Nethandel slår rekord black friday: Største handelsdag nogensinde

392120_16_9_large_474.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
30. nov 2019 KL.14:30
Landets internetbutikker havde ikke overraskende travlt fredag, hvor den store årlige handelsdag black friday løb af stablen. 

Derfor er glæden da også til at spore hos Foreningen hos Dansk Internethandel (FDIH). Her melder man , at det blev den den største handelsdag på nettet nogensinde:

“Et forsigtigt bud er, at vi runder 750 mio. kr. i omsætning alene på selve Black Friday,” siger Niels Ralund, direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der vurderer, at handlen på nettet samlet set er steget med mellem 50 og 60 pct.

Danskerne har i høj grad benyttet mobilen, da der skulle betales for fladskærme, dagligvarer, nips og møbler på nettet i forbindelse med black friday.

Det fortæller Peter Kjærgaard, der er pressechef i Mobilepay.

“Fredag var den største handelsdag nogensinde for os på nettet. Det overgik alt, hvad vi havde regnet med,” siger pressechefen dagen derpå.


I alt blev Mobilepay brugt til at betale 556.000 gange for varer købt på nettet. Det svarer til en vækst i transaktionerne på 77 pct. i forhold til handelsdagen sidste år.

Ifølge Peter Kjærgaard viser det, at mobilepay er danskernes foretrukne betalingsløsning, når de handler på nettet.

“Black Friday slog utvivlsomt med afstand alle rekorder i omsætning online. Hvis MobilePays omsætning i webshops er en indikator for den samlede Black Friday, er det meget tænkeligt, at dagen også blev den største handelsdag nogensinde i Danmark,” siger han.

I alt brugte danskerne mobilepay til at betale 376 mio. kr. i black Friday-døgnet på nettet. Det svarer til en vækst i volumen på 65 pct. i forhold til black friday sidste år.

På arbejde i et døgn

Peter Kjærgaard forklarer, at der var kaldt ekstra teknikere på arbejde for at sikre sig, at systemerne i mobilepay ikke brød sammen. Og selvom der var pres på klarede mobilepay sig igennem døgnet uden problemer.

Derudover var en enkelt kernemedarbejder med særlig indsigt i systemerne på arbejde hele black Friday-døgnet. 

“Grafen viser jo, hvordan danskerne handler. Der er nogen, der sidder klar ved midnat, mens andre står meget tidligt op for at få del i tilbud, de har spottet inden. Så er der nogle, der shopper på nettet, mens de er på arbejde og så får handlen et løft igen ud på aftenen,” siger han.

Han peger ligeledes på, at man i mobilepays tal kan se, at der er en tydelig tendens til, at tilbuddene ikke kun gør sig gældende om fredagen, men i stedet hele ugen.

“Det er tydeligt, at vi i stigende grad ser, at Black Friday bliver til en Black Week med handel, der fortsætter henover denne weekend. Trenden vil givet være endnu tydeligere næste år,” siger Peter Kjærgaard.

Legetøj og elektronik

Samme tendens ser FDIH. Her er det Ifølge Niels Ralund især elektronik og legetøj, som kunderne har brugt penge på i løbet af fredagen og ugen op til.

“Vi kan se, at de går meget specifikt efter de gode tilbud, der er og ikke køber så meget impulsivt. Det er snart jul, så det giver jo god mening at hugge til og få købt gaverne,” siger Niels Ralund om danskernes internetkøb.