Børsen logo


Mikkel jagter sin passion med 296 km/t


Af Laura Bisted Jacobsen, Foto: Büro Jantzen

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF ALFA ROMEO


Topbilled mobil


topbillede

Mikkel Macs drøm om at deltage i det prestigefyldte Le Mans i 2020 startede for 20 år siden på en gokartbane i Rødby. I dag er gokarten byttet ud med 600 brølende hestekræfter, når racerkøreren jagter sin drøm ved racerløb i hele Europa. Men passionen for fart, teknik og motorer er den samme, som da han begyndte sin karriere på Lolland-Falster.

Om kort tid har temperaturen passeret de 40 grader, men bag rattet sidder Mikkel Mac i sit lange undertøj og med en brandsikker køredragt på.

Det er kun et spørgsmål om øjeblikke, før startlampernes røde lys skifter til grøn, og i samme øjeblik vil han træde på speederen og slippe bilens 600 hestekræfter fri.

Et godt løb vil betyde, at den 26-årige racerkører fra Nykøbing Falster vil være tættere på en af de eftertragtede adgangsbilletter til motorsportens måske mest prominente begivenhed, Le Mans i Frankrig.

For at mindske risikoen for, at tilfældighedernes spil sætter en kæp i hjulet for drømmen om det klassiske 24-timers racerløb, har mekanikere og ingeniører forinden udført en sidste minutiøs gennemgang af bilen.

Deres blikke af fulde af forventninger, når de sammen med sponsorer og forretningspartnere hviler øjnene på racerbilen med Mikkel Mac, der under visiret på sin hjelm, tænker tilbage.

“Lige inden starten går, tænker jeg ofte på, at for 15 år siden sad jeg i en gokart i Rødby,” siger Mikkel Mac og afslutter opremsningen af det mentale tilbageblik:

“Shit mand, jeg lever af min passion.”


Mikkel MacMikkel Mac
26-årige Mikkel Mac startede sin karriere i Rødby Go-Kart Klub, der ligger på det sydlige Lolland. Han er født og opvokset i Nykøbing Falster. De 45 km mellem barndomshjemmet og gokartklubben blev tilbagelagt hver weekend. Foto: Büro Jantzen

Kørte haven op på en crosser

Mikkel Mac er i dag tilbage i Rødby Go-Kart Klub, hvor drømmen om et liv i motorsport startede. Selvom han på denne regnvåde tirsdag sidder i den eneste bil ved banens startlinje, er hans øjne præget af en lyst til at levere en toppræstation.

Hans konkurrencegen blev vækket i en tidlig alder. Som treårig fik han en firehjulet crosser af sin far.

“Jeg kørte hele haven op,” fortæller han med et grin.

Mikkel Macs passion for motorer var beseglet. Senere begyndte han at køre på - og ikke mindst skrue på - små motorcykler, før han første gang satte sig i en gokart.

“Til at starte med, var det bare for sjov, men så fandt vi ud af, at jeg godt kunne køre med om danmarksmesterskaber, og så tog det bare fart og blev rigtig seriøst,” fortæller racerkøreren, der i de første år trænede og kørte løb hver fredag og lørdag.

Med hjælp fra sin far fik han sin første sponsor, da han var ti år gammel. Med de penge kunne han købe nye gokartdæk. Hans far hjalp ham med at bygge et lokalt netværk op, men fra en ung alder måtte Mikkel Mac selv være med til at tale sponsorerne varme.

“Min far sagde: “Nu må du selv snakke til møderne”. Det var ikke som med nutidens curlingbørn, hvor forældrene er med langt oppe i deres karriere og gør alt arbejdet. Men de første år, hvor min far hjalp med at booke møder, har lagt grundlaget for, hvor jeg er i dag,” siger han.



RødbyRødby
Mikkel Mac har en Alfa Romeo Giulia som firmabil. "Den er jo gudesmuk", siger han og tilføjer, at han altid har været fascineret af det italienske bilmærke - især 156'eren, der kom frem i 1997, da han var fem år gammel. Foto: Büro Jantzen

Drømmen om Le Mans

De sidste ti år har Mikkel Mac opbygget en selvstændig virksomhed omkring sin passion for racerløb, mens hans performance har rykket ham op i gokart-klasserne og videre til Formel 2, den danske motorsportsserie DTC og Le Mans i 2016. Af FIA, Federation Internationale de l'Automobile, er han kategoriseret som guldkører, hvilket gør ham til en af de bedste racerkørere i Danmark, lige under megastjernen Kevin Magnussen.

”Det er både på grund af mine resultater og min passion for motorsport, at det ikke har været svært for mig at finde motivationen – både til løbene og til forretningsdelen,” siger han.

Porteføljen af sponsorer er blevet større og tæller ikke længere kun lokale virksomheder fra Lolland og Falster. De sidste fire år har han kunnet leve 100 procent af motorsporten. Og siden 2015 har han samarbejdet med Fiat Chrysler Automobiles. Når han i øjeblikket kører Michelin Le Mans Cup for det amerikanske team Luzich Racing på banerne rundt omkring i Europa, sker det i en Ferrari 488 GT3. Og som firmabil kører han vejene tynde i en blå Alfa Romeo Giulia.

Mikkel Mac fører i mesterskabet, der kan udløse en billet til Le Mans, men han ved godt, at alt skal gå op i en højere enhed, før han igen kan køre på Circuit de la Sarthe-banen.

“Det er alles drøm at køre Le Mans. Som dreng så jeg Tom Christensen vinde alle sine sejre, og jeg stiler efter at komme tilbage i 2020. Men det handler ikke kun om mig. Der er en hel kæde af mennesker, der får det til at lykkes, når jeg vinder et løb,” forklarer han på klingende falstersk og fortsætter passioneret:

“Fra de kokke, der tilbereder min mad, til ingeniører og mekanikere, der fintuner bilen, og dem, der vasker fælge. Måske tror man, det er et dårligt job at vaske fælge, men hvis det ikke gøres til perfektion, bliver det ikke opdaget, hvis en fælg er revnet. Og det kan give en punktering på banen.”

Rusen efter en sejr er meget større, når et helt team står bag, fastslår han.


Mikkel MacMikkel Mac
"Jeg har ikke ofret noget, jeg vil hellere sige, at jeg har prioriteret. Der er mange familiefødselsdage, jeg ikke har været til, men der var noget andet, jeg hellere ville. Hvis jeg ikke havde gjort det, var jeg ikke nået så langt", siger Mikkel Mac. Foto: Büro Jantzen

Trikot eller køredragt?

Drømmen om at vinde de helt store motorløb følger Mikkel Mac på hans 150 til 180 rejsedage om året, hvor han både kører løb, afholder events for sponsorer og instruerer såkaldte gentleman-kørere. Men han kunne være endt i trikot i en brydering. Alene, med sin krop som det eneste våben.

“Jeg har været bryder på eliteniveau på Falster i samme klub som Mark O. Madsen, der vandt OL-sølv i 2016. I 2008 vandt jeg både danmarksmesterskabet i gokart og brydning, og jeg kom på juniorlandsholdet i brydning. På et tidspunkt måtte jeg vælge, hvilken sport jeg ville satse på,” fortæller han.

Passionen for fart og motorer vægtede højest. Men kammeraterne fra brydeklubben i Nykøbing Falster er stadig hans tætteste venner. Og i det hele taget er det rart at vende hjem til sydhavsøen, hvor Mikkel Mac finder ro og kan holde fri fra den perfektion, der kendetegner motorsporten, hvor der skal være styr på selv de mindste detaljer.

“Her er dejligt roligt, og jeg kan være 100 pct. mig selv. Hernede skal det hele ikke være så fint og pudset. Man kan sagtens købe en bil i træsko. Du bliver ikke klandret for, hvordan du ser ud,” siger Mikkel Mac, der har hele sin familie på Falster.


KrenkerupKrenkerup
Fremtiden ligger åben for Mikkel Mac, hvis han kan blive ved med at forbedre sine præstationer og tiltrække nye sponsorer. "Det handler ikke bare om at dreje på rattet, jeg bruger også meget tid på forretningsdelen", siger han. Foto: Büro Jantzen

Fire hjul og en motor

Glæden ved den fysiske træning fra brydeklubben har Mikkel Mac taget med i motorsporten, for det er helt afgørende, at en racerkører er i god form.

“Man skal træde mellem 80 og 100 kg ned, når man bremser, og der er rigtig varmt i bilerne, helt op til 55 grader, hvor vi sidder i langt undertøj, brandsikre køredragter og hjelm på hovedet. Det er fysisk hårdt, du skal være koncentreret og ramme hvert sving helt præcist i hver omgang - for at holde den koncentration, er du nødt til ikke at blive forpustet,” forklarer racerkøreren, der ofte træner to gange om dagen i fitnesscenter for at holde fysikken i top.

Mikkel Macs fartrekord i år er 296 km/t på en langside, men nedbremsningerne er faktisk det vildeste, det er her, man får kicket som racerkører, og passionen lever, siger han.

Der er to løb tilbage, før det bliver afgjort, om Mikkel Mac kommer til Le Mans i 2020. Herefter drømmer racerkøreren om at prøve kræfter med topserier i enten USA eller Australien.

“Hvor end der er fire hjul og en motor, og jeg kan blive den bedste version af mig selv, men også den bedste af alle. Jeg vil gerne blive ved med at bevise mit værd - og selvfølgelig få kontrakter, der gør, at jeg kan fortsætte med at leve af det, jeg elsker,” siger Mikkel Mac.

Se hvordan Alfa Romeo igennem tiden har udviklet de banebrydende designs gennem en passion til motorsport.

Annoncen er produceret 26.08.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Alfa Romeo.


MotorløbMotorløb
Det bliver afjort den 27. oktober i Portugal, om Mikkel Mac kommer til Le Mans i 2020. Foto: PR