BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Sådan er Nilfisk sprunget op af global rangliste for klima
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Cmo i Nilfisk, Camilla Ramby, giver et indblik i de syv konkrete indsatser, der på to år fik den grønne strategi løftet fra kælderen til øverste ledelseskontor. Det gav udslag på karakteren hos den globale klimaliste CDP

I mere end 100 år har den nu Brøndby-baserede producent af rengøringsudstyr Nilfisk cementeret sig som en af landets mest fremtrædende industrivirksomheder. Men det er først de seneste to år, at støvsugerikonet har sat turbo på at rydde op i sit klimaaftryk.

En opgave der blev tydelig for rengøringsgiganten, da selskabet i 2018 fik dumpekarakteren “F” af den globale organisation Carbon Disclosure Project (CDP), som bedømmer virksomheders indsats for at analysere og sænke deres klimaaftryk.

“Det kunne vi jo ikke leve med. Så fra at bæredygtighed var pakket mere eller mindre væk i et hjørne af virksomheden, gik arbejdet enormt hurtigt med at få det rykket frem i lyset og helt ind på ledelsesgangen,” fortæller Nilfisks cmo og ansvarlige for bæredygtighed, Camilla Ramby. Vi mødes som minimum hvert kvartal, og det er altafgørende for at holde snoren i den samlede indsats Camilla Ramby, cmo, Nilfisk

Hun har stået i spidsen for strategien, som i 2020 gjorde det væsentligt sjovere at fremvise karakterbogen fra CDP. Karakteren er i dag den næsthøjeste, A-, og selvom det nok ikke bliver ved næste måling, at topkarakteren lander, så er Nilfisk godt på vej.

Syv indsatser

For hun og Nilfisk har gjort forarbejdet med syv konkrete indsatsområder, der indtil videre har rykket det danske industriklenodie fra dumpet til “lederskabsniveau” hos CDP.

Først og fremmest gik Nilfisk i gang med at kortlægge CO2-udledningen fra sine egne aktiviteter såsom energiforbrug og kørsel. De såkaldte scope 1- og 2-udledninger. Mens de indirekte udledninger fra indkøb af varer står for over 80 pct. af Nilfisks samlede klimaaftryk, er kortlægningen af de tal først klar i slutningen af 2021.

“Kortlægningen er fuldstændig nødvendig, hvis man vil vide, hvordan man kan sænke sit aftryk,” fortæller Camilla Ramby. En konkret målsætning for CO2-reduktioner var derfor næste skridt på rejsen.

Som minimum skal udledningen fra scope 1 og 2 være sænket med 35 pct. inden 2030, og for at sætte ekstra gods bag ambitionen har Nilfisk arbejdet for at få sine målsætninger godkendt af Science Based Targets Initiative. En organisation som vurderer, hvorvidt virksomheders klimamålsætninger bidrager til at overholde Paris-aftalen.

“Det er også de seneste to år, vi har mærket interessen i, at vi skulle eksekvere på klimaområdet fra vores interessenter. Her har optagelsen i SBTI været en kæmpe sejr for os,” lyder det fra Camilla Ramby.

Konkrete værktøjer

Når målsætningerne så skal indfries, bliver arbejdet mere jordnært. Nilfisk har en global bilflåde på 1500 køretøjer, og koncernen har lavet en klar politik for, at bilerne maks. må udlede 135g CO2 pr. kørt kilometer i 2023 og 93g CO2 i 2030. 1 mio. kr. har Nilfisk investeret i at udskifte belysning til LED

Udskiftning af belysningen i selskabets store produktionsfaciliteter lå også lige for, fortæller arkitekten bag klimastrategien.

Nilfisk investerede rundt regnet 1 mio. kr. i at købe LED-belysning og forventer, at investeringen er tilbagebetalt indenfor fem til syv år.

Opvarmning med naturgas er også blevet udskiftet til fjernvarme i udviklings- og produktionsanlægget i Hadsund, hvilket har givet en årlig CO2-besparelse på 367 ton. Omsatte i 2019 for 967 mio. euro, svarende til 7,2 mia. kr. Overskuddet landede på 8,7 mio. euro, eller 64,7 mio. kr. Producerer rengøringsmaskiner til industri og forbrugere i mere end 60 lande. Har i 2021 et kartotek på over 60.000 forskellige reservedele. Der skal kortlægges klimabelastning fra samtlige varenumre i selskabets grønne strategi. Blev stiftet i 1906 af Fisker og Nielsen og blev kendt for sin produktion af støvsugere.

Mens de konkrete investeringer skærer i det samlede CO2-tal, er det mindst ligeså vigtigt, at Nilfisk fortsat fokuserer på at samle indsatsen for bæredygtighed på øverste ledelsesniveau.

Derfor har Camilla Ramby været med til at oprette en intern bestyrelse for bæredygtighed i Nilfisk. Her er alle funktionsgrupper repræsenteret fra design til investor relations.

“Vi mødes som minimum hvert kvartal, og det er altafgørende for at holde snoren i den samlede indsats og sikre, at vi ikke taber kadence i arbejdet.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig