Når krisen rammer, skal man ikke bare være god til damage control, men også turde tænke nyt. Første skridt er at få styr på "bagsmækken" og få skabt sig et overblik. Dernæst handler det om at tilpasse forretningen til den nye virkelighed. Her er digitalisering og automatisering vigtige redskaber til at frigøre ressourcer og skabe fremdrift.
Da coronakrisen ramte Danmark, handlede det i første omgang om brandslukning for de fleste mindre og mellemstore virksomheder. Var der tilstrækkelig likviditet til at overleve næste kvartal? Her var regeringens hjælpepakker en vigtig livline for mange, ligesom en forstående bankforbindelse også gjorde en vigtig forskel.
Men det er ikke nok kun at slukke ildebrande; der skal også tænkes i fremtid. Omkostningerne skal justeres, men det er også vigtigt løbende at fokusere på forretningsudvikling. Alle virksomheder må spørge sig selv, om der er opstået nye muligheder i kølvandet på coronakrisen. Det er vigtigt at hæve sig op og prioritere at bruge tid på de strategiske muligheder.
"I vores løbende sparring med vores kunder oplever vi ofte, at mange mindre og mellemstore virksomheder drukner i drift. Man forsømmer at bruge tid på det strategiske – at tænke nyt og forsøge at være et skridt foran konkurrenterne," fortæller Christian Rasmussen, salgs- og rådgivningschef i Beierholm.
Et andet spørgsmål, SMV’erne med fordel kunne stille sig selv, er, om de er tilstrækkeligt digitaliserede. Digitalisering og automatisering er oplagte redskaber for mange SMV’er, når det handler om at frigøre tid – helt konkret kan kontorrobotter gøre en stor forskel i en mindre virksomhed.
"Kontorrobotter kan lave alt det trivielle arbejde foran skærmen, og de arbejder 5-10 gange så hurtigt som medarbejdere. De laver færre fejl, og så bliver de i øvrigt aldrig syge. Nogle af de kunder, vi har hjulpet, har via kontorrobotter fået frigjort tid til at fokusere på dele af virksomheden, som de ikke har haft tid til tidligere. Nogle har fået bedre styr på værdikæden. Eksempelvis produktionen i Kina, transporten til Danmark, lagerstyring, distribution osv. Andre er lykkedes med at udnytte de sociale medier i forhold til at skabe øget salg og markedsføring," siger Christian Rasmussen.
I Beierholm har de haft succes med at implementere kontorrobotter hos kunderne. Det er til opgaver som automatisering af processer i bogholderiet, fakturahåndtering og rapporteringsoverblik, hvor ejerlederen kan følge de vigtigste KPI’er i forretningen.
"Digitalisering og automatisering er ikke raketvidenskab. Det handler om at se på processer, og hvilke data der behandles. Når vi hjælper kunderne med digitalisering, er det vores erfaring, at man lykkes bedst, hvis man først fokuserer på forretningssiden og den forandring, man vil skabe, og derefter kobler it på. Ikke i omvendt rækkefølge," siger Christian Rasmussen.
Mens automatisering frigør tid og overskud til at forretningsudvikle, gør bæredygtighed og ansvarlighed det muligt at indtage nye markeder. Det er derfor også vigtigt at have med, når forretningen skal udvikles.
Der stilles i stigende grad krav både fra forbrugere og lovgivningsmæssigt om, at virksomhederne forholder sig til den grønne omstilling og agerer ansvarligt. Det er også aktuelt for SMV’erne, bl.a. fordi man som leverandør til andre (f.eks. større virksomheder) skal leve op til bestemte krav på området.
"I Beierholm oplever vi en stigende interesse omkring klima og bæredygtighed. Og vi har snart de første rådgivningsydelser klar på området. Vi tror, at bæredygtighed og ansvarlighed i fremtiden bliver vigtige konkurrenceparametre, og for nogle bliver det også ‘licence to operate’," siger Christian Rasmussen og fortsætter:
"Jeg oplever, at mange gerne vil agere klimavenligt, men ikke helt ved, hvordan man kommer i gang, og om det er meget bekosteligt. Det behøver det ikke at være. For flere kan det godt lade sig gøre at være bæredygtig og konkurrencedygtig på samme tid. Derudover kan det i fremtiden give adgang til nye markeder og kunder, fordi der stilles krav om det. Endelig kan der også være et konkurrenceparameter i at kunne tiltrække morgendagens medarbejdere, som hellere vil arbejde et sted, hvor man har tænkt over at være ansvarlig. Så der kan være mange gevinster i at gå den vej."
Annoncen er produceret 27.10.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Beierholm