Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) er tryg ved at sælge Nets til de amerikanske kapitalfonde Bain Capital og Advent International. I en pressemeddelelse understreger Henrik Sass Larsen, at de amerikanske fonde har lagt stor vægt på beskyttelse af fortrolig data i den købsaftale, som netop er underskrevet.
"Jeg er glad for, at der nu er en afklaring omkring Nets A/S’ fremtidige ejerforhold. Jeg har noteret mig, at køberne lægger stor vægt på at investere i og udvikle Nets A/S´ eksisterende produkter, herunder dankortet, Betalingsservice og NemID, samt på beskyttelse af fortrolige data," siger Henrik Sass Larsen.
Han understreger samtidig, at de nye ejere agerer under samme lovgivning som de tidligere.
"Jeg vil understrege, at Nets A/S – uanset at selskabet får nye ejere – fortsat vil være underlagt den regulering og det tilsyn, der gælder i dag. På den baggrund mener jeg ikke, at salget bør give anledning til bekymring," siger Henrik Sass Larsen.
Alligevel er Henrik Sass Larsen åben for at justere lovgivningen, hvis det viser sig at være nødvendigt.
"Det er imidlertid afgørende, at vi har en velfungerende betalingsinfrastruktur i Danmark. Hvis salget af Nets A/S – mod forventning – skulle skabe behov for justeringer i den gældende lovgivning, er jeg klar til at tage de nødvendige initiativer," siger ministeren.
Som Børsen har skrevet tidligere i dag har de amerikanske konsortier i forbindelse med købsaftalen lavet en række foranstaltninger, der skal sikre, at fortrolig data bliver i Danmark. For det første må der kun sidde europæere i bestyrelsen. For det andet får ATP veto på udlevering af materiale til fremmede magter. For det tredje garanterer konsortiet, at Nets' servere bliver placeret i Norden.
"Jeg er glad for, at der nu er en afklaring omkring Nets A/S’ fremtidige ejerforhold. Jeg har noteret mig, at køberne lægger stor vægt på at investere i og udvikle Nets A/S´ eksisterende produkter, herunder dankortet, Betalingsservice og NemID, samt på beskyttelse af fortrolige data," siger Henrik Sass Larsen.
Han understreger samtidig, at de nye ejere agerer under samme lovgivning som de tidligere.
"Jeg vil understrege, at Nets A/S – uanset at selskabet får nye ejere – fortsat vil være underlagt den regulering og det tilsyn, der gælder i dag. På den baggrund mener jeg ikke, at salget bør give anledning til bekymring," siger Henrik Sass Larsen.
Alligevel er Henrik Sass Larsen åben for at justere lovgivningen, hvis det viser sig at være nødvendigt.
"Det er imidlertid afgørende, at vi har en velfungerende betalingsinfrastruktur i Danmark. Hvis salget af Nets A/S – mod forventning – skulle skabe behov for justeringer i den gældende lovgivning, er jeg klar til at tage de nødvendige initiativer," siger ministeren.
Som Børsen har skrevet tidligere i dag har de amerikanske konsortier i forbindelse med købsaftalen lavet en række foranstaltninger, der skal sikre, at fortrolig data bliver i Danmark. For det første må der kun sidde europæere i bestyrelsen. For det andet får ATP veto på udlevering af materiale til fremmede magter. For det tredje garanterer konsortiet, at Nets' servere bliver placeret i Norden.