De danske boligejere er langt fra færdig med at skulle vænne sig til nye regler på realkreditområdet. For i følge Jyllands-Posten sidder Finanstilsynet netop nu og brygger på en såkaldt tilsynsdiamant, der skal sætte regler for, hvor mange F1-lån og afdragsfrie lån et institut må udstede.
Det er professor Jesper Rangvid fra Københavns Universitet, der i den såkaldte Rangvid-rapport kom med anbefalingen om at realkreditsektoren også har brug for en tilsynsdiamant på samme måde som bankerne kender det.
»Med en tilsynsdiamant kan de enkelte selskaber selv vælge, hvilke af deres kunder som ikke længere skal have F1-lån og afdragsfrie lån, når det samlede niveau skal nedbringes. De er selv bedst i stand til at vurdere deres kunder,« siger Jesper Rangvid til Jyllands-Posten.
Han er dog ikke i tvivl om, at især førstegangskøbere i højere grad vil komme til at vinke farvel til afdragsfriheden, da det er her den største risiko befinder sig for realkreditsektoren.
Det er professor Jesper Rangvid fra Københavns Universitet, der i den såkaldte Rangvid-rapport kom med anbefalingen om at realkreditsektoren også har brug for en tilsynsdiamant på samme måde som bankerne kender det.
»Med en tilsynsdiamant kan de enkelte selskaber selv vælge, hvilke af deres kunder som ikke længere skal have F1-lån og afdragsfrie lån, når det samlede niveau skal nedbringes. De er selv bedst i stand til at vurdere deres kunder,« siger Jesper Rangvid til Jyllands-Posten.
Han er dog ikke i tvivl om, at især førstegangskøbere i højere grad vil komme til at vinke farvel til afdragsfriheden, da det er her den største risiko befinder sig for realkreditsektoren.