Danske pensionsmilliarder er fortsat investeret i olie- og gasselskaber, der planlægger fossil ekspansion – de investerer i en udvidelse af produktionsapparatet for at kunne producere ny olie og gas flere år frem. Sådan lyder kritikken i en ny rapport fra Mellemfolkeligt Samvirke under overskriften “Pensionssektorens tikkende CO2-bombe”, der omhandler de 16 største danske pensionsselskaber målt på kapital under forvaltning og bygget på tyske Urgewalds database og metodiske definitioner.
Af rapporten fremgår det, at der er investeret 22 mia. kr. i fossil ekspansion, hvoraf Mellemfolkeligt Samvirke (MS) nu har dokumenteret 93 nye olie- og gasprojekter til en værdi af knap 14 mia. kr. Det er uforeneligt med flere af de danske pensionsselskabers klimapolitikker og deres forpligtelser via medlemskaber af bl.a. Net-Zero Asset Owner Alliance. Men det står også i direkte kontrast til Paris-aftalens mål, lyder kritikken fra rapportens forfatter, Joachim Kattrup, analytiker med speciale i ansvarlige investeringer.