BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Danish Crown vil øge toplinjen med 12 mia kr
2
Virksomheder
Mens Danish Crown får klimakritik: Ny strategi med bæredygtighed i fokus skal løfte prisen på dansk kød
Bæredygtig
Danish Crown vil øge toplinjen med 12 mia kr
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Danish Crowns topchef Jais Valeur har fokus på bæredygtighed i ny strategi og afviser fuldstændig al kritik om greenwashing

10-12 mia. kr. Det ventes Danish Crowns nye strategi at lægge til toplinjen, så den når 71-73 mia. kr. om fem år.

For at nå det nye niveau ventes slagterikoncernen, der er en af de største i verden, at skulle investere 11-12 mia. kr. Og oven i vurderer koncernchef Jais Valeur, at det bliver nødvendigt for Danish Crowns ejere, Danske Svineproducenter, at investere 4-5 mia. kr. i ny teknologi og nye stalde.

Bæredygtighed er en vigtig grundpille i vores strategi Jais Valeur, koncernchef, Danish Crown

Det oplyste Jais Valeur, da han præsenterede den nye strategi frem til 2026 kaldet Feeding the future.

Strategien handler meget om at få mere ud af det, man har – altså at putte mere værdi ind i produkterne inden der sælges i stedet for at sælge halve grise eller andre halvfabrikata som grove udskæringer til videreforarbejdning.

71 måske 73 mia. kr. regner Danish Crown med at kunne løfte sin omsætning til med den nye strategi

“Vi sætter værdi over volumen. Et eksempel på det er, at vi skal mere ind i måltidsløsninger. Der er en bred vifte af muligheder – fra det helt enkle med fersk kød til færdigretter. I stedet for at sælge en pakke bacon sælger vi stegt bacon, og til hoteller og restauranter sælger vi bacon, der ligger klar på bagepapir lige til at putte i ovnen,” siger Jais Valeur.

Måltidsløsninger er også en måde at gøre sig mere relevant over for forbrugerne. Der ligger i dag i supermarkedernes kølediske mange meter kødprodukter. Men mange, måske især unge, har ikke lyst eller de færdigheder, der skal til for at lave mad fra bunden.

Bæredygtighed

Værdi kan også være bæredygtighed, som gør, at forbrugerne vil betale mere – så der igen bliver til investeringer.

“Bæredygtighed er en vigtig grundpille i vores strategi. Det er også noget, der får øget opmærksomhed fra forbrugere og vores kunder, lige som vi vil se mere regulering fra myndighedernes side og flere aktivistgrupper, som går ind,” konstaterer Jais Valeur

Som et konkret eksempel på, hvad Danish Crown vil gøre for at mindske klimabelastningen, nævner Jais Valeur, at selskabet vil tilslutte sig Science Based Targets. Så alle tiltag skal bygge på viden og data, og selskabet forpligter sig til at rapportere om udledning i alle led fra, kornet bliver sået på marken til, grisen står i stalden og hele vejen til, produkterne ligger i supermarkedsdiskene.

Danish Crown, der med en omsætning på 61 mia. kr. i sit senest offentliggjorte regnskabsår er blandt Danmarks største selskaber, er verdens største eksportrør af svinekød og et af de største svineslagterier. Selskabet er også blandt de større kreaturslagterier i Europa.Selskabet med base i Randers sælger på 130 markeder verden over. Danmark, Sverige, Polen og England er udnævnt til hjemmemarkeder, men der er også stor aktivitet i f.eks. Kina.

Desuden skal tre af Danish Crowns største slagterier – i Horsens, Holsted og Holland – inden for 12 måneder være klimaneutrale. Danish Crown har generelt en ambition om i 2030 at have nedsat sin klimabelastning med 50 pct. og at være helt neutral i 2050.

I strategien indgår i øvrigt også, at Danish Crown i løbet af sommeren vil fremlægge livscyklustal for produkterne fra de danske fabrikker.

3 af Danish Crowns største anlæg – heriblandt Horsens og Holsted – skal i løbet af det næste år være klimaneutrale

Den seneste tids kritik fra bl.a. Greenpeace, der beskylder Danish Crown for greenwashing i sin kampagne for klimakontrolleret kød, afviser Jais Valeur fuldstændigt.

Efterlyser dialog

“Selvfølgelig er jeg træt af, at vi bliver hængt ud. Vi er en virksomhed, der tager ansvar og gør ting ordentligt. Jeg vil også tillade mig at være megastolt af, at vi har fået vores landmænd med til at lade sig certificere. Substansen i kritikken er jeg slet ikke enig i. Vi laver ikke greenwashing. Og jeg synes også, jeg, i baggrunden bag trusler om retssager og udhængning på sociale medier, ser et ønske om et stop for animalsk produktion i Danmark og et forsøg på at stoppe for markedsføring af kød. Det kan vi selvfølgelig slet ikke være med på,” fastslår Jais Valeur.

Han efterlyser dialog i stedet for krav om alt muligt.

“Vi lytter og har f.eks. været i dialog med bl.a. Forbrugerombudsmanden og derefter ændret på nogle ting. Men vil kritikkerne ikke dialog men retssag, så må vi jo tage den. Vi har selvfølgelig tjekket alt det juridiske,” siger Jais Valeur.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Virksomheder
Mens Danish Crown får klimakritik: Ny strategi med bæredygtighed i fokus skal løfte prisen på dansk kød

Danish Crown er færdig med at jagte vækst og indtjening ved at slagte flere grise og køer. En ny strategi, kaldet Feeding the future, der netop er blevet præsenteret for de 25.000 medarbejdere, har fokus på at nedbringe klimaaftrykket på kød – og på at bruge det som afsæt til at øge indtjeningen på koteletter, mørbrad, pølser og oksefilet.

Det er meldingen fra Danish Crown i en pressemeddelelse, der kommer samtidig med, at Greenpeace og flere andre organisationer har kritiseret kødkoncernen for greenwashing i sin store kampagne for klimakontrolleret kød.

Målet er ikke at producere flere grise, men i stedet at skabe mere værdi ud af de råvarer, som vores ejere leverer Jais Valeur, koncernchef i Danish Crown

Selskabet medtager effekten af klimatiltag, som det ikke har fuld kontrol med, fordi de skal foretages hos leverandørerne af slagtedyr, landmændene, og ikke på selskabets anlæg.

“Det enorme fokus på bæredygtighed er Danish Crowns mulighed for at blive mere relevant for kunder og forbrugere end nogensinde før. Vi er ejet af de danske landmænd, og det ejerskab giver os muligheden for at drive udviklingen gennem hele kæden fra mark til mærkevare. Målet er ikke at producere flere grise, men i stedet at skabe mere værdi ud af de råvarer, som vores ejere leverer,” siger Jais Valeur, koncernchef i Danish Crown, i pressemeddelelsen.

Vil investere 11-12 mia. kr.

I strategiperioden frem til 2026 er det Danish Crowns mål at fastholde tilførslerne af grise på det nuværende niveau. Samtidig skal der investeres i at fastholde og helst udbygge den allerede stærke position på bæredygtighed.

Analyser har vist, at der er behov for investeringer på 4-5 mia. kr. blandt ejerne – landmændene – i teknologi og nye stalde, mens planen er at investere 11-12 mia. kr. i virksomheden, hvoraf ca. halvdelen er reinvestering i produktionsapparatet.

“Markedet flytter sig hele tiden. Måltidsløsninger og plantebaserede produkter fylder mere og mere. Derfor vil vi investere bredt i både innovation og produktion, så vi leverer på vores løfte om at tilbyde bæredygtige fødevarer. Lykkes vi med det, vil vi også kunne betale vores ejere en pris for deres råvarer, som gør det muligt for dem både at fortsætte investeringerne og at nedbringe klimaaftrykket på deres gårde. Kort sagt skal vi skabe en positiv, opadgående spiral,” fastslår Jais Valeur i pressemeddelelsen.

For overfor omverdenen at kunne leve op til høje krav til rapportering og transparens, vil Danish Crown i strategiperioden tilslutte sig bindende mål via det såkaldte Science Based Targets initiative (Scope 1-3).

Det skal sikre, at alle bæredygtighedstiltag drives af viden og data. Helt konkret skal tre af selskabets største produktionsanlæg være klimaneutrale indenfor de næste 12 måneder.

“Vi har valgt at tilslutte os Science Based Targets initiative og bliver dermed forpligtet til at rapportere på udledningen i alle led. Det vil sige fra kornet bliver sået på marken og dyret kommer til verden i stalden – og hele vejen frem til, at vores produkter ligger i supermarkedernes kølediske. Senere i år vil vi præsentere detaljerede livscyklus tal (LCA) for vores danske produktion, og på ryggen af disse sætter vi vores bindende mål,” oplyser koncerndirektør Preben Sunke med ansvar for blandt andet koncernens arbejde med bæredygtighed i pressemeddelelsen.

Forsiden af Børsen Bæredygtig