Skoven brænder, for at du skal sidde på et læderbetrukket bilsæde hen til burgerrestauranten. Men afskovningen og tab af biodiversitet skal stoppe, lød det for over to år siden, hvor 230 investorer med deres signatur skruede bissen på over for selskaber, der bidrog til afskovning og tab af biodiversitet for at kunne sælge deres produkter til forbrugerne.
Blandt de 230 investorer med samlet ca. 16.200 mia. dollar under forvaltning var seks danske: Akademikerpension (MP Pension), Nordea Asset Management, P+, PKA, SDG Invest og Velliv. De udtrykte i deresInvestor statement on deforestation and forest fires in the Amazon“dyb bekymring” over “den eskalerende krise med skovrydning og skovbrande i Brasilien og Bolivia”, og det fremgik, at det var deres pligt som investorer at handle og anerkende den rolle, som tropiske skove spiller i klimaændringerne og i beskyttelsen af biodiversitet.