ForsikringsBrief AdvisorBrief
KØB SENESTE NYT KURSER
Køb Abonnement

Finansrådet hilser regeringens fintech-tanker velkomne

Finansrådet hilser den nye trekløver-regering politiske grundlag velkommen. Det gælder ikke mindst regeringens fokus på digitalisering, iværksættere og ny teknologi.

Landets nye regering får ny minister for den finansielle sektor, da Konservatives Brian Mikkelsen bliver ny erhvervsminister og erstattter Troels Lund Poulsen (V) på posten.

"Den finansielle sektor er en af driverne bag, at Danmark i dag er et af verdens mest digitale samfund. Det giver muligheder, som vi skal høste frugterne af, men det kræver konstant udvikling og fokus. Det er glædeligt, at den nye regering prioriterer det så klart. Et såkaldt “Disruptionråd" lyder spændende, og vi bidrager gerne," siger Ulrik Nødgaard, direktør i Finansrådet.

Rådet er selv med i udviklingen

Finansrådet selv er partner i Copnehagen Fintech, der eksempelvis. huser Copenhagen Fintech Lab., hvor ambitiøse iværksættere indenfor finansiel teknologi har deres daglige gang. IT-sikkerhed og bekæmpelse af cyberkriminalitet er også kerneområder for den finansielle sektor.

Også regeringens ønske om et eftersyn af den finansielle regulering er både godt set og udtryk for rettidig omhu.

"At understøtte vækst og jobskabelse i hele Danmark er en kerneopgave for den finansielle sektor. Og netop derfor er et eftersyn af den finansielle regulering tiltrængt. Der er kommet meget, også rigtig fornuftig, finansiel regulering i kølvandet på krisen. Og vi er alle fortsat optaget af finansiel stabilitet og sektorens robusthed. Men nu skal vi passe på at særligt administrative byrder, detailregulering og kravet til indberetninger ikke kammer over og optager unødigt mange ressourcer i sektoren, siger Ulrik Nødgaard, der også ser frem til samarbejdet med den nyudnævnte konservative erhvervsminister, Brian Mikkelsen.

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis