Er du også kriminel?

Michael Stausholm

Salg af kopivarer udgør et stadigt stigende marked. Men konsekvenserne er meget større end tabt fortjeneste til de originale brands. Det går ud over vores arbejdspladser, sundhed og kan i sidste ende koste menneskeliv. Dansk lovgivning er mudret på området.

I Sprout støder vi på flere og flere kopiblyanter, som sælges under vores logo, navn og sågar ved hjælp af vores tekster. Det er ikke alene irriterende, men også møgulovligt.

Søger man på Amazon.com efter ”Sprout pencil” som er både et globalt varemærke og et patenteret produkt, får man 60 forskellige hits. Kun ét er vores blyant. Resten er kopier.

Søger du på ”seed pencil”, som dog trods alt ”kun” krænker vores patent, er tallet over 800.

I 2016 modtog Apple et hav af klager over defekte opladere, der både overophedede og endog antændte. Alle viste sig at være købt på Amazon.com, som den ægte vare. Apple indkøbte en masse til test og det viste sig at 90 pct. var kopier!

Kopier udgør 2.5 pct. af verdenshandlen

OECD estimerer at kopi handel udgør ca 2.5 pct af verdenshandlen eller svarende til ca. en halv trillion USD. Det er et støt stigende problem. Før i tiden var det primært sko, tasker og tøj, men i dag kopieres alt fra reservedele til medicin, legetøj og Sprout-blyanter.

Forestil dig konsekvenserne:

-      Medicin der ingen effekt har, eller endnu værre har en skadelig eller dødelig effekt

-      Reservedele til bil eller fly, der ikke virker

-      Hospitalsudstyr, der fejllæser

-      Modermælkserstatning der ingen næring indeholder

-      Legetøj med så megen kemi, at det er uegnet for mennesker

Du tænker måske, ja ja, det har ikke noget med den falske Gucci-taske jeg lige købte på EBay at gøre, den er helt uskadelig. Forkert. Ifølge OECD og Interpol bruges fortjenester fra kopihandel ofte til at finansiere kriminelle aktiviteter, hvidvask af penge, og sågar terror.

Er det virkelig det værd, bare for at have en følelse af at have noget, der måske ligner originalen, men ofte er af dårlig kvalitet? Og jo, de fleste ved alligevel godt, at du bare render rundt med en fake.

Det samme gælder for virksomheder, der enten uforvarende eller helt bevidst køber kopiprodukter. Ofte er det uvidenhed, men check nu en ekstra gang. Det kan koste jer kassen at købe kopier.

Reagér hurtigt, hvis du har taget fejl

Jeg har et frisk eksempel med et hotel i en global hotelkæde, som for nylig indkøbte et større parti Sprout-blyanter fra en af deres mange faste leverandører. De postede dem stolt på deres hjemmeside i den tro, at det var den ægte vare. Det var kopier.

Til deres store ros reagerede de omgående, da vi henvendte os. De indsamlede alle kopierne og destruerede dem, mens leverandøren nu er bandlyst. Samtidig valgte de straks at bestille den ægte vare og fortsætte den kampagne de havde planlagt, nu med the real deal.

Fælden risikerer at klappe hårdt

Hvis du er indehaver af et varemærke eller patent og dette bliver krænket, kan det virke uoverskueligt at skulle være på mærkerne konstant, og endda ende i retten. Måske mod kopister med meget større lommer end du, men alt andet ville være at lægge sig fladt ned og bare miste forretning.

I USA tvinges kopister til at udlevere salgstal og kan i bedste fald tvinges til at betale HELE bruttofortjenesten ved at sælge kopier af dine varer.

I EU er det straks mere broget og reglerne forskellige. De hårdest ramte lande er Italien og Frankrig, og de er benhårde mod kopister. Utvivlsomt qua de mange store modemærker, der gennem tiderne igen og igen er blevet krænket.

Danmark kræver absurde beviser fra ofret

I Danmark er salg og markedsføring af kopivarer også ulovligt. Men desværre tildeler domstolene ikke altid erstatninger i en rimelig størrelsesorden, og sagsomkostningerne ved at føre sagen for domstolene bliver sjældent dækket fuldt ind. Du kan derfor ikke altid være sikker på at modtage fuld erstatning for kopisalget og de omkostninger, som du har haft med at komme efter kopisterne.

Du skal som varemærkeindehaver som udgangspunkt bevise, at du har lidt et tab og/eller at dit omdømme har lidt skade. I visse tilfælde også at du ville have kunnet sælge det samme antal varer som kopisten for at modtage erstatning og vederlag i en størrelsesorden, der reelt dækker den skade, der er sket.

Bevisbyrden kan nogle gange være svær at løfte, uanset at det står klart, at der er tale om ulovlige kopier, og det er jo helt absurd. Måske det er derfor, vi ser så mange firmaer slippe afsted med at kopiere designs og ligefrem patenter herhjemme.

Tankevækkende er i den forbindelse nyheden om, at rekordmange netbutikker herhjemme anmeldes og lukkes bl.a. pga. svindel med kopier. Bagmandspolitiet forventer at lukke op imod 1600 netbutikker i 2017.  En fordobling i forhold til 2016. Danske virksomheder, der sælger egne ideer eller originale produkter, vurderes at miste op imod 2,7 mia. kr. hvert år pga. kopihandel herhjemme.

Forbruger, tag ansvar!

Der ligger et stort ansvar hos forbrugerne, og i virkeligheden er det ret nemt. Er noget for godt (billigt) til at være sandt, så er det ofte, fordi det er.

Køb nu den ægte vare. Udover at kopier er dårlig kvalitet og karma, så er du med til at undgå tab af arbejdspladser og at støtte potentielt kriminelle organisationer, når du i fremtiden lader Gucci-tasken på strandpromenaden stå.

Eller når du dobbelttjekker om det nu kan passe, at dit firma kan spare 60 pct. på et parti Hummel-sokker til den lokale fodboldklub.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.