København vil op og lege med store spillere i udviklingen af IT-løsninger til finansverdenen.
De seneste år har vist at forbrugerne lynhurtigt har rykket ud af banken, over på pc'en og nu befinder sig meget på mobilen i deres måde at opfylde finansielle behov.
Danske Bank er herhjemme foran med mobilbetaleren, Mobile Pay, men åndes meget snart i nakken af internetgiganter som Apple, Google, Starbucks og andre, der mener de sagtens kan håndtere folks basale behov for finansielle ydelser.
København har brug for mere vækst og flere job, og derfor har man valgt at satse på en ny niche: FinTech.
Vil måle sig med New York og London
Her skal København kunne måle sig med metropoler som London og New York, hvor der er meget fokus på nye virksomheder, som udvikler teknologiske løsninger til den finansielle sektor.
Sådan lyder det fra Anna Mee Allerslev (R), der er beskæftigelses- og
integrationsborgmester i Københavns Kommune.
”Ideen er, at København skal udvikle sig til et regionalt centrum, hvor et øget fokus på iværksætteri og
eksportpotentiale vil give nye muligheder for vækst og jobskabelse,” forklarer Anna Mee Allerslev, som
glæder sig til at gå i dialog med Finansrådet, Finansforbundet og CFIR om udviklingen af
København som et nordisk FinTech centrum.
Det hele kickstartes med en international FinTech-konference hos Finansforbundet den 8.-10. maj.
Finansrådet er klar til at lege med.
”Danmark allerede har en højt udviklet digital infrastruktur, og vi står stærkt på FinTech nicher som
mobilbank og it-sikkerhed. For at drage størst mulig fordel af de allerede eksisterende styrkepositioner, er det netop vigtigt, at private og offentlige aktører arbejder sammen,” siger vicedirektør i Finansrådet, Louise Mogensen og påpeger, at bevillingen på i første omgang 0,5 mio. kr. fra Københavns Kommune både er en god start på spændende samarbejde, og samtidig er samtidig et klart signal om, at København har ambitioner og virkelig vil noget med FinTech-området.
Klyngeorganisationen, CFIR, er inde på det samme.
”FinTech rummer et stort vækst- og jobpotentiale, og derfor ser Københavns Kommune helt rigtigt i at identificere FinTech som nyt satsningsområde. Vi glæder os over finansieringen og ser frem til samarbejdet,” siger CEO Anette Broløs fra CFIR, en klyngeorganisation for virksomheder, start-ups og universiteter indenfor fintech, finans og it.
Teknologiens betydning vokser
Også Finansforbundet, fagforbundet for den finansielle sektor, mener, at teknologiens betydning i den
finanssektoren kun bliver stærkere de kommende år:
”Vi kigger ind i en fremtid hvor rigtig mange arbejdspladser i sektoren, bliver med teknologien som helt centralt omdrejningspunkt. Det er samtidig et område, hvor der er et enormt vækstpotentiale, som er til gavn for både samfund, sektor og medarbejdere, og derfor er Finansforbundet også en naturlig samarbejdspartner i indsatsen for at skabe de bedst mulige rammer for et stærkt FinTech-miljø i København’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.
Partene har samtidigt igangsat arbejdet med at lave en analyse af potentialet ved at være et FinTech-centrum.
Simcorp allerede et flagskib
Der findes allerede flere etablerede spillere og vækstvirksomheder på området.
Børsnoterede Simcorp er en global FinTech virksomhed med 1100 ansatte globalt og næsten halvdelen i Danmark.
Men også hurtigt voksende selskaber som Tradeshift og E-economic er begyndt at vokse op af mulden.
Også Saxo Payments og Meewallet tilbyder spændende løsninger på området.
De seneste år har vist at forbrugerne lynhurtigt har rykket ud af banken, over på pc'en og nu befinder sig meget på mobilen i deres måde at opfylde finansielle behov.
Danske Bank er herhjemme foran med mobilbetaleren, Mobile Pay, men åndes meget snart i nakken af internetgiganter som Apple, Google, Starbucks og andre, der mener de sagtens kan håndtere folks basale behov for finansielle ydelser.
København har brug for mere vækst og flere job, og derfor har man valgt at satse på en ny niche: FinTech.
Vil måle sig med New York og London
Her skal København kunne måle sig med metropoler som London og New York, hvor der er meget fokus på nye virksomheder, som udvikler teknologiske løsninger til den finansielle sektor.
Sådan lyder det fra Anna Mee Allerslev (R), der er beskæftigelses- og
integrationsborgmester i Københavns Kommune.
”Ideen er, at København skal udvikle sig til et regionalt centrum, hvor et øget fokus på iværksætteri og
eksportpotentiale vil give nye muligheder for vækst og jobskabelse,” forklarer Anna Mee Allerslev, som
glæder sig til at gå i dialog med Finansrådet, Finansforbundet og CFIR om udviklingen af
København som et nordisk FinTech centrum.
Det hele kickstartes med en international FinTech-konference hos Finansforbundet den 8.-10. maj.
Finansrådet er klar til at lege med.
”Danmark allerede har en højt udviklet digital infrastruktur, og vi står stærkt på FinTech nicher som
mobilbank og it-sikkerhed. For at drage størst mulig fordel af de allerede eksisterende styrkepositioner, er det netop vigtigt, at private og offentlige aktører arbejder sammen,” siger vicedirektør i Finansrådet, Louise Mogensen og påpeger, at bevillingen på i første omgang 0,5 mio. kr. fra Københavns Kommune både er en god start på spændende samarbejde, og samtidig er samtidig et klart signal om, at København har ambitioner og virkelig vil noget med FinTech-området.
Klyngeorganisationen, CFIR, er inde på det samme.
”FinTech rummer et stort vækst- og jobpotentiale, og derfor ser Københavns Kommune helt rigtigt i at identificere FinTech som nyt satsningsområde. Vi glæder os over finansieringen og ser frem til samarbejdet,” siger CEO Anette Broløs fra CFIR, en klyngeorganisation for virksomheder, start-ups og universiteter indenfor fintech, finans og it.
Teknologiens betydning vokser
Også Finansforbundet, fagforbundet for den finansielle sektor, mener, at teknologiens betydning i den
finanssektoren kun bliver stærkere de kommende år:
”Vi kigger ind i en fremtid hvor rigtig mange arbejdspladser i sektoren, bliver med teknologien som helt centralt omdrejningspunkt. Det er samtidig et område, hvor der er et enormt vækstpotentiale, som er til gavn for både samfund, sektor og medarbejdere, og derfor er Finansforbundet også en naturlig samarbejdspartner i indsatsen for at skabe de bedst mulige rammer for et stærkt FinTech-miljø i København’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.
Partene har samtidigt igangsat arbejdet med at lave en analyse af potentialet ved at være et FinTech-centrum.
Simcorp allerede et flagskib
Der findes allerede flere etablerede spillere og vækstvirksomheder på området.
Børsnoterede Simcorp er en global FinTech virksomhed med 1100 ansatte globalt og næsten halvdelen i Danmark.
Men også hurtigt voksende selskaber som Tradeshift og E-economic er begyndt at vokse op af mulden.
Også Saxo Payments og Meewallet tilbyder spændende løsninger på området.