Iværksætterduo: "Vi har været fristet til at poppe en flaske champagne"

null

345659_16_9_large_476.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
23. maj 2017 KL.20:39
Tvillingebrødrene Kasper og Mikkel Dissing har på rekordtid gjort onlinesalg af armbåndsure til en millionforretning. Gennem webshoppen Ditur.dk har de skabt en velsmurt forretning for mekaniske ure i et prisleje, der særligt appellerer til de unge.

Sideløbende med forretningen, som de stiftede i 2014, har de begge gennemført en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi på Aarhus Universitet. Selv mener tvillingerne, at studiet har udgjort en væsentlig del af opskriften på deres succes.

”Jeg er ikke i tvivl om, at den tid vi bruger på studiet, er meget værdifuld for vores vækst og udvikling. Den har været en af præmisserne for, at vi kunne opnå den succes, vi har gjort indtil nu,” siger Kasper Dissing.

”Vi har bevist, at det godt kan lade sig gøre at studere og drive virksomhed samtidig. Vi har en del ansatte og høj omsætning,” tilføjer han.

4,5 mio. kr. lød omsætningen på i 2016 for Ditur.dk, og i alt tæller drengenes kundekartotek mere end 12.000 kunder.

Ordrebøger i stedet for Facebook

Men det har ikke været uden udfordringer, at de to drenge er nået de resultater, de har i dag. Kasper og Mikkel har nemlig måtte tage forelæsningstimer i brug for at passe forretningen.

”Jeg har tit brugt det argument, der hedder, at når du sidder i en forelæsningssal sidder mange på Facebook, og de kan godt abstrahere fra undervisningen. Mikkel og jeg ville altid sidde med vores ordrebog, e-mail og leverandørkontakter åben i timerne,” fortæller Kasper Dissing.

Det har været daglig kost for drengene at styre forretningen i skoletiden og efterfølgende samle op på pensum, når de kom hjem. Flere medstuderende har da også spurgt, hvordan drengene har evnet at balance begge dele samtidig. Og selvom de har haft meget at se til i perioder, har der ifølge Mikkel været en naturlig synergi mellem forretning og uddannelse.

”For mig har det givet gensidig gavn. Jeg føler, at vores virksomheder og erfaring fra at være selvstændighed har hjulpet ved flere eksaminer. Jeg har været tvunget til at lære regnskab, fordi jeg har skulle bruge den viden i virksomhedsregi. Det har gjort mig endnu mere interesseret i at følge med i undervisningen. Det har der været en stor synergieffekt ved – samtidig med en stor del praktisk anvendelighed,” forklarer Mikkel.

Italienske vine og candyfloss


Siden stiftelsen af Ditur.dk i 2014 har Kasper og Mikkel lagt flere æg i forretningskurven. I efteråret 2014 stiftede brødrene vinshoppen Ditvin.dk, hvor de sælger italienske og spanske vine. Inspirationen til den webbutik stammer i høj grad fra farens store passion for vine.

I 2016 stiftede drengene telemarketingsbureauet Outbound Partner, der specialiserer sig i mødebooking for forsikringsbranchen. Idéen til Outbound Partner er stærkt inspireret af brødrenes tidligere arbejdsplads, Codan Forsikring, som de begge har erfaring fra.

Dette forår har brødrene så lanceret webbutikken Dingadget.dk – en netbutik, der sælger alt fra droner til candyfloss-maskiner.

Ifølge Mikkel har der været en naturlig udvikling i stiftelsen af de tre virksomheder.

”Vi var allerede i gang i form af hosting, marketing, grafisk udvikling, oprettelse af nye produkter, så på den måde havde vi platformen og erfaringen allerede efter oprettelsen af vores første webbutik,” siger Mikkel og fremhæver, at alle forretninger er startet med afsæt i mantraet om, at forretningerne skal være sjove at drive.

Krævende men muligt

Selvom det har været krævende for tvillingebrødrene både at studere erhvervsøkonomi og drive flere webbutikker, har de to områder ikke været umulige at balancere.

”Folk tror, at vi har haft succes, fordi vi er enormt intelligente. Vi ligger begge på et fint middelniveau, men vi har scoret bedre karakterer i livet, fordi vi rent faktisk har været iværksættere. Erfaring og muligheden for at teste teori af i praksis har gjort os til dygtigere studerende,” lyder vurderingen fra Kasper.

De to brødre ærgrer sig over, at der generelt hersker en opfattelse i befolkningen om, at man ikke både kan drive forretning og passe en videregående uddannelse på én og sammen tid. Den opfattelse er skævvredet, mener de.

”Der har været en ærgerlig tendens til, at folk opstiller et ultimatum der hedder, at hvis du er iværksætter, er du nødt til at fokusere på det 100 pct. og lade være med at studere samtidig,” siger Kasper.

Han mener, at den yderste konsekvens ved den indstilling er, at idérige iværksættere med mulige forretningssucceser fravælger forretningen på grund af studierne. Derfor har drengene en klar besked til danske iværksætterspirer, der går med tanker om at starte egen virksomhed.

”Vores opråb er, at du for guds skyld ikke må droppe ud af dit studie. Det, at du studerer, samtidig med at du er iværksætter, gør dig til en langt bedre iværksætter,” siger Kasper.

Strategien er vital

Ifølge tvillingedrengene fra Aarhus er det springende punkt for unge iværksættere deres strategi, og hvordan den er skruet sammen.

”Mange iværksættere begår nok den fejl, at de er meget statiske omkring deres mål. De sætter sig et mål, og når de rammer det, trækker de penge ud til sig selv og bruger dem i fritiden,” siger Kasper.

Det mener han er en stor fejl. For hvis man høster sin succes og begynder at betale udbytte, så har man ikke den samme mulighed for at vækste i sit sortiment, påpeger han. Mikkel og Kasper vurderer, at deres løbende justering af målsætninger for virksomhederne har været en afgørende faktor for den hastige vækst siden 2014.

”Vi tjener okay med penge, og vi driver en fin forretningen, men vi udbetaler ikke nogle penge til os selv. Vi geninvesterer i flere og nye produkter. Det gør, at vi kan vækste vores lagre i samme rater som vi vækster vores omsætning,” forklarer Kasper.

På trods af at tvillingebrødrene flere gange har haft lyst til at fejre iværksættersuccesen, holder de igen.

”Vi har været fristet til at poppe en flaske champagne og sige ”vi gjorde det sgu – vi ramte vores mål”. Men vi er begge enige om, at vi stadig ikke er nået i mål. Det er vi først om mange år. Vi har et konstant drive – vi vil videre og se, hvor langt vi kan nå,” pointerer Mikkel.

For året 2017 regner tvillingebrødrene med at ramme en omsætning på 8,5 mio. kr. på tværs af deres tre webbutikker. På resultatfronten forventer de at hive 1,5 mio. kr. hjem på bogen.