SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Gazellepartner Industriens Fond

Dansk vækstvirksomhed 3D-printer sig til en grønnere forretning

Kristian Krøyer har skabt designvirksomheden Tons, der med 3D-print producerer udstyr til indendørscykling og andre former for indendørstræning. PR-foto
Kristian Krøyer har skabt designvirksomheden Tons, der med 3D-print producerer udstyr til indendørscykling og andre former for indendørstræning. PR-foto

Den gamle produktionsmodel var “usund”. Derfor har aarhusianske Kristian Krøyer skabt en ny forretning med 3D-print, der er både en grønnere, mere fleksibel og bedre forretning

Alt ved forretningsmodellen er bedre. Det er mere bæredygtigt. Det er mere fleksibelt. Og det er lettere at vokse med en lille virksomhed, som er båret af en god idé.

For den aarhusianske arkitekt og industrielle designer Kristian Krøyer er der ingen tvivl, når han sammenligner processen med at få produceret i Kina med selv at have 3D-printere i Aarhus. Efter at han havde arbejdet i 20 år med designprodukter, der kom hjem i containere fra Kina, oplevede han det simpelthen som et opgør med et “usundt system”.

“Der er en masse usunde mekanismer i den måde, vi får produceret varer på i Kina. Når du f.eks. taler om forbrugerelektronik, bruger du flere år, hvor du har dine penge bundet til dette ene produkt. Det kan godt være, at dit produkt er godt den dag, du sender tegningerne afsted. Men der er hele tiden nogen, der laver noget, som er bedre. Til sidst brænder man inde med sit lager, og så skal det hele dumpes til Black Friday til under kostpris. Det er usundt på alle måder,” fortæller Kristian Krøyer, der i dag har skabt designvirksomheden Tons, som producerer udstyr til indendørscykling og andre former for indendørstræning.

Konkurrence- og bæredygtigt

Hjertet af virksomheden er 25 3D-printere, og alle komponenter og råvarer kommer fra Europa. Ud over det åbenlyst mere bæredygtige ved at producere varerne lokalt, ser Kristian Krøyer også en konkurrencefordel i den frihed og fleksibilitet, der ligger i at producere med 3D-print.

“Først og fremmest laver du de produkter, du har behov for. Du har ikke et stort lager at tænke på. Og du kan hele tiden forbedre produktet – ligesom man kender det fra software. Mit produkt er i priskonkurrence med Kina, og det har jeg bevist kunne lade sig gøre i kraft af, at vi gør tingene så simpelt som muligt,” fortæller Kristian Krøyer.

484A3620.jpg
25 3D-printere udgør hjertet af virksomheden Tons Bike. "Et opgør med et usundt system" kalder stifter Kristian Krøyer forretningsmodellen. Foto: Kåre Viemose

Og kendskabet til 3D-print skal meget bredere ud i dansk erhvervsliv. Netop på grund af konkurrenceevnen, fortæller Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond.

“Vi arbejder for at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Det gør vi blandt andet med fokus på bæredygtig produktion. Gode grønne løsninger efterspørges over hele kloden og den efterspørgsel skal danske virksomheder blive endnu bedre til at møde. Her er 3D-print superinteressant, fordi det rummer nogle særlige karakteristika, der kan være med til at bane vejen for en mere bæredygtig produktion i danske virksomheder,” siger hun.

Fra cykelentusiastens Instagram-feed

Som mange andre virksomhedsideer i de seneste par år, opstod idéen under coronanedlukningen med en livslang passion som katalysator. I Kristian Krøyers tilfælde var det en brændende interesse for cykling.

“Under corona eksploderede det med indendørscykling. Særligt i Sydeuropa, hvor det ofte var ulovligt at være udendørs. Og jeg kunne sidde på Instagram og følge med i, hvordan folk sad med de vildeste opstillinger med stole og bogreoler, når de dyrkede deres sport indendørs. Det var helt vildt, og så tænkte jeg, at nu havde jeg chancen for at afprøve, om jeg kunne sælge 3D-print direkte til forbrugerne,” fortæller Krøyer.

Han begyndte med at designe en stander til den computer, der er nødvendig for at kunne dyrke indendørs cykling – eller e-cykling, som det hedder, når man kobler cyklen på en computer og konkurrerer i et gaming-univers som f.eks. Zwift. Han satte standeren til salg på handelsplatformen Shopify, reklamerede lidt på Instagram, og herfra stak salget af som et veltimet udbrud en sommerdag i de franske alper. I dag sælger han primært til Tyskland, Holland og Belgien – men han har også ordrer fra Australien, Singapore, Indonesien, Kina og USA.

484A3701.jpg
Det var coronakrisen, der gav Kristian Krøyer idéen til Tons. Under nedlukningerne eksploderede interessen for e-cykling – hvor man derhjemme kobler cyklen på en computer og konkurrerer i et gaming-univers som f.eks. Zwift. Foto: Kåre Viemose

Charlotte Kjeldsen Krarup kan godt genkende, at corona generelt accelererede innovationen mange steder i dansk erhvervsliv.

“Med flere forskellige tiltag skubbede vi også selv til fornyelser og nye forretningsmodeller under nedlukningerne. Blandt andet inden for bæredygtig produktion. I det hele taget skal danske virksomheder – også i fremtiden – være robuste og omstillingsparate, så de er klar til at navigere når kriser rammer og markeder forandrer sig,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup og kommer med et meget simpelt råd i en kompleks tid:

“Først og fremmest gælder det om at komme i gang med den grønne omstilling. Kunder, myndigheder, investorer og medarbejdere kræver i stigende grad, at virksomheder forholder sig til emner som klima, miljø og biodiversitet.”

3D-print møder dansk design

Ud over at det har været en foreningsmæssig fordel og et skridt i en mere bæredygtig retning, har Kristian også forsøgt at tage 3D-prints udtryk til sig og give det et andet eksklusivt design.

“Det er klart, at noget 3D-print kan være absurd grimt. Men jeg har taget den æstetik, der ligger i 3D-print til mig, og det har udviklet sig til noget, der har sin egen æstetik. Det er en anden æstetik end i f.eks. Apple-produkter, men det er noget mine kunder er blevet meget glade for. Og så har vi kombineret det med nogle stave i europæisk egetræ, som godt kan give nogle mindelser om klassisk dansk møbeldesign. Det er der et publikum for – ikke mindst, hvis man skal have udstyret stående i sin dagligstue,” fortæller Kristian, hvis mest sælgende produkt er et vægophæng til cykler.

484A3838.jpg
Den 3D-printede del af standeren fra Tons, som kombineret med stave i europæisk egetræ giver en funktionel og æstetisk holder den computer, der gør det lettere at dyrke indendørs cykling – eller e-cykling. Foto: Kåre Viemose

Tons, Kristian Krøyers virksomhed, er blot et eksempel på nye virksomheder, der har skabt en mere bæredygtig forretning gennem 3D-print – eller additive manufacturing, som det egentlig hedder i en mere professionel kontekst. Det er både små vækstvirksomheder som Tons, men eksempelvis også Terma, der producerer reservedele til kampflyet F-35. De har reduceret materialeforbruget og produktionstiden med 3D-printere.

Uanset om man er stor eller lille, taler 3D-print ind i målet om, at Danmark skal have verdens mest bæredygtige produktionssektor.

“3D-print kan hjælpe en masse virksomheder til at lave nye forretningsmodeller, der er bygget på bæredygtig produktion. Det handler ikke kun om, at tingene bliver produceret lokalt. Man er også med til at mindske materialeforbruget, reducere spild og levetidsforlænge produkter med et cirkulært mindset, ” siger Charlotte Kjeldsen Krarup.

Selvom vi ser mange små, vækstorienterede virksomheder, der tager 3D-print til sig, understreger hun, at alle produktionsvirksomheder kan lære noget og bør have det i tankerne de kommende år.

“Additive manufacturing bliver en brobygger mellem digitalisering, designtænkning og nysgerrighed over for nye materialer. Det fører en masse gode spørgsmål med sig, når man udfordrer måden, ting bliver produceret på,” mener Charlotte Kjeldsen Krarup.

Læs, hvordan bæredygtig produktion kan knække koden til vækst og eksport

Annoncen er produceret 25.10.2022 af Børsen Creative for Industriens Fond

Forsiden lige nu