BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Circle K vil investere milliardbeløb i grønnere brændsler og ladestandere i Danmark: “Vi står foran en super spændende fase”

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

El og flydende el kommer til at blive fremtidens brændstof til vejtransport, vurderer Circle K, der har planer om store investeringer

Transportsektoren står foran en krævende og omkostningstung omstilling til grøn energi, og ingen ved, præcist hvordan den kommer til at udspille sig. For at ruste sig vil tankstationskæden Circle K investere et milliardbeløb i at udrulle et netværk af elladestandere, i at være med til at teste forskellige teknologier i partnerskaber og i at købe flydende grønne brændstoffer.

“Der er ingen tvivl om, at vi står foran en super spændende fase, hvor kundernes behov også vil ændre sig. Vi er nødt til – og har også et ansvar for – at være med til at finde nogle af de nye løsninger. I takt med det vil vores kunder ændre adfærd, og det skal vi være i stand til at tilpasse os,” siger Mette Uglebjerg, adm. direktør hos Circle K i Danmark, der har et mål om, at brændstoffer fra tankstationerne skal udlede 30 pct. mindre CO2 i 2030, og at selskabet skal være klimaneutralt senest i 2045.

Circle K har over 225 tankstationer med en tilhørende butik i Danmark. Derudover har selskabet 180 danske ubemandede stationer under navnene Ingo og 1-2-3. Circle K Danmark nåede i 2021/20 et overskud på 461 mio. kr. Circle K var tidligere kendt som Statoil-tankstationer, men har i flere år været ejet af den canadiske detailkoncern Alimentation Couche-Tard. I Europa har Circle K i alt ca. 2300 tankstationer og mere end 18.500 ansatte.

Mens næsten al tankning hos kæden i dag foregår med fossile brændsler, står det til at ændre sig de næste mange år:

“Vi tror på, at 60 pct. af tankningen i 2050 bliver med el, og at 40 pct. bliver med flydende el, som skabes via power-to-x. For person- og varevogne bliver det overvejende el, mens den tunge transport i overvejende grad bliver flydende el,” siger hun og fortæller, at selskabet ikke kender alle løsningerne endnu:

I sådan en transformationsproces er der ingen, der har en krystalkugle Mette Uglebjerg, adm. direktør, Circle K Danmark

“Det tror jeg ikke, at der er nogen, der gør. I sådan en transformationsproces er der ingen, der har en krystalkugle, men vi er villige til at støtte op om og deltage i nogle af de løsninger,” siger hun og henviser til, at Circle K bl.a. har forpligtet sig til at købe en mindre mængde af det flydende grønne brændstof e-metanol, og lignende aftaler kan følge.

1300 lynladestandere

Selskabet vil også opføre i alt 1300 lynladestandere frem mod 2030 på sine mere end 225 danske tankstationer, og der er også planer om at begynde en udrulning af ladestandere til arbejdspladser og privatpersoner senere i år.

“Alene på el kommer vi til at investere over 1 mia. kr. i lynladestandere. Derudover kommer der store investeringer i digitale løsninger, som gør det nemt for kunderne at have en elbil. Derudover har vi en risiko på et trecifret millionbeløb alene på det batch ptx-brændstof, vi allerede har købt. Så det er massive investeringer,” siger hun og fortæller, at det omvendt ikke ligger i virksomhedens dna at investere i produktion:

“Det betyder også, at vi ikke har midler investeret i olieproduktion, og derfor står vi frit til at søge forskellige former for løsninger,” siger hun.

Strøm fra vindmøller og solceller kan omdannes til grøn brint gennem elektrolyse.Grøn brint kan direkte eller forædlet bruges til at reducere CO2-udledningen i sektorer, som er svære at elektrificere.Brint kan f.eks. anvendes direkte til biler, tung vejtransport eller i produktionen af stål og cement.Brinten kan også gennem syntese omdannes til flydende grønne brændsler som e-ammoniak og e-metanol, der potentielt kan bruges som brændstof til f.eks. skibe, fly og tung vejtransport.

En af de store udfordringer er, at den præcise udvikling nærmest er umulig at forudse, og at løsningerne for særligt den tunge transport langtfra er lagt fast, fortæller Mette Uglebjerg, der opfordrer til ikke at lægge sig for hurtigt fast på de konkrete teknologier og påpeger, at man også er nødt til at tage nogle chancer.

Det skete bl.a., da Circle K i Danmark i november 2020 indgik en aftale om at aftage 50 mio. liter e-metanol over fem år fra European Energys kommende ptx-anlæg i Aalborg. Uden at vide, hvad det skulle bruges til.

Det er klart, at det ikke er risikofrit, når man er med til at skubbe nogle grænser Mette Uglebjerg, adm. direktør, Circle K Danmark

“På det tidspunkt vurderede vi, at det i værste tilfælde kunne koste os et trecifret millionbeløb, men vi tror ikke på, at det går så galt. Men det er klart, at det ikke er risikofrit, når man er med til at skubbe nogle grænser,” siger direktøren, der efterspørger klare rammevilkår for sektorens omstilling.

En del af e-metanolen skal bruges som brændstof til Europas første lastbil, der kan køre på netop det flydende grønne brændstof, og som Circle K introducerede mandag i denne uge. Derudover kan det f.eks. bruges i demonstrationsprojekter, kan potentielt blandes i almindelig benzin, bruges som brændstof til biler, der kører med brændselsceller eller på kort sigt i produktionen af biodiesel, vurderer Mette Uglebjerg.

Cases
Cases
Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

BØRSEN BÆREDYGTIG
31. jan 2023