ikke er lykkedes. Den strategi, vi har nu, skal følge hen mod ligevægt på økonomien, og det er klart, at når man har et scenarie, hvor man ikke sælger nogen fodboldspillere, som det var tilfældet sidste år, så vil det gøre ondt på enhver top-seks-klub i Superligaen. Det kræver ikke nogen større doktorgrad at finde ud af det.”

Indtil videre har det dog været sparsomt med oplysninger om, hvem Brøndby IF egentlig ligger i forhandlinger med. Ifølge Børsens oplysninger er klubben i dialog med flere udenlandske investorer, der har haft følere ude.

En af de mere kulørte personer, der offentligt har vist interesse for fremtidens projekt i Brøndby, er den tidligere storsponsor Jesper “Kasi” Nielsen. Den farverige forretningsmand har det seneste årti trukket overskrifter for sit engagement i Brøndby, håndboldklubben AG København og smykkeforretninger, men også for konkurser, slagsmål med Skat og en voldgiftssag mod Pandora.

Det første bekendtskab mellem Kasi-Jesper og Brøndby endte på ingen måned lykkeligt, da sidstnævnte længe fastholdt, at klubben havde 41,1 mio. kr. til gode hos Jesper Nielsen og hans firma Kasi ApS for en gammel sponsoraftale. Først i november 2018 indgik de to parter forlig.

Men hvis Jesper Nielsen mener det seriøst, er han naturligvis velkommen ved forhandlingsbordet, forklarer Jan Bech Andersen.

“Hvis han er der og byder sig til, må vi kigge på det til den tid. Vi skal ikke udelukke noget, men det er at lægge ordene i munden på noget, der er helt hypotetisk. Jeg kender ikke hans privatøkonomi, men jeg har en fornemmelse af, at det er afhængigt af udfaldet af voldgiftssagen mod Pandora. I fællesskabets ånd holder vi døren åben for alle, der bakker op om visionen og vil købe sig ind.”

Hvad er egentlig din egen tidshorisont på investeringen i Brøndby?

“Der er ingen tidshorisont. Det allervigtigste er at få klubben endegyldigt vendt. Sportsligt har vi fået det vendt, og kommercielt er vi godt på vej. Nu skal vi tage de næste skridt og kigge opad. For mig er der ingen udløbsdato på det her. Det handler om at gøre klubben stærkere og stærkere,” siger han og tilføjer, at man er nået langt på mange parametre.

“Men selvfølgelig er det ikke godt nok, at økonomien ikke er bedre. Det skal den nok blive, og inden for fem år skal vi meget gerne kunne kæmpe med om mesterskabet. Brøndby eksisterer også om ti år, og det bliver kun bedre.”
Han forklarer, at han på kampdage altid “får kriller i maven,” når han kører det sidste stykke vej ind til Brøndby Stadion, men selv på en regnvejrsdag som i dag er det med “en enorm varme og glæde,” at han nærmer sig arenaen.

“Prøv bare at se, er den ikke flot?” siger han og peger på stadionbygningen, der toner frem i disen.

“Dengang, jeg kom til i 2013, lignede området her nærmest en grusgrav,” siger han og forklarer, at han er stolt af investeringen i nye faciliteter og opgraderingen af alt lige fra fanzoner til lounges: 

“Det er en helt anden verden i dag. Brøndby Stadion er jo smukkere end d’Angleterre.”

Vi træder ind i foyeren, og Jan Bech Andersen forklarer, at han er nødt til at skynde sig, for han vil kun nødigt komme for sent til dagens vigtige emissionsmøde, som er tophemmeligt.

“Jeg foreslår derfor, I går med ind de første fem minutter, men så bliver i altså nødt til at smutte, når vi går i gang.”

Han iler videre op til første sal, ned gennem Vilfort Lounge og ind i et mødelokale, hvor både Brøndbys direktion og bestyrelse er samlet med flere hold af rådgivere fra konsulenthuset Carlsquare og advokatfirmaet DLA Piper.

De fleste får et håndtryk af Jan Bech Andersen, enkelte et kram, men så ser han pludselig dagens bedste overraskelse – et bord fyldt med højtbelagt smørrebrød.

“Ahhh, dansk smørrebrød. Det er nu ikke hver dag, jeg får det,” siger han og vælger med begejstring både en rejemad og et stykke med paneret fiskefilet.

“Nå, er vi klar?” siger han ud i lokalet og sætter sig ned. Mødet går i gang.