Der bliver brugt flere penge på luksus, når vi indretter vores hjem og især på badeværelset prioriteres lækre materialer, kvalitet og tidløst design. Men hvorfor er det egentlig sådan? For at forstå vores higen efter luksus, skal vi kigge lidt på fortiden. Den afslører nemlig, hvorfor tendensen er opstået – og hvor vi er på vej hen.
De første danskere, der fik eget toilet i boligen var altså de velhavende. De færreste havde dog træk og slip, da der ikke var afløb. Derfor var toiletter afsides liggende i boligen på grund af lugtgener og det moralske kodeks der dikterede, at det skulle gemmes væk, langt fra de repræsentative stuer. Faktisk var der i 1906 kun badeværelser i 3,8 % af de Københavnske boliger.
"Le Corbusier betoner badeværelsets vigtighed og han argumenterer for, at det skal være et af boligens største rum og ikke et lille kosteskab som tidligere. Det ser man eksempelvis i hans Villa Savoy fra 1928, der ligner et spabad fra i dag med turkisblå klinker og mulighed for at slappe af – en helt anden tilgang til badeværelsets funktion," fortæller Claus Bech Danielsen.
”Hygiejnen bliver langsomt vigtigere og der opstår en ny badeværelseskultur. Det er lækkert med lange brusebade, og det rindende vand giver mulighed for nydelse og velvære indenfor hjemmets fire vægge. Hvor brusebade tidligere var tidligere en stor luksus, er startskuddet nu lydt til en udvikling, hvor vand symboliserer nydelse”, siger Claus Bech Danielsen.
Det topper i 1990’erne, hvor spa og jacuzzi rykker ind på badeværelset og wellness-fænomenet opstår. Indretningen skal være lækker med store spejle, masser af lys og væghængte toiletter. God smag og lækker livsstil skal vises frem overfor vennerne, når de kommer på besøg og skal imponeres.

Men kigger vi ud i verden findes fremtidens design måske allerede. Især i Asien og Mellemøsten er de såkaldte douchetoiletter nemlig populære – et toilet med indbygget bidet. Vi skandinaver har dog været tøvende med at tage det til os. Formentlig fordi det kræver en kulturændring, mener designer Christoph Behling:
”Problemet med douchetoiletter har tidligere været, at de var store og klodsede i designet. Så vi designede Geberit AquaClean Mera så småt og enkelt som mulig, og med den forkromede bagkant fremstår toilettet nærmest svævende ud fra væggen. Vi arbejdede tæt med ingeniørerne for at skabe et toilet, der ikke blot rengør bedre, men også mere lydløst end noget andet toilet. Ambitionen var teknologi, du ikke ser men kun oplever, for at skabe et smukt, behageligt toilet, der er bedre på alle parametre. Toilettet er tidløst og skabt til at holde mere end en menneskealder. For mig som designer ville det være en katastrofe, hvis mit design så ’træt ud’ efter 10 år – design skal aldrig være moderne, det skal være tidløst.” siger Christoph Behling.

”I en travl hverdag er badeværelset snart vores eneste refugium – det eneste rigtig private rum. Derfor vil vi i fremtiden også se design med mere teknologi, der vil lette vores hverdag og gøre den bedre – også på badeværelset” siger han.
Også ifølge designer Christoph Behling peger pilen i retning af gennemført design til badeværelset:
”Badeværelset har et stort potentiale for at udvikle sig, hvis man ser på, hvordan vores køkkener har forandret sig de sidste 30 år, fra et isoleret rum til et opholdsrum, der ofte er husets hjerte. Fremtidens badeværelse vil bruge teknologi til at bringe os tættere på naturen. Det naturlige vil smelte sammen med teknologien for at skabe en følelse af velvære. Vi vil føle og opleve teknologien, men ikke se den” forklarer designer Christoph Behling.
Denne annonce er produceret 12.08.19 af Børsen Creative i samarbejde med Geberit.