BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Designkæmpe lægger grøn plan for at komme i sort
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Siden landets største designkontor, Designit, blev solgt til den indiske tech-koncern Wipro i 2015, har regnskabet været rødt. Det skyldes store investeringer i vækst. Nu skal en ny grøn strategi gøre forretningen stabil, fortæller direktør

En fjerdedel af alle projekter i landets største designbureau, Designit, skal have bæredygtighed som den centrale motor, når 2021 går på hæld.

FN's 17 verdensmål skal fremover vise retningen for det strategiske designbureau, der udvikler alt fra apps til fysiske produkter og forretningsstrategier for kæmpeselskaber som Google og Coca-Cola fra sit hovedkvarter i en nedlagt mejeribygning i den nordlige del af København.

Strategien skal bidrage til at stabilisere forretningen og gøre Designit førende inden for grønne løsninger til multinationale virksomheder.

“Der vil altid være et gråzoneelement i, hvad man vurderer som bæredygtigt, men vores definition er, at hele omdrejningspunktet for et projekt skal bidrage markant til at opfylde et eller flere af FN's verdensmål,” fortæller global direktør i selskabet Kjersti Lund.

Det er både et spørgsmål om at fokusere på den pull-effekt, kundernes voksende ønsker til bæredygtighed har skabt, samt at følge selskabets eget image til dørs.

Sikrer profil udadtil

Når man som Designit laver bæredygtighedspodcasts, CO2-kompenserer sine flyrejser og er ejet af it-koncernen Wipro, der har medstiftet initiativet “Transform to Net Zero” er det nødvendigt, at kernearbejdet også fokuserer på at tale ind i den bæredygtige agenda. Selskabet ansætter i løbet af 2021 ti nye kernemedarbejdere, der skal sidde i en særlig enhed for bæredygtige kompetencer. Samtlige medarbejdere i koncernen skal igennem et træningsprogram udviklet af Designit selv. Programmet fokuserer på at give designere og medarbejdere kompetencer, der retter sig mod FN's verdensmål. Designit vil selv være en klimaneutral virksomhed inden for en overskuelig årrække.

CO2-regnskabet mangler stadig internt for virksomheden, men er på vej, og fremadrettet skal de bæredygtige designprojekters klimaeffekt også måles, forsikrer Kjersti Lund.

Ligeså vigtigt skal strategien bringe sorte tal tilbage på bundlinjen.

Efter indiske Wipro i 2015 lagde 635 mio. kr. på bordet for at overtage Designit, har bureauet nemlig blødt et trecifret millionbeløb. Men det har været nødvendigt for virksomhedens vækst til det nuværende niveau, fortæller Kjersti Lund.

“Vi er klar til at gå dybere ind på vores eksisterende markeder, og her skal den bæredygtige agenda være i front. Vi vil vise os som en virksomhed, der kan gøre både store og små selskabers bæredygtige ambitioner til virkelighed. Det sker med fokus på, at det skal være nemt og tilgængeligt for slutbrugeren at træffe bæredygtige valg.” Omdrejningspunktet for et projekt skal bidrage markant til at opfylde et eller flere af FN's verdensmål Kjersti Lund, direktør, Designit

Frem mod 2019 har selskabet investeret stort i at ekspandere over hele verden, men i 2020 gennemførte Designit en væsentlig konsolidering af sine aktiviteter. I april 2021 blev Wipro-datterselskabet Rational officielt indlemmet i Designit og medarbejderstaben steg til 700.

Investeringer i horisonten

Designit og Wipro er dog ikke helt færdige med at gribe i lommen for at fuldføre forretningsstrategien. Modsat tidligere er målet nu at komme dybere ind hos kunderne i stedet for at brede kendskabet.

I løbet af 2021 skal Kjersti Lund ud og lave et opkøb af en virksomhed med 100+ medarbejdere, der har forstand på markedsføring og reklamestrategier.

“Det er en del af den omstrukturering af selskabet, vi har lavet gennem 2020. Tidligere har vi kun designet og leveret vores projekter, men fremadrettet skal vi også følge vores kunders markedsføring af platforme, produkter og strategier til dørs,” fortæller hun.

Regnskabet for den samlede Designit-koncern viste i 2019 et underskud på 121,4 mio. kr. fra en omsætning på 267,3 mio. kr.

Direktør i landets største designbureau: Ledelse med empati giver pote - både på arbejdspladsen og i bankbogen

I 2020 forventer selskabet, at omsætningen hæves til 312 mio. kr. og leverer et positivt driftsresultat (ebitda) på 39 mio. kr.

“Vi var også udfordret af coronapandemien i løbet af 2020, men vi har set en stabilisering i efterspørgslen, og i Europa leverede vi et positivt driftsresultat i fjerde kvartal. Den tendens regner vi med fortsætter i år,” siger Kjersti Lund, der har det overordnede ansvar for Designits europæiske forretning.

Forsiden af Børsen Bæredygtig