SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Keylane

Forløs forretningspotentialet i en digital verden: Derfor kan gamle og komplekse it-systemer være den største hæmsko for liv- og pensionsselskaber

Nok er der en vis risiko forbundet med at skifte it-system, men det medfører også risiko at forholde sig passivt, mener Jesper Essendrop.
Nok er der en vis risiko forbundet med at skifte it-system, men det medfører også risiko at forholde sig passivt, mener Jesper Essendrop.

It-systemer bliver mere og mere fundamentale for stort set alle organisationer, og teknologien rykker sig lynhurtigt. Det betyder, at jo mere moderne en platform man har, jo bedre kan man forløse sin forretnings fulde potentiale: Både i forhold til udvikling, digitalisering og kundeservice. Mange udskyder dog beslutningen om at skifte, hvilket kan være risikabelt, mener ekspert.

Hen over en længere årrække er it-systemerne i liv- og pensionsbranchen blevet bygget op fra grunden og løbende blevet mere komplekse for at kunne imødekomme nye krav og udvide forretningen. Problemet er bare, at kernen i disse aldrende systemer ikke længere er fleksible og moderne nok til at understøtte den form for forretning, som selskaberne har potentialet til at drive.

For potentialet er stort – det kræver blot, at man igangsætter en ”hovedrenovering” af sin it-platform. Og selvom det kan være forbundet med risici, så er det givetvis forbundet med endnu flere risici at blive hængende i sit gamle it-setup og fortsætte med at bygge ovenpå og dermed løbende forøge kompleksiteten.

”Jeg tror, der nogle steder hersker en omvendt logik, der hedder, at hvis man ikke gør noget, så er man fri for risiko, hvorimod hvis man aktivt gør noget nyt og konverterer, så påtager man sig en risiko. Men at fortsætte uden at forny sig er i sig selv er en risikofyldt beslutning,” siger Jesper Essendrop, der er Executive Director i softwarevirksomheden Keylane, som udvikler løsninger til liv- og pensionsselskaber.

Automation halverer omkostninger

Selvom det er en stor forandring og en tidskrævende proces at udskifte sine gamle it-systemer, så er fordelene uvurderlige, mener han.

”Den allerstørste fordel ved en ny og moderne it-platform er, at man får automatiseret sine forretningsprocesser – vores business cases viser faktisk en omkostningsbesparelse i kundeservice på op til 50 pct. Og det er denne fordel i sig selv, der er afgørende for, at man frigiver en hel masse ressourcer til andre dele af organisationen, som i stedet kan bruges til forretningsudvikling, innovation og langt bedre kundeservice,” siger Jesper Essendrop.

Derudover er der også markante besparelser på it og compliance.

Direktør i AP Pension: Vi vil ikke ende med en ”Sagrada Familia”

I AP Pension ved adm. direktør Bo Rasmussen godt, at hans selskab er nødt til at udskifte sine it-systemer inden for de næste fem år. Og det bliver i sidste ende et problem, når man udskyder det og udelukkende bygger ovenpå de gamle systemer – som AP Pension ligesom flere andre stadig gør – lidt endnu.

”Vi ved, at vi på lang sigt vil stå meget bedre med en komplet udskiftning til en samlet, moderne platform, som vi så efterfølgende selv kan konfigurere. At tage det store skridt svarer lidt til at bygge en motorvej, man kan køre på efterfølgende. Det er dyrt og ikke uden risiko, men alternativet er at fortsætte på landevejen, hvor man er begrænset til 80 kilometer i timen, mens konkurrenterne pludselig kører 110,” siger han.

Bo Normann Rasmussen 1.jpg
Bo Normann Rasmussen , CEO i AP Pension

Jesper Essendrop forstår godt, hvorfor det kan være nærliggende at udskyde hovedrenoveringen, men han påpeger samtidig igen, at risikoen er større ved at undlade at igangsætte forandringen.

”Når man skal konvertere, så er det ofte et større projekt og en væsentlig investering, som tager flere år. Det er selvfølgelig vigtigt at gøre det på en kontrolleret måde, og der findes både værktøjer og metoder til at gøre det rigtigt - hvilket betyder, at de risici, der er ved det, i høj grad kan mitigeres, hvorimod de risici der er forbundet med blot at fortsætte, som man hele tiden har gjort, ikke kan.”

”[...]det givetvis forbundet med endnu flere risici at blive hængende i sit gamle it-setup og fortsætte med at bygge ovenpå[...]"

Jesper Essendrop, Executive Director, Keylane

Og den pointe kan Bo Rasmussen i AP Pension godt sætte sig ind i. For han vil nødig fortsætte i sit nuværende spor og bygge oven på de gamle systemer for til sidst at stå tilbage med en ”La Sagrada Familia” – den enorme katedral i Barcelona, der har været under konstruktion i over 100 år, men aldrig er blevet hverken færdig eller helt funktionsdygtig.

”Det vil jeg kalde skrækscenariet – at man ender med at stå med noget alt for komplekst, som i sidste ende betyder, at man bliver ineffektiv,” siger han.

En SaaS-baseret brancheplatform er afgørende for konkurrenceevnen i en digital verden

Udskifter man til en moderne platform, står man til gengæld med det stik modsatte. En strømlinet og samlet forretningsplatform, der let kan konfigureres til at håndtere nye produkttyper og forretningsprocesser, en lang række menneskelige ressourcer, der kan flyttes fra drift og i stedet varetage livsvigtig forretningsudvikling og en stærkt forbedret kundeserviceoplevelse – som er en vigtig parameter i branchen.

”Man fremmer dermed kundetilfredsheden, hvilket gør, at man også står stærkere i udbuddet om andre og nye kunder. Det handler tit om at komme først. Og her betyder it-platformen meget for, hvor kort din tid til markedet er, når man får nye idéer til produkter eller nye digitale serviceydelser,” siger Jesper Essendrop.

Tilmed vil hele organisationen få et løft.

”Organisationen vil efterfølgende være mere agil. Den er stillet mere fri til at fokusere på sine kunder og til at lave hyppigere ændringer og lanceringer. Selskabet kan køre den daglige drift mere effektivt, så man har større overskud til at finde på nye tiltag og servicere kunderne. Det er en fremtidssikring,” påpeger Jesper Essendrop.

Keylane 03.jpg
Det er nemmere at lave hurtige og effektive ændringer for at tilpasse sig markeder og kundeønsker, når it-udstyret er i orden, siger Jesper Essendrop

Desuden er der en afgørende forskel på at vælge en SaaS-platform (Software as a Service), som Keylane udbyder, frem for at installere, integrere, vedligeholde og drifte sit eget standard it-system. Vælger man SaaS, får man en brancheplatform, hvor alt det driftsmæssige, herunder udvikling og vedligehold, er inkluderet.

”Det letter virkelig en organisation, når it ikke længere er noget, der tynger. SaaS opdateres ofte og helt automatisk, så man altid har adgang til best practice fra begyndelsen og ikke er nødt til at teste på tværs af ældre legacy-systemer. Og fordi SaaS vokser i takt med virksomheden, bliver det i det hele taget nemmere at lave hurtige og effektive ændringer for at tilpasse sig markeder og kundeønsker – og desuden vedligeholdes platformen også med nye versioner af lovgivning og branchestandarder,” forklarer Jesper Essendrop.

Se de platforme til liv- og pensionsselskaber, der frigiver kræfter til vækst

Annoncen er produceret 17.08.20 af Børsen Creative i samarbejde med Keylane.

Forsiden lige nu