SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Pleasure

Nærmest skræmmende - Dansk spøgelse får japanerne til lommerne

null

I tre år har designer Anders Arhøj ledt efter en bestemt opskrift på glasur. Og han jager den stadig. Oprindeligt lavede han selv den særlige blanding og brændte den på et lille, kugleformet stykke porcelæn.

Men han glemte at gemme den magiske formel, og hverken hans ansatte i keramikværkstedet på Islands Brygge eller sågar laboratoriefolkene på Teknologisk Institut har siden kunnet opklare, hvad der skjuler sig i det eksemplar, han har tilbage som eneste bevis.


“Jeg vil gerne vise, at vi kan lide at eksperimentere og lave ting, som andre ikke tør lave. Eller som de andre synes er for fjollede"


“Vi arbejder hele tiden med at udvikle, forny og afprøve forskellige former for glasur, og vi har en ny slags med i nærmest hver eneste produktion,” fortæller Anders Arhøj fra værkstedet, hvor han under navnet Studio Arhoj kreerer sin efterhånden verdensberejste keramik.

Related content“Men jeg er nok snart nødt til at give op på at genskabe lige netop den dér,” tilføjer han og skæver mod væggen, hvor den berygtede glasurprøve hænger side om side med et utal af lignende eksperimenter. Til inspiration – og til evigt minde om hukommelsens farlige fælder.

Det er hverdag på det københavnske værksted, og en pottemager er koncentreret i færd med at dreje på en stribe lerskåle, der har hvilet natten over, imens en række porcelænskrus får fornøjelsen af at blive dyppet i lys glasur ved et højbord midt i lokalet.

11_34087_picture_5471_3.jpg
25. maj slog Studio Arhoj dørene op til deres første butik – i de rustikke værkstedslokaler på Islands Brygge i København.25. maj slog Studio Arhoj dørene op til deres første butik – i de rustikke værkstedslokaler på Islands Brygge i København.

Regnbuevæggen, et selvdøbt reolsystem fra gulv til loft, viser eksempler på alt det, Studio Arhøjs keramik­kollektion rummer lige nu – kopper, vaser, penneholdere og små beholdere, blandt meget andet.

Alle de produkter, der hver dag bliver sendt af sted til virksomhedens 200 forhandlere, og som for ganske nylig også har fået plads på hylderne i den nyåbnede værkstedsbutik.

Det spørger på værkstedet

Siden Anders Arhøj stiftede keramikvirksomheden for tre år siden, er det gået stødt fremad. Især én bestemt ting har tilkaldt sig betragtelig opmærksomhed: den lille keramikfigur Ghost, der har form af en klassisk spøgelsessilhuet og er udstyret med to sorte, malede øjne.

Related content“Ghost er et af vores første produkter og blev til ved lidt af en tilfældighed. Jeg mødte keramikeren Louise Gaarmann til en reception i 2011, og vi fandt ud af, at vi gerne ville lave noget sammen. Figuren opstod en weekend, hvor vi sad sammen i hendes værksted i Aarhus,” fortæller Anders Arhøj, der oprindeligt er uddannet grafisk designer og dengang aldrig havde drømt om at skulle drive et keramikværksted.

3_34079_picture_3068_3.jpg
Japanske feinschmecker-hænder i færd med at kreere nye medlemmer af Studio Arhojs spøgelsesfamilie.

“For mig er keramik noget taktilt og håndgribeligt, og jeg har altid godt kunnet lide det. Da jeg mødte Louise, blev jeg klar over, hvor enormt træt jeg var af at sidde og arbejde foran en skærm – og jeg tænkte: “Wauw, man kan faktisk dreje en figur, man behøver ikke tegne den”,” tilføjer han.

Related contentOven på weekendbesøgende hos Louise Gaarmann tog Anders Arhøjs keramikhistorie fart. De to blev samme år inviteret til at deltage i Formland (Danmarks største interiør- og designmesse), og med sig havde de Louises drejebænk.

Bænken blev i sig selv et tilløbsstykke, men vigtigst af alt kom Mette Hay forbi og tilbød at købe 100 spøgelser til at sælge i Hay i København, en af byens mest succesrige interiørbutikker. Figurerne blev skippet af sted – og blev udsolgt på mindre end en uge.

1_34077_picture_3068_3.jpg
Ensomme spøgelser på ribbede lagerhylder. Ghost er fortsat en af virksomhedens bestsellere.

“Vi fik ret hurtigt succes, og der gik ikke lang tid, før det blev for meget for Louise at dreje alle tingene selv. Så vi tog kontakt til en række freelance-pottemagere rundt omkring i Jylland. På det tidspunkt var mine forældre gået på pension og havde begge masser af tid, så min far, der er maskiningeniør, etablerede et keramikværksted med plads til at glasere og dekorere hjemme på deres gård i Thy,” erindrer Anders Arhøj.

“Et par gange om måneden kørte han rundt og indsamlede de “rå” spøgelser, hvorefter han glaserede dem, og min mor malede øjne på. Imens jeg stod for alt det administrative,” fortsætter han og beskriver, hvordan den stigende efterspørgsel i løbet af de følgende to år til sidst krævede, at han stablede et københavnsk værksted på benene, hvor han selv kunne glasere og brænde, imens hans første ansatte, Beatrice, stod for at sælge og pakke

Dansk på japansk

I dag spejder de malede øjne fra både tykke og tynde keramikfigurer overalt i Arhoj Studio, og Ghost er fortsat et af de produkter, der sælger bedst. Et faktum, der giver anledning til at blive hængende en stund ved det designmæssige udtryk og den særlige stil, som Arhoj Studios åbenbart forstår at fange sit publikum med.

“Alle vores ting har som regel udgangspunkt i Japan og den japanske æstetik. Der er en renhed i den japanske formgivning, som jeg synes harmonerer utrolig godt med den skandinaviske designtradition,” fortæller Anders Arhøj, der selv har tilbragt et år i Japan, taler sproget og siden har besøgt landet adskillige gange.

4_34080_picture_3068_3.jpg
Ved Studio Arhojs drejebænk sidder pottemageren Stig, der har drejet ler i 30 år. Arbejdet handler ikke om kunst eller design, men om reelt, godt håndværk.

“Jeg er meget interesseret i character design og samler på alle mulige figurer, og i Japan er der figurer på alt. Om det så er tandpasta eller maskinolie,” siger han med et stort smil.

Related content“Man siger, at Japan er en nation af børn, og derude er figurerne en måde at imødekomme forbrugeren på. Med Ghost og vores øvrige figurer har jeg forsøgt at kombinere det håndværksmæssige unika­element med noget, som har en figur i sig, og jeg tror, det taler til os mennesker på en helt særlig måde. Indimellem ser jeg folk bruge en hel time på at udvælge to spøgelser,” uddyber han.

Imens han forklarer, er værkstedets store ovne ved at køle ned fra de 1300 grader, de brænder ved, så et udsnit af den daglige produktion på 58 skåle kan komme videre på deres vej mod butikshylderne. Hele fem typer ler kan være i spil, når der bliver æltet portioner til hver enkelt skål, og alt i alt går der tre uger, før det færdige produkt kan forlade de arbejdende hænder.

For Anders Arhøj er det en fryd at kunne stikke hovedet ind i det mere end lune ovnrum og kaste et blik på processen. Han værdsætter overblikket, overskueligheden og muligheden for at have et fast greb i både produktionen og de syv ansatte, der flere gange bliver omtalt som “familien”.

6_34082_picture_5471_3.jpg
For Anders Arhøj er det vigtigt, at han kan varetage alle funktioner i værkstedet og træde til, hvor der er brug for det. Også ved glasurbordet.

Hvilket også er en af grundene til, at han ikke går rundt med store eskaleringsplaner, men allerhelst vil blive på amagerkansk jord. Der er styr på sagerne. Og ser man sig omkring, er der da heller ikke en skål, en pensel eller et glas med pigmenter, der står forkert. En medarbejder spørger i forbifarten, hvor et bestemt redskab mon gemmer sig.

Related content“Et sted, hvor det ikke ligger og ser grimt ud,” lyder Anders Arhøjs svar prompte.

“Det har altid interesseret mig at skabe skønhed på en spændende måde, og jeg kommer fra et hjem, hvor det er en værdi at indrette sig smukt og hyggeligt,” reflekterer han.

“Måske er det derfor, jeg holder så meget af keramikken, den kan være yderst grov og voldsom, samtidig med at den er supersmuk.”

Populære pasteller

Anders Arhøj serverer kaffe i egne små kopper i værkstedets møde- og frokoststue, og i dagens anledning får de hver en underkop. Sidstnævnte er et produkt, der aldrig er kommet i handlen, selvom det ifølge Anders Arhøj er blevet efterspurgt indtil flere gange. Det er ganske enkelt for omstændeligt at producere, hvis det skal kunne sælges til en overkommelig pris.

Og netop prisen på de keramiske produkter er et vigtigt parameter i Studio Arhoj.

8_34084_picture_5471_3.jpg
Penneholderen, der giver denbedste undskyldning for at indkøbe nye, lækre skriveredskaber.

“Grundtanken er, at vi vil være forholdsvis kommercielle, og mit udgangspunkter for at lave keramik har hele tiden været, at det ikke skal være for dyrt. Selvom det er håndlavet og produceret i Danmark. For mig er det vigtigt, at jeg laver noget, som jeg selv ville have lyst til at købe i en butik – små kunstværker, der samtidig er til at betale,” fortæller Anders Arhøj.

Dermed ikke sagt at han uden videre trives med de kompromiser, et sådant afsæt bringer med sig.

Related content“Mine ansatte og jeg er alle sammen supernørdede omkring keramik og kan godt lide sådan noget gammelt, smadret, råt japansk keramik, men det er bare ikke det, der sælger,” fortæller han og bringer
opmærksomheden hen på den inspirationsvæg, han regelmæssigt vedligeholder i mødelokalet, ude af syne for uvedkommende. Blandt de forskellige inspirationselementer er der én bestemt farve, der går igen: den brune. I udgaver, der straks sender tankerne på en tur tilbage til 70’ernes keramikmekka.

“Hvis jeg lægger billeder op på Instagram i nogle brune nuancer, er jeg stensikker på, at det ikke får nogen likes. Lægger jeg derimod noget op med en regnbue i pasteller, er der reaktioner med det samme. Det er en test af, hvad folk synes er interessant, og det bekræfter, at det stadig er de pastelfarvede sager, der hitter, ” lyder Anders Arhøjs konstatering. Lettere undrende, men anerkendende.

Lige nu glaserer Studio Arhoj gladeligt porcelænet i de populære pasteller, men for indehaveren er det mindst lige så vigtigt, at der også er plads til andet end det umiddelbart efterspurgte.

“Jeg vil gerne vise, at vi kan lide at eksperimentere og lave ting, som andre ikke tør lave. Eller som de andre synes er for fjollede. F.eks. figurerne, der i virkeligheden ikke har nogen funktion,” fastslår han uden at lægge den mindste smule skjul på, at hans begejstring for at afprøve nyt og søge grænser også kan have sin pris.

9_34085_picture_5471_3.jpg
De små porcelænsbeholdere er perfekte til smykker eller søde sager.

En af de seneste afstikkere fra keramikken – en kollektion med små opbevaringssystemer i træ – viste sig at være svær at sælge, og da Anders Arhøj trods advarende ord fra sine ansatte insisterede på at sætte keramikknagen Hook Worm i produktion, måtte han også her sande, at ikke alle de friske påfund er gangbare.

“Alle synes, det ligner noget frækt, og knagen blev et flop,” griner han.

Og nu hvor vi er ved de produkter, der bevæger sig ude i rabatten på dydens vej, så kan Anders Arhøj godt afsløre, at det ikke er de sidste af den slags, der er på vej ind i brændeovnen. Slet ikke endda. Af mere sober karakter venter den snarlige lancering af en keramiksparebøsse – en ugleudgave, som Anders Arhøj tidligere har forsøgt sig med, og som gerne skulle gøre det sjovere og smukkere at samle på noget så efterhånden gammeldags som rede penge.

Hvis hans evige jagt lykkes, bliver det måske med den sagnomspundne glasur som overflade. En ting er i hvert fald sikker: Den bliver ikke brun.

Related contentRelated content

Andre læser dette lige nu