KØB SENESTE NYT KURSER Køb Abonnement
Annoncørbetalt indhold af Azets

En redningskrans i et ocean af regler

Man har simpelthen mulighed for at være mere effektiv, end hvis man går til en traditionel rådgiver, siger Tonni Nielsen, Business Area Accounting Director i Azets. Han har selv en fortid i revisorbranchen. Foto: Jacob Nielsen
Man har simpelthen mulighed for at være mere effektiv, end hvis man går til en traditionel rådgiver, siger Tonni Nielsen, Business Area Accounting Director i Azets. Han har selv en fortid i revisorbranchen. Foto: Jacob Nielsen

Mange virksomheder har i dag en oplevelse af, at kravene til indberetning og løbende dokumentation af områder som økonomi, skat, jura og interne forretningsgange er steget voldsomt de seneste år.

Områder som ”i gamle dage” naturligt blev håndteret i den interne administration, er i dag behæftet med så mange reguleringer af høj kompleksitet, at flere og flere virksomheder vælger at søge disse kompetencer hos en ekstern rådgiver.

En af de virksomheder, der har taget denne rejse, er Twoday CTGlobal, der udvikler og rådgiver om cloud-løsninger inden for Microsoft-universet. Her fortæller COO Tanja Lykkehøj, at de benytter Azets’ rådgivning inden for HR legal-området. Twoday CTGlobal har et abonnement på fast rådgivning inden for alle juridiske spørgsmål om HR.

"Indtil for nylig var vi en virksomhed af en størrelse, hvor den enkelte medarbejder ofte havde mange forskellige kasketter på. Vi har ikke mulighed for at have en person, der er fuldt dedikeret til at holde sig opdateret på juraen inden for HR. Selv hvis vi havde en større HR-afdeling, ville det ikke være muligt at være fuldt opdateret på alle de områder, hvor vi kan opleve udfordringer. Så det er vores bedste mulighed for at have adgang til den bedste ekspertise og den nyeste viden inden for området," siger Tanja Lykkehøj fra CT Global, der i januar blev en del af det store danske konsulenthus Twoday.

Fokus på det vigtigste

En anden virksomhed, der har valgt at outsource dele af sin administration, er det danske datterselskab af den tyske industrikoncern Obo Bettermann, der producerer materialer til installatørbranchen.

De har outsourcet økonomifunktionen til Azets for bedre at kunne koncentrere sig om det, de er sat i verden for: At markedsføre og sælge installationsmaterialer til danske grossister. Det fortæller Obo Bettermanns danske direktør, Lars Køppen. Og det er ikke kun traditionelle bogføringsopgaver, forklarer han:

"For vores vedkommende er vi et selskab af mange i en meget stor international koncern, og koncernen kan for eksempel få brug for data inden for en meget kort tidshorisont. Når vi skal aflevere vores budgetter og rapporter, har vi strengt taget kun en uge til at udføre et meget stort arbejde. Derfor giver det god mening for os at få hjælp udefra af Azets," fortæller Lars Køppen.

Tonni Nielsen Azets 05 beskåret web.jpg
Det kan være svært at finde vej i virvaret af regler inden for moms, selskabsskat og løn, mener Tonni Nielsen. Derfor giver det mening at outsource alle områderne. Foto: Jacob Nielsen

Fra rådgivning til implementering

For mange virksomheder kan det give god mening at koble både rådgivning inden for jura og økonomi med outsourcing af andre opgaver i det samme hus. Man har simpelthen mulighed for at være mere effektiv, når selve rådgivningen og hands-on-delen ligger under samme tag, siger Tonni Nielsen, Business Area Accounting Director i Azets, der har en fortid i revisorbranchen.

"Vi er konkurrencedygtige, fordi vi kan levere det, som de fleste har brug for inden for eksempelvis skat, moms, løn og HR," siger Tonni Nielsen, der mener, at der er opstået et nyt marked, hvor mange små og mellemstore virksomheder prøver at finde vej i en underskov af regler for HR-jura, selskabsskat, moms osv. Og at det er et marked, der går på tværs af traditionelle skel mellem advokater, revisorer, bogholdere m.m.

Virksomheder bliver ofte gjort bekendt med nogle mangler - for eksempel ved kontraktforhold, indberetning eller andet – men mangler vejledning i, hvordan de omsætter det til praksis. Og står man i den situation, er der en kæmpe risiko for, at virksomheden aldrig får implementeret ændringerne.

Tonni Nielsen, Business Area Accounting Director, Azets

"Vi bliver ofte kontaktet af virksomheder, der har modtaget rådgivning andetsteds, men nu har svært ved selv at omsætte rådgivningen til praksis. De er gjort bekendt med nogle mangler - for eksempel ved kontraktforhold, indberetning eller andet – men mangler vejledning i, hvordan de omsætter det til praksis. Og står man i den situation, er der en kæmpe risiko for, at virksomheden aldrig får implementeret ændringerne,” siger han.

Et helt konkret eksempel på en rådgivning, der er aktuel lige nu er den Moms One Stop Shop, som EU netop har rullet ud for at gøre det nemmere for virksomheder, der skal betale moms på tværs af grænserne. I princippet et redskab, der kunne gøre det lettere for webbutikker med kunder i hele unionen.

"Men at oversætte det til praksis er bare ikke ligetil. I Azets rådgiver vi om ordningen samtidig med, at vi på det praktiske plan kan hjælpe med at oprette en virksomhed med momskode og indrapportere," siger han.

”Vi er kendt for at lave løn og bogføring, og det kommer vi også til at gøre i fremtiden. Men vi ser en tydelig stigning i efterspørgslen på rådgivningstjenester, hvor flere henvender sig med spørgsmål til for eksempel ansættelsesret, selskabsskat og momsregler. Alle områder, hvor vi de seneste år har set en strøm af ny lovgivning og regler. Det er en udvikling, vi kun har set begyndelsen af, og her er det en klar fordel for kunderne, at de kan finde både rådgivningen og den rent praktiske tilgang hos den samme partner” slutter Tonni Nielsen.

Du kan læse mere om mulighederne hos Azets her.

Annoncen er produceret den 23.10.2023 af Børsen Creative i samarbejde med Azets

Forsiden lige nu