Børsen logo

Vi har brug for kulturen til at skabe sammenhængskraft i en krisetid

Af Laura Bisted Jacobsen Foto: Ulrik Jantzen
ANNONCØRBETALT INDHOLD AF MERCEDES-BENZ

Topbilled mobil
topbillede

Vi lever i en tid, hvor vi ikke ved, hvordan morgendagen ser ud. Derfor har vi brug for kunsten og kulturen til at reflektere over vores liv og til at skabe sammenhængskraft i vores samfund. Trine Bang, der er direktør for Kulturmødet Mors, stod over for en stor udfordring i foråret, da nedlukningen ramte Danmark. Men kollektive omstillinger kan der i høj grad komme noget kreativt ud af, mener hun.

Trine Bang træder helt ud til kanten af Hanklit. Hun er egentlig ikke bange, selvom hun befinder sig alene 61 meter over havets overflade, og skrænten falder stejlt under hende. Hun kender landskabet. Fra toppen kan man på en klar dag se hen over Limfjorden til Thisted og ud over Mors. Men i dag er skyerne tætte og grå, og horisonten flyder ud.

I løbet af efteråret har Trine Bang, der siden 2018 har været direktør for Kulturmødet Mors, arrangeret koncerter og fællessang på blandt andet Hanklit. For hun mener, vi stadig har behov for at mødes fysisk om kunsten og kulturen, selvom pandemien raser, og restriktioner har sat en stopper for de største arrangementer.

For knap fire år siden, en januaraften i 2017, stod Trine Bang midt i et gigantisk arrangement. Aarhus’ gader var fyldt til bristepunktet med tusindvis af nysgerrige tilskuere, da åbningen af Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad blev fejret med et storslået optog gennem byen, der kulminerede på Aarhus Havn.

”Når man står mange tusind mennesker samlet om at opleve den samme kulturelle begivenhed, får man jo følelsen af at blive løftet ud af sig selv og være en del af et større fællesskab. Man føler sig forbundet med de andre. Det oplever jeg som noget, der sætter sig i kroppen helt fysisk og får blodet til at pulsere, og det er en ret ekstrem energioplevelse at stå i de fællesskaber,” siger Trine Bang.

Trine BangTrine Bang
”I dag, hvor man kun kan være 10 personer samlet, er det helt ekstraordinært at tænke tilbage på en tid, hvor man kunne stå i et menneskehav. Men jeg er helt sikker på, at det kommer vi til igen,” siger Trine Bang. Foto: Ulrik Jantzen

Kunsten og kulturen skal ud nye steder

Trine Bang var programkoordinator for det enorme kulturprojekt i Aarhus, og store kulturelle begivenheder i byen er hendes metier. Men hun havde længe gået med et ønske om at flytte kulturen ud i andre rammer. Møde publikum, hvor de er. Bryde med ideen om, hvilke rum, der kan huse scener for kunst og kultur. Og skabe kulturelle fællesskaber andre steder end i storbyen.

På Kulturmødet Mors fik hun mulighed for at eksperimentere med formater: Morsingboernes private stuer kunne være rum for intime samtaler om kultur. Og en lidt interimistisk træbygning kunne sagtens være hovedscenen. For det er vel vigtigere, hvad der bliver talt om end hvor?

”Kulturmødet er en national begivenhed, der tiltrækker aktører og medier fra hele landet. Men at det finder sted på Mors, langt væk fra København og Aarhus, det tiltrak mig. Herhjemme kan vi tale om, at kunsten og kulturen kun finder sted i de store teatersale og i de store koncerthuse, men jeg har altid været meget optaget af og meget passioneret omkring at bringe kunsten og kulturen ud nye steder,” siger Trine Bang.

Kulturmødet på Limfjordsøen samlede senest i 2019 mere end 30.000 gæster, der i løbet af tre dage i august deltog i debatter og samtaler om kunstens og kulturens rolle i vores samfund.

Et kreativt nulpunkt i foråret

Efter to succesfulde år i spidsen for projektet var Trine Bang i foråret i fuld gang med planlægningen af Kulturmødets 2020-program. Indtil statsministeren tonede frem på skærmen med nedslående nyt om coronapandemiens betydning for de store danske kulturarrangementer, der stod til at blive afviklet hen over sommeren.

”Det var et kreativt nulpunkt, da det gik op for mig, at vi faktisk ikke kunne afvikle Kulturmødet, som vi havde planlagt,” fortæller hun.

Der blev tænkt mange tanker, da nedlukningen ramte. Hvad så nu? Hvordan arrangerer man et kulturarrangement med flere tusind deltagere, når der er forsamlingsforbud? Hvordan kan kunst og kultur stadig skabe sammenhængskraft i en krisetid som denne?

Trine Bang kunne mærke en stædig energi pible frem.

”Efter det første chok havde indfundet sig, kunne jeg mærke, at der skete noget nyt. Det gav faktisk en stor energi at blive tvunget til at tænke det hele på ny og omstille sig. Helt konkret tog vi det program, vi havde lavet, kylede det i skraldespanden og sagde: Okay, nu må vi gøre noget helt andet, end vi plejer,” siger Trine Bang og tilføjer:

”Vi kunne se, at mange danskere sultede efter kunst og kultur i deres isolation. Så det var rigtig vigtigt for mig at sige: Vi er pressede, det er en udfordring, men det er i hvert fald i det her år, hvor vi ikke er tavse – vi skal udkomme på en ny måde og vise, vi er relevante.”

Trine Bang og hendes medarbejdere havde længe gået og leget med tanken om, at Kulturmødet Mors skulle være relevant hele året og lave andre arrangementer – også digitalt. Pludselig havde de en mulighed for at prøve det af.

De knoklede med at udvikle en online konference, der var klar i juni. Dét blev Kulturmødets åbningsdebat. I august afviklede de et digitalt samtaleprogram – og hele efteråret har Kulturmødet arrangeret fysiske kunstoplevelser, koncerter og teaterforestillinger.

”Nu var vi ikke bundet af tid og sted. Og som direktør for en stor kulturbegivenhed var det ekstremt spændende. Nu kunne vi prøve de tanker af, vi kun har drømt om, men ikke har turdet udføre. Så vi delte Kulturmødet op i et digitalt samtaleprogram og et fysisk kunst- og oplevelsesprogram. For kunsten og kulturen er allerbedst, når den bliver oplevet i fællesskab,” siger Trine Bang.

Kulturmødet MorsKulturmødet Mors
”Der ligger et kæmpe potentiale i at gentænke den måde, vi skaber kunst og kultur på, og hvilke scener vi bruger, når vi gør det,” siger Trine Bang. Foto: Ulrik Jantzen

Kollektiv omstilling er frisættende

Den omstilling, Trine Bang har ønsket for Kulturmødet, er blevet forstærket under coronakrisen. Og mange andre kulturarrangementer i Danmark er blevet tvunget til at tænke nyt. Vi kan ikke mødes mange tusind mennesker fysisk, men kan vi samles digitalt? Kan vi mødes i mindre grupper – udenfor? Nytænkning, kreativitet og innovative ideer er sprudlet frem under krisen.

”Der skete noget i den her kollektive omstilling til noget nyt, der var frisættende,” siger Trine Bang.

”Kulturlivet i Danmark er under pres, men vi har fået et rum til at eksperimentere i. Til at fejle i. Vi er alle skudt tilbage til start, og bare det at udkomme i et eller andet format og bryde nedlukningen, det er godt. Det afgørende er, man tør handle og gøre noget nyt,” tilføjer hun.

HanklitHanklit
Kunsten og kulturen er en stor drivkraft af fortællinger, erindringer og fællesskab, der ligger som en motor under vores samfund – det er ikke noget, vi bare smører på toppen af lagkagen, mener Trine Bang. Foto: Ulrik Jantzen

Men hvad så nu? Året er ved at rinde ud. Hvem ved, hvordan sommeren 2021 kommer til at se ud? Hvordan kommer coronakrisen mon på den lange bane til at påvirke det danske kunst- og kulturliv? Trine Bang mener, erfaringerne fra i år skal bruges konstruktivt. Kulturbranchen skal holde fast i den innovative tilgang, som krisen har accelereret.

Trine Bang ser to tydelige spor, som de på Kulturmødet Mors i hvert fald vil fortsætte af: digitalisering og nye scener. Mange kulturbegivenheder blev tvunget over på digitale platforme, nu skal udførelsen forfines, så det fysiske rum ikke bare kopieres digitalt, mener hun.

Men digitaliseringen kan ikke stå alene. Mennesker har stadig brug for fysiske oplevelser, og de alternative scener, der poppede op under coronakrisen, skal også bruges i fremtiden.

Nytænkning skaber omstilling

Verden står ikke stille. Den er i konstant forandring. Og som mennesker har vi valget mellem at være en del af udfordringen – eller en del af løsningen.

Mercedes-Benz og Børsen Creative sætter i en serie spot på stærke personligheder, som har tænkt nyt for at sikre deres hverv i en tid, hvor verden omkring os forandres – og hvor mange ting ikke længere er, som de plejer.

Er du klar til at tænke nyt? Er du klar til omstilling?

”Vi skal finde ud af, hvordan vi stadig kan sikre, at vi som mennesker mødes. Ikke bare digitalt, men også rent fysisk. Og det bliver ikke foran store scener og i kæmpe menneskemængder, men det bliver i nye formater på nye scener, måske bliver det ude i naturen under åben himmel, hvor vi bliver nødt til at tænke anderledes omkring den måde, som vi sætter scenen på i kunst- og kulturlivet,” siger Trine Bang.

Og netop derfor vil Hanklit på Mors også i fremtiden lægge jord til koncerter, teater eller samtaler om kulturen i det fri. Først i mindre grupper, og måske snart igen med publikum skulder mod skulder.

”Den vidunderlige scene, som er på Mors, har vi brugt til at lave fællessangsarrangementer og koncerter. Og det har været en stor oplevelse at forene den storslåede natur med kunsten og kulturen. Det tror jeg, vi kommer til at se i kunst- og kulturlivet fremover, at vi vil bruge naturen i meget højere grad, når vi skal samles. Jeg ser positivt på fremtiden. Vi står i en krise nu, men jeg er slet ikke i tvivl om, at når vi er på den anden side, vil vi se, at vi har brugt den her tid til at eksperimentere, nytænke og udvikle helt nye formater,” siger Trine Bang.

Se mere om den elektrificerede Mercedes-Benz CLA 250 e shooting brake, som Trine Bang kører i, og book en prøvetur her

Annoncen er produceret den 07.12.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Mercedes-Benz