Lemonade har måske ikke regnet den ud

Susanne Møllegaard

At forsikring er kommet på agendaen hos tech-iværksættere, er ved at gå op for de fleste. Insurtech (en sammentrækning af insurance og technology) tiltrækker i stigende grad opmærksomhed fra danske og udenlandske forsikringsselskaber og investorer. Der ser ud til at være en kollektiv og global opfattelse af, at det er nu forsikringsbranchen skal disruptes.

Copenhagen FinTech sparker til denne opfattelse, når de sammen med Købstædernes Forsikring og TIA Technology inviterer til Insurtech Hackathon den 29. September. Her får iværksættere, forsikringsfolk, investorer og andre 48 timer til at prøve nye forretningsideer af. Alt sammen ender i en kåring af bedste ide med både økonomisk belønning og en adgang til at blive optaget i Copenhagen FinTech Labs pre-accelerator program.

Det er et rigtigt spændende initiativ, der formentligt kan være med til at åbne mange flere øjne for det kæmpestore potentiale, som venter på at blive opdaget.  Og jeg glæder mig til at se resultatet af 48 timers mod, kreativitet og sved, for branchen vil have rigtig stor glæde af at blive inspireret til nye og simple digitale kundeløsninger og produkter.

Der er dog grund til at minde især nye insurtech-iværksættere om, at der kan være lang vej fra 48 timers svedig eufori til en holdbar forrretningsmodel. Det er vigtigt at have respekt for kompleksiteten i en branche, som har nogle helt særlige karakteristika, der ikke alene gør den kapital- og reguleringstung, men også gør det vanskeligt hurtigt at vurdere, om en ny forretningsidé er økonomisk bæredygtig.  Forsikringsforretning er nemlig langhalet. Det vil sige, at der for selv de mere simple produkter og nye tiltag går flere år, inden man kender de samlede omkostninger og dermed kan vurdere den reelle lønsomhed. Og historien gemmer gode eksempler på nye forsikringsselskaber, der glad har fejret en hurtig vækst, men siden har lidt en krank skæbne, fordi prismodeller og risici ikke hang sammen.

Der er en stor chance for at Lemonade regner forkert

For tiden oplever vi en stor hype omkring den amerikanske insurtech-iværksætter, Lemonade, som vel nærmest er forsikringsbranchens svar på Uber og Airbnb. De har været dygtige til at markedsføre en ny forsikringsmodel, hvor et eventuelt overskud bliver udbetalt til velgørenhedsorganisationer frem for at ende i Lemonades egne lommer. Formålet med det sympatiske setup er at reducere lysten til svindel og dermed behovet for erstatningsudbetalinger.

I går lod Lemonade så verden vide, at de nu for første gang har udbetalt overskud til  velgørenhedsorganisationer. I alt 53174 dollar blev fordelt til eksempelvis Citymeals on Wheels, Robin Hood Foundation og Women In Need. Dejligt er det for modtagerne. Og helt oplagt understøtter budskabet deres sympatiske profil. Men skal man se på det med kølige øjne, så er der altså en god sandsynlighed for, at de så kort tid efter deres lancering regner forkert og dermed risikerer at ende som andre, der har sat lighedstegn mellem flot vækst og succes uden i tilstrækkelig grad at have taget højde for den lange hale.

Midt i jagten på den nødvendige modernisering af branchen, er der altså også brug for en god gammeldags og kedelig forståelse af, at forsikring ikke er en klar-parat-scor branche.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.