Hvis det står til klima-, energi- og forsyningsminister Samira Nawa (R), skal der inden sommerferien være samlet et politisk flertal om, hvem der skal prioriteres i tilslutningen til den resterende – og knappe – kapacitet i elnettet.
Det skriver hun i et længere opslag på Facebook.
“Vi er nødt til at prioritere den resterende plads i vores elnet. Det giver simpelthen ikke mening for os som samfund, at et projekt får netadgang, bare fordi man er hurtig til at stille sig i kø,” skriver klimaministeren bl.a.
Dermed lægger hun igen op til et opgør med det først-til-mølle-princip, som det statsligt ejede selskab Energinet hidtil har opereret efter. Det betyder kort sagt, at de virksomheder, der har været hurtigst til at stille sig i kø, også først har fået mulighed for at tilslutte sig elnettet.
Det er en løsning, der hidtil har været uproblematisk, fordi der har været elnet nok til alle. Men som Børsen de sidste mange måneder har beskrevet, er det danske elnet hårdt presset.
Energinets udbygning af elnettet er gået for langsomt, og samtidig er efterspørgslen på strøm eksploderet som følge af en øget elektrificering af samfundet og erhvervslivet.
Massiv kø
Lige nu venter projekter for 57 GW i kø for at blive tilsluttet elnettet. Det svarer til otte gange det nuværende samlede elforbrug i Danmark.
Men Energinet har som følge af den knappe kapacitet været nødsaget til at sætte alle nye tilslutninger på pause indtil tidligst efteråret – og for de største projekter som bl.a. datacentre og batterier kan ventetiden være helt op til ti år.
Det betyder mere konkret, at en lang række virksomheder ikke kan få sat strøm til projekter som bl.a. omlægning af produktionen til el, udbygninger, solcelleparker, datacentre og batterier.
“I den nuværende situation er prioritering nødvendig. Vi vil prioritere almindelige forbrugere. Samfundskritiske funktioner. Almindelige virksomheder. Ladestationer. Og selvfølgelig sundhed og forsvaret,” skriver Samira Nawa.
I sit opslag henviser klima-, energi- og forsyningsministeren desuden til, at hun er blevet kritiseret for at ville stille datacentre bagerst i køen.
Brancheorganisationen Datacenterindustrien har også i en tidligere artikel i Børsen advaret mod at gøre netop det – bl.a. fordi det kan hægte Danmark af i den teknologiske udvikling.
Samira Nawa er enig i, at Danmark og Europa har brug for datacentre og kunstig intelligens, og at det er afgørende for konkurrencekraften. Men størrelsen er afgørende, påpeger hun.
“Et eksempel: Ét datacenter på 350 MW har et behov for kapacitet i vores elnet, der er større end hele Aarhus Kommune. Hvis vi giver datacentret forrang, betaler klimaet og den almindelige dansker prisen. Derfor vil vi – når vi skal prioritere en knap kapacitet – sikre det vigtigste først,” skriver hun i sit opslag.
Udbygning og hurtigere godkendelser
Udover en prioritering blandt de projekter, der lige nu ligger i kø til at blive tilsluttet elnettet, peger Samira Nawa i sit opslag også på, at udbygningen af elnettet skal op i fart.
Samtidig peger hun på, at den eksisterende kapacitet i elnettet skal udnyttes langt mere effektivt på tidspunkter af døgnet og året, hvor presset ikke er lige så stort.
Det er bl.a. en løsning, som også direktør i energikoncernen Ewii, Lars Bonderup Bjørn, tidligere har peget på kunne komme i spil.
Men det vil kræve nye produkter hos Energinet – og godkendelsesprocesserne til den slags er i dag for lange, mener Samira Nawa.
“Derfor skal godkendelserne gå hurtigere, så virksomheder og projekter kan komme videre med elektrificeringen,” skriver hun.
Som Børsen i en lang række artikler har beskrevet, har problemerne i månedsvis hobet sig op for Energinet.
Mens kapaciteten er forsvundet, og køen til tilslutning er vokset, har Børsen også kunnet afsløre, at det nogle steder i landet står så grelt til, at allerede indgåede nettilslutningsaftaler kan være i fare.
Det vil sige, at virksomheder, der har fået underskrift på, at de kan få den nødvendige strøm til deres projekter, måske kan risikere at stå uden strøm i de hårdest belastede områder. Det er særligt i Nordjylland og omkring Esbjerg, at der i fremtiden kan opstå udfordringer.
