“Amazon er så stor, at man ikke kan ignorere dem”

 STRATEGI | Af Jackieline Panduro Gyrup

Ole Andersen er country manager i Moccamaster Nordic, og internt i virksomheden har de haft mange overvejelser om, hvad de skal gøre, når Amazon kommer til Danmark. Derfor deltog han i Børsen Uddannelse masterclass ”Sælg (globalt) på Amazon” for at blive rustet til, når e-handelsplatformen gør sit indtog.

Amazon kommer til Danmark. Det er bare et spørgsmål om tid. Derfor er flere danske virksomheder begyndt at tage stilling til, hvordan de skal forholde sig, når onlinegiganten melder sin ankomst. Moccamaster Nordic, der producerer og sælger kvalitetskaffemaskiner, er ingen undtagelse.

”Vi er en del af en nordisk organisation, og nu kommer Amazon til Sverige, og de vil komme til Danmark og Norge og Finland for den sags skyld. Når der kommer én med den styrke, som Amazon har, så bliver man nødt til at overveje, hvornår man selv skal på, og hvordan man går derind,” siger Ole Andersen, der deltog i Børsen Uddannelses masterclass ”Sælg (globalt) på Amazon”.

”Jeg meldte mig til denne masterclass for at få noget forhåndsviden om, hvad det er for en partner, der kommer, og hvordan de arbejder. Det er man nødt til at vide for at forstå, hvordan man håndterer dem,” siger han og supplerer, at hans forventninger til masterclassen var, at han ville få indblik i, hvilken aktør Amazon er. Forventninger, der blev fuldt ud indfriet.

”Jeg har fået bred indsigt i, hvilken spiller Amazon er, og at de kommer med fuld power. De er så store, at man ikke kan ignorere dem.”

 Den giver et godt overblik og indblik i, hvad det er for en mastodont Amazon er, hvordan de kommer ind på et marked, og hvordan de handler. De er knivskarpe, og hvis vi ikke er lige så skarpe, så har vi ingen relevans i forhold til Amazon.

Ole Andersen, country manager, Moccamaster Nordic

 

Læring, der kan implementeres med det samme
På trods af indfriede forventninger havde Ole Andersen alligevel et forbehold i forhold til at melde sig til masterclassen.

”Jeg overvejede, om Børsen var den rigtige kursusudbyder. Der er jo mange, der udbyder kurser af forskellig karakter, men Børsen plejer at have nogle gode, seriøse kursusdage, hvor man får den viden, man gerne vil have,” siger han og peger på, at han igennem masterclassen har fået konkret viden, han kan bruge med det samme.

” Jeg har fået et indblik i, hvordan Amazon arbejder på forskellige niveauer. Masterclassen har givet mig en bedre baggrund til at gennemgå en række spørgsmål. Det vil sige, hvordan vi – i et etableret marked her i Norden – kan analysere og udvælge den strategi, vi skal bruge for at komme ind på Amazon, samt i hvilken takt og hurtighed vi skal derind i forhold til de enkelte markeder,” siger Ole Andersen, der klart vil anbefale andre virksomheder at deltage på Børsen Uddannelses masterclass, hvis de går med overvejelser om at benytte Amazon.

”Den giver et godt overblik og indblik i, hvad det er for en mastodont Amazon er, hvordan de kommer ind på et marked, og hvordan de handler. De er knivskarpe, og hvis vi ikke er lige så skarpe, så har vi ingen relevans i forhold til Amazon.”

 

Vil du vide mere om, hvordan du kan udnytte din virksomheds vækstmuligheder på Amazon, så læs mere om masterclassen “Sælg (globalt) på Amazon” her

Se videoen med Ole Andersen, der fortæller om, hvad han har fået ud af at deltage i “Sælg (globalt) på Amazon”.