Sådan beskytter du dit brand på Amazon

 STRATEGI | Af Jackieline Panduro Gyrup

Hvad enten du skal ombord på Amazon eller ej, så kan det være en rigtig god idé at registrere dit brand via Amazons ”brand registry”, inden onlinegiganten gør sit indtog i Danmark. Der er nemlig adskillige fordele, påpeger Jeppe Hamming, der er head of marketplaces hos Nørgaard Mikkelsen og underviser på Børsens kursus om Amazon.

Amazon gjorde sit indtog i Sverige i november 2020, og det er sikkert, at onlinegiganten også kommer til Danmark. Det er bare et spørgsmål om tid. Ifølge Jeppe Hamming, der er head of marketplaces og underviser på Børsen Uddannelses kursus om Amazon, giver det derfor rigtig god mening at registrere sit brand via Amazons ”brand registry” for at beskytte det bedst muligt. Og det uanset, om du skal ombord eller ej.

”Grundlæggende er der tre måder at beskytte sit brand på Amazon. Den første handler om at beskytte sig mod misbrug og kopister. Den anden om, at du får bestemmelsesret over de produktinformationer og billeder, andre forhandlere kan benytte, hvis du først har registreret dit brand. Sidst, men ikke mindst, får du flere muligheder for at annoncere,” siger Jeppe Hamming og tilføjer:

”Hvis du har registeret dit brand, kan andre ikke oprette produkter under dit brandnavn uden din tilladelse. Amazon vil også være proaktiv mod kopister. Du kan også sikre, at dit brand tager sig bedst muligt ud, da Amazon lader dig definere, hvilke produktbeskrivelser og billeder dine varer vises med, frem for at de bliver defineret af forhandlerne,” siger Jeppe Hamming og pointerer, at man på samme vis, som man er interesseret i, at ens varer tager sig godt ud på hylderne i en fysisk butik, bør interessere sig for, at ens produkter fremstår lækkert på Amazon.

Kræver varemærkeregistrering
For at du kan registrere dit brand på Amazon, kræver det, at du har et varemærke, og at du kan dokumentere, at de produkter, du ønsker at sælge, er varemærkeregistrerede i de områder, du gerne vil sælge i.

”Processen er ikke særlig dyr, men det tager noget tid. Faktisk kan det tage helt op mod et halvt år, før varemærkeregistreringen går igennem. Derfor kan det være godt givet ud, hvis du registrerer dit brand allerede nu, inden Amazon kommer buldrende,” siger Jeppe Hamming.

Ifølge ham er der en række overvejelser, som du bør gøre dig som brand i forhold til Amazon-platformen.

”Vil du beskytte dit indhold og få det til at tage sig rigtigt ud? Eller vil du ombord for at hjælpe dine forhandlere ved at forbedre indholdet og give dem noget materiale at arbejde ud fra – altså i forhold til, hvordan produkterne tager sig ud? Eller vil du selv i gang med at sælge?” siger Jeppe Hamming som eksempler på overvejelser og supplerer, at du kan lære meget mere om overvejelserne samt ”brand registry” på Børsen Uddannelses kursus om Amazon.

Vil du vide mere om, hvordan du kan udnytte din virksomheds vækstmuligheder på Amazon, så læs mere om masterclassen “Sælg (globalt) på Amazon” her