BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Ny partner i PwC ser igennem “50 shades of green”
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

“Der er “50 shades of green”, når virksomhederne begynder at fortælle om deres arbejde med bæredygtighed,” siger Susanne Stormer.

Hun er i gang med sin tredje arbejdsdag i PwC's domicil i Hellerup i sin stilling som partner og leder af revisor- og konsulenthusets bæredygtighedsteam. Og når man spørger om den største udfordring for virksomhederne i dag, er det netop de mange nuancer af grøn, hun hiver frem.

“Det er nemt for en virksomhed at sige, at vi er grønne, eller vi har grønne produkter, men den helt store udfordring er, om det er grønt og godt nok. Det bliver en stor del af mit nye arbejde at hjælpe virksomhederne med at omsætte de konkrete mål i Paris-aftalen til handlinger og rapportere fremdrift,” siger Susanne Stormer.

Indflydelse

Hun kommer til PwC efter 20 år i Novo Nordisk med bæredygtighed som gennemgående tema på rejsen, der endte med en position som chief sustainability advisor, vice president i medicinalgiganten.

Det store danske selskab er om nogen kendt både nationalt og globalt for deres bæredygtighedsarbejde. Så hvorfor rykke videre til et revisionshus, som trods sit renommé alt andet lige ikke har samme brand på sit grønne arbejde?

“Jeg er drevet af at skabe forandring for at fremme bæredygtighed, og jeg så en mulighed for at bruge min erfaring og gøre min indflydelse gældende ved at blive rådgiver for en række virksomheder, som ikke er samme sted som Novo Nordisk,” siger Susanne Stormer.

I hendes team er opgaverne f.eks. at hjælpe virksomheder i gang med at arbejde med bæredygtighed, både når det gælder at sætte ambition og lægge en strategi til at løfte kvaliteten i deres rapportering.

“Og så skal vi forhåbentlig også udfordre nogle af de store til at sætte barren et nøk højere.”

Skal holde vand

For hende er det vigtigt, at bæredygtighed ikke bare kan påklistres en virksomhed, fordi man har opnået en af de grønne nuancer, men at det er meget mere gennemgående.

“Vi skal støtte op og udfordre og så give vores professionelle dom over, om der substans i det, virksomhederne siger og gør. Og sikre, at man kan have tillid til de informationer og historier, virksomhederne bringer til torvs,” siger Susanne Stormer.

Ikke helt fremme i skoene

Selvom hun nu skal til at fælde dom på daglig basis, har hun ikke lyst til at give karakterer til de danske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Og så alligevel.

“Vi har været rigtigt dygtige til at være i front i Danmark på den grønne omstilling. Men bare fordi vi har grønne industrier og grøn teknologi, er der er en tendens til at tro, at vi er helt fremme i skoene, og det må man altså ikke,” siger Susanne Stormer og tilføjer:

“Da det for snart 15 år siden gik op for os i Novo Nordisk, at kun 7 pct. af selskabets udledninger kom fra os selv, startede et arbejde med fundamentalt at ændre virksomheden. Der er der rigtigt mange, der ikke er endnu, og vi skal passe på med at tro, at vi er

home free

, fordi vi har styr på vores egne CO2-emissioner.”

Hun understreger, at det ikke er nok at fokusere på klimaaftrykket; man skal også tænke i cirkulær økonomi og deleøkonomi, fordi hele den grønne omstilling grundlæggende handler om at have et negativt aftryk.

“Og så skal vi til at indstille os på, at grøn bæredygtighed er en omstilling, der ikke kun handler om klima, men i næste bølge også kommer til at sætte lys på biodiversitet, natur og vandkvalitet,” siger Susanne Stormer.

Forsiden af Børsen Bæredygtig
BØRSEN BÆREDYGTIG
2. mar 2021