BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Rederibosser: Kunder vil have grøn transport
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Novo Nordisk gør det. Volvo gør det. Og efterhånden er der så mange store erhvervskunder, der gør det, at rederibosser for alvor er begyndt at regne det ind i deres tilbudsgivning:

Det, de gør, er at kræve dokumentation for, at transporten er grøn og klimavenlig.

I en ny rundspørge foretaget blandt topcheferne i Danske Rederiers medlemsvirksomheder, fastslår 93 pct. af de adspurgte, at kunderne kræver et reduceret CO2-aftryk på transporten. Kun 7 pct. siger, at de ikke oplever, at klimahensyn spiller en rolle for kunderne.

To gange om året spørger Danske Rederier medlemmernes topchefer om deres syn på tingenes tilstand i dansk shipping. Denne gang har 28 ud af 35 adspurgte topchefer svaret på spørgsmål om blandt andet CO2, forventninger til flådestørrelse og andre emner.På spørgsmålet om, hvilke forventninger de oplever omkring miljø, svarer 93 pct., at kunderne kræver et reduceret CO2-aftryk på deres transport.

Et markant eksempel på de øgede krav om grøn transport så man få uger før jul, da Danmarks og verdens største containerrederi Mærsk offentliggjorde en ny aftale med en anden dansk erhvervsgigant, Novo Nordisk.

Mærsk skulle lave global køletransport for en meget stor del af Novo Nordisks insulinproduktion i en treårig aftale, og et af kravene, Mærsk skulle godtgøre, var et reduceret CO2-aftryk.

Også et andet storrederi, DFDS, oplever kundernes skærpede miljøkrav, fortæller underdirektør Peder Gellert, der har ansvar for DFDS' færgedivision.

Vi skal både tælle den enkelte lastbils forbrug og en stor Oslo-færges udledninger Peder Gellert, underdirektør, DFDS

DFDS har blandt andre svenske Volvo som en vigtig kunde, og hos den svenske bilproducent er det helt umuligt overhovedet at have en samtale om transportydelser, hvis ikke man kan levere på Volvos miljøkrav:

“Vi skal kunne dokumentere det reelle klimaaftryk ved de forskellige transportformer, gerne en beregning fra dør til dør, og uanset om det er på skib eller lastbil,” siger Peder Gellert.

I arbejdet med at lave ansvarlighedsregnskaber savner man stadig helt entydige nøgletal, og eksperter i den disciplin har påpeget, at der eksempelvis ikke findes et egentligt “klima-ebitda”, altså et entydigt tal i stil med det, man kender fra finansielle regnskaber.

93 pct. af topcheferne i Danske Rederier oplever, at kunderne kræver et reduceret CO2-aftryk

Derfor kan dokumentationen for den grønne transport nogle gange blive, hvad Peder Gellert kalder “et ret komplekst regneark”:

“Vi skal både tælle den enkelte lastbils forbrug og en stor Oslo-færges udledninger, fordelt på både passagerer og gods, med. Det kan bestemt godt lade sig gøre, men der skal nogle gange mange mellemregninger til,” siger Peder Gellert fra DFDS.

Men rederierne er indstillet på at levere det, de afkræves, siger Danske Rederiers adm. direktør, Anne H. Steffensen.

“Vi ser positivt på, at det grønne bliver et konkurrenceparameter, da danske rederier er blandt dem, der går forrest i arbejdet med CO2-reduktioner,” siger hun.

Forsiden af Børsen Bæredygtig
BØRSEN BÆREDYGTIG
2. mar 2021