Sådan gør du din virksomhed salgsklar

 STRATEGI | Af Pia Konstantin Berg

Hvis du overvejer at sælge din virksomhed, kan det i høj grad betale sig at gøre et grundigt forarbejde, så du ikke havner i en af de mange faldgruber.

Manglende forberedelse er en klassisk udfordring for virksomhedsejere, der kaster sig ud i en salgsproces. Og det kan koste dyrt, fortæller Morten Dalsgaard, som er partner i Implement Consulting Group og underviser på Børsen Uddannelse.

”Virksomheden bliver mere attraktiv for potentielle købere, hvis du har forberedt konkrete svar på, om det marked, din virksomhed er i, vokser, om den position, virksomheden har på markedet, er unik både nu og fremadrettet, og om du har en klar strategi og finansiel udviklingsplan, som både er ambitiøs og realistisk.”

Købere har erfaringsfordel
Som virksomhedsejer har du måske ikke stået i en salgssituation før, men mange købere kender til processen. I det danske erhvervslandskab er der de seneste år kommet flere professionelle købere til, såsom kapitalfonde, venturefonde og familiefonde. Derudover har mange erhvervsvirksomheder allerede stor erfaring med at købe sig til vækst.

”Den erfaring er jo blevet lagret over tid, men hvis du ejer en virksomhed, men aldrig har prøvet at sælge tidligere, kan det være svært at vide, hvad det egentlig er, du skal forberede dig på, og hvilken pris du kan forvente,” siger Morten Dalsgaard, der mener, at grundig forberedelse er nøglen, hvis du går med overvejelser omkring at sælge din virksomhed.

Overvejer du at sælge din virksomhed? Her er Morten Dalsgaards råd:

1. Gør op med dig selv, hvorfor du vil sælge. Måske er det i virkeligheden bedre at blive i ejerstolen nogle år endnu, fordi timingen kunne være endnu bedre.

2. Hvis du har besluttet dig for at sælge, så forbered dig ekstremt grundigt. Søg f.eks. inspiration hos virksomhedsmæglere eller rådgivere. Der kommer til at være en regn af spørgsmål, som kan være afgørende for den værdi, du ender med at få for din virksomhed.

3. Gør det tydeligt, hvor din virksomhed kommer fra, og hvor virksomheden er på vej hen. Fortid og fremtid skal hænge sammen. Potentielle købere skal kunne se en klar rejse, og den rejse skal gerne pege mod vækst i både indtjening og omsætning.

4. Sørg for, at du er klar personligt. Salgsprocessen kan være ekstremt opslidende, hvis du ikke har dækket dig ind med rådgivere og medarbejdere i din virksomhed, som kan være med til at svare på de mange spørgsmål, der kommer undervejs.

 

Hvis du også vil være rustet til at sælge din virksomhed, så læs mere om masterclassen “Gør virksomheden salgsklar” her

Se videoen med Morten Dalsgaard, der fortæller om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du overvejer at sælge din virksomhed.