I to af landets største investeringsforeninger, Nordea Invest og Danske Invest, låner man gerne aktier ud. Men manøvren sker ikke for at slippe billigere i Skat, lyder det begge steder.
”Vi laver ikke noget, der har det formål, at vi og vores medlemmer skal betale mindre i skat af udbytterne,” siger Eric Pedersen, adm. direktør i Nordea Invest, og understreger, at det ikke er en særlig stor forretning:
”I første halvår tjente vi og vores medlemmer 10 mio. kr. på det ud af en formue på 80 mia. kr i Nordea Invest. Så det er meget småt.”
Børsen kunne tirsdag fortælle, hvordan internationale banker - bl.a. den svenske storbank SEB - i stor stil arrangerer lån mellem investorer i udbyttesæsonen, så de undgår udbytteskat.
Undgår bøvl med refusioner
Nordea Invest kan i nogle tilfælde godt finde på at låne aktier ud på tidspunktet for udbyttebetalingen. Det sker gennem storbanken JP Morgan, men formålet er ikke at reducere skatten.
”Hvis vi har aktier i lande, f.eks. Italien, hvor det tager rigtig lang tid, og hvor det kan koste rigtig mange penge at få tilbagebetalt udbytteskat, som man har krav på at få tilbagebetalt, så kan det betale sig at låne aktien ud til en investor, der har hjemsted i det land, hvor aktien kommer fra,” siger Eric Pedersen og forklarer, at låntageren så betaler den normale skat i det land.
”Vores medlemmer får det samme ud af det, som hvis vi selv havde krævet det tilbage, men de slipper for at vi skal bruge en masse administrative kræfter og omkostninger for at gøre det og vente flere år på at få pengene.”
Og I er sikre på, at det er en italiensk investor, I låner ud til?
”Ja, det er vi. I lyset af den debat, der har været de seneste dage, har jeg fået bekræftet hos vores depotbank, at der ikke på noget tidspunkt er forsøgt at undgå at betale den retmæssige skat i vores navn,” siger Eric Pedersen og tilføjer:
”Vi har en aftale med dem om, at aktierne kun må lånes til låntagere i jurisdiktioner, hvor der ikke er nogen skattefordel i det for os, fordi vi netop gerne vil sikre at tingene er som de skal være."
Danske Invest: Vi har klare retningslinjer
En sådan aftale har man ikke i Danske Invest, men det betyder ikke, at man accepterer, at aktierne bliver brugt til skattefinter, lyder det.
"Det gælder for Danske Invest som for den øvrige del af Danske-koncernen, at vi har klare retningslinjer for, at vi ikke deltager i forretninger med vores kunder, hvis vi ved, at formålet er helt eller delvist at undgå at betale skat," siger pressechef i Danske Capital, Martin Kjærsgaard Nielsen.
Fordi nogle investorer kan spare skatten på udbyttet stiger den gennemsnitlige pris, som der betales for at låne aktier typisk i udbyttesæsonen. I Danske Invest kan man ikke udelukke, at det også er tilfældet for investeringsforeningens udlån.
"Aktieudlån i Danske Invest-regi finder sted i et ekstremt begrænset omfang og sker på markedsvilkår. Det betyder, at hvis der er højere priser på markedet hen over en udbytteperiode, ja så vil vi også modtage en højere pris for de udlånte aktier, ligesom det modsatte er tilfældet, men det er i øvrigt ikke noget, vi fører statistik over," siger Martin Kjærsgaard Nielsen.
”Vi laver ikke noget, der har det formål, at vi og vores medlemmer skal betale mindre i skat af udbytterne,” siger Eric Pedersen, adm. direktør i Nordea Invest, og understreger, at det ikke er en særlig stor forretning:
”I første halvår tjente vi og vores medlemmer 10 mio. kr. på det ud af en formue på 80 mia. kr i Nordea Invest. Så det er meget småt.”
Børsen kunne tirsdag fortælle, hvordan internationale banker - bl.a. den svenske storbank SEB - i stor stil arrangerer lån mellem investorer i udbyttesæsonen, så de undgår udbytteskat.
Undgår bøvl med refusioner
Nordea Invest kan i nogle tilfælde godt finde på at låne aktier ud på tidspunktet for udbyttebetalingen. Det sker gennem storbanken JP Morgan, men formålet er ikke at reducere skatten.
”Hvis vi har aktier i lande, f.eks. Italien, hvor det tager rigtig lang tid, og hvor det kan koste rigtig mange penge at få tilbagebetalt udbytteskat, som man har krav på at få tilbagebetalt, så kan det betale sig at låne aktien ud til en investor, der har hjemsted i det land, hvor aktien kommer fra,” siger Eric Pedersen og forklarer, at låntageren så betaler den normale skat i det land.
”Vores medlemmer får det samme ud af det, som hvis vi selv havde krævet det tilbage, men de slipper for at vi skal bruge en masse administrative kræfter og omkostninger for at gøre det og vente flere år på at få pengene.”
Og I er sikre på, at det er en italiensk investor, I låner ud til?
”Ja, det er vi. I lyset af den debat, der har været de seneste dage, har jeg fået bekræftet hos vores depotbank, at der ikke på noget tidspunkt er forsøgt at undgå at betale den retmæssige skat i vores navn,” siger Eric Pedersen og tilføjer:
”Vi har en aftale med dem om, at aktierne kun må lånes til låntagere i jurisdiktioner, hvor der ikke er nogen skattefordel i det for os, fordi vi netop gerne vil sikre at tingene er som de skal være."
Danske Invest: Vi har klare retningslinjer
En sådan aftale har man ikke i Danske Invest, men det betyder ikke, at man accepterer, at aktierne bliver brugt til skattefinter, lyder det.
"Det gælder for Danske Invest som for den øvrige del af Danske-koncernen, at vi har klare retningslinjer for, at vi ikke deltager i forretninger med vores kunder, hvis vi ved, at formålet er helt eller delvist at undgå at betale skat," siger pressechef i Danske Capital, Martin Kjærsgaard Nielsen.
Fordi nogle investorer kan spare skatten på udbyttet stiger den gennemsnitlige pris, som der betales for at låne aktier typisk i udbyttesæsonen. I Danske Invest kan man ikke udelukke, at det også er tilfældet for investeringsforeningens udlån.
"Aktieudlån i Danske Invest-regi finder sted i et ekstremt begrænset omfang og sker på markedsvilkår. Det betyder, at hvis der er højere priser på markedet hen over en udbytteperiode, ja så vil vi også modtage en højere pris for de udlånte aktier, ligesom det modsatte er tilfældet, men det er i øvrigt ikke noget, vi fører statistik over," siger Martin Kjærsgaard Nielsen.