BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
CO2-bonus skal sikre slutmålet hos Danmarks næststørste rederi
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Rederiet Norden vil for første gang nogensinde måle topledelsen ud fra, hvor effektivt skibene sejler og dermed nedbringer udledningen af CO2

Topledelsen i rederiet Norden får fra i år en ny dimension ind i lønpakken og muligheden for bonus. For første gang nogensinde vil den adm. direktør og finansdirektøren blive målt på, hvor effektivt skibene i flåden sejler, når det kommer til udledningen af CO2. Og at tallet bevæger sig ned.

Rederiet har i løbet af sine 150 år overlevet krige og pandemier. Det vidner om en villighed til at forandre sig, mener bestyrelsesformand Klaus Nyborg.

Det er ikke en gratis omgang, det er ikke kun en organisationen, der skal ændre sig, det er fra top til bund Klaus Nyborg, bestyrelsesformand, Norden

“Det er ingen hemmelighed, at forandring og grøn omstilling er en langvarig proces, desværre. Det betyder, at målet ligger langt ude i fremtiden og alligevel ikke. Jeg plejer at sige det som en anden maratonløber: Hvis man ikke måler sine omgangstider og dermed, hvor langt man er kommet i forhold til slutmålet, når man ikke derhen,” siger han om årsagen til, at bestyrelsen nu har valgt et bæredygtighedsmål som en del af løn- og bonuspakken.

Fra top til bund

Norden har som mange andre rederier og operatører af skibe i den globale shippingindustri sat sig målet om at være CO2-neutral i 2050. Og fordi det ligger knap 30 år ude i fremtiden, skal det deles op i bidder for at skabe fokus og retning, forklarer Nyborg.

“Det er ikke en gratis omgang, det er ikke kun en organisationen, der skal ændre sig, det er fra top til bund. Det er vigtigt, at den øverste ledelse også har det som et mål. In all fairness så holder grøn omstilling også sammen med at kunne lave forretning, derfor vægter det ikke som det allerstørste mål endnu, men det er for at vise alle interessenter, kunder, medarbejdere og omverdenen, at det er vigtigt for os.”

I første omgang fylder målet 10 pct. af det samlede program, men kan på sigt komme til at fylde mere, som de grønne tiltag bliver mere og mere relevante i forretningen. Selv forsøgte Klaus Nyborg for år tilbage som adm. direktør i et asiatisk rederi at indføre miljøtiltag, som kunderne dengang slet ikke var interesserede i at betale for. Sådan ser det ikke ud i dag, hvor flere kunder er interesserede at sænke deres eget aftryk på transport af varer som presset på reduktioner stiger.

Flere kunder er også del af initiativet Sea Cargo Charter, der skal oversætte kravene i Paris-aftalen til konkrete årlige mål for alle skibstyper, som industrien kan holde sig under. Et initiativ, der har været afgørende for, at Norden nu også kan inddrage CO2 som en del incitamentsprogrammet.

“Vi har fået en målemetodik, transparens og en kobling mellem os og andre ligesindede skibsredere og operatører over for kunder, hvor vi har en fælles forståelse og forpligtelse. Hvis man ikke føler, det er et rigtigt krav eller et rigtigt mål, bliver der for mange søforklaringer undervejs. Og så bliver det ikke tilstrækkeligt objektivt for alle at arbejde efter.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig