Insurtech-iværksætternes fem fejl

Susanne Møllegaard

Det kan lyde lidt som den gamle garde, der står vagt over for truslerne fra de nye iværksættere, når en af forsikringsbranchens direktører i forrige uge gav udtryk for, at danske iværksættere ikke forstår forsikringsbranchen. Desværre er hans provokerende udsagn ikke helt grebet ud af den blå luft. Selvom mange af de ideer, jeg er blevet præsenteret for de sidste par år, har interessante elementer, så kan det til tider være vanskeligt at se den bæredygtige forretning, fordi ideerne tager udgangspunkt i forestillinger om, hvordan det står til i forsikringsbranchen frem for faktisk viden.

Det er formentligt en medvirkende årsag til, at det danske iværksættermiljø omkring insurtech (insurance technology) er sparsomt befolket med få og endnu spinkle projekter. I modsætning til udlandet er der ikke mange modne og succesfulde eksempler. Scalepoint, og min egen virksomhed, Process Factory, er blandt undtagelserne, og de har allerede mange år på bagen.

Mere konkret giver det sig udslag i, at iværksætterne falder i en eller flere af disse faldgruber:

1. Undervurdering af den etablerede branche
2. Utilstrækkelig viden om eksisterende og branchespecifikke forretningsdynamikker
3. Skæv opfattelse af den reelle værdiskabelse i egen idé
4. Overoptimistisk tro på egen idés potentielle mulighed for fundamentalt at kunne påvirke branchen
5. Forkerte forudsætninger omkring muligheden for at skabe interesse hos eksisterende forsikringsselskaber, mulige samarbejdspartnere, investorer mv.

De etablerede virksomheder driver den teknologiske innovation

Derfor ser vi indtil videre, at den teknologiske innovation i branchen i høj grad bliver drevet af de etablerede forsikringsselskaber, hvor blandt andet Tryg er langt fremme med at indgå samarbejder med fremtidens tech-iværksættere indenfor eksempelvis deleøkonomi og blockchain, Alka har etableret sin egen innovationfabrik, Topdanmark har sat fokus på AI og robotteknologi og Nem Forsikring har skabt online-selskabet, Next Forsikring.

Vi har dog også brug for iværksættere, som kan være med til at bringe ny teknologi til anvendelse i branchen og inspirere til nye måder at skabe kundeværdi. Ellers risikerer vi at ende med bare at adoptere færdige ideer fra de sprudlende, udenlandske iværksættere.

Iværksættere kan noget med at få øje på de bøvlerier, som andre tager for givet og udvikle nye løsninger, men uden et fagligt miljø, hvor de får indsigt i branchen og dens virkelige udfordringer, kan det være vanskeligt at overbevise branchens direktører om værdien af et samarbejde.

Heldigvis ser vi initiativer, der er med til at skubbe i den rigtige retning. Tryg har inviteret tech-iværksættere til at slå sig ned på deres hovedsæde i the Camp, hvilket er et stærkt bidrag til at skabe nysgerrighed på potentialet i forsikring, og Copenhagen Fintech Lab har budt de første insurtech-iværksættere velkommen. Forhåbentligt husker også Brian Mikkelsen og Finanstilsynet at tage forsikring med i ligningen, så deres nye Fintech Lab ikke kun kommer til at handle om betalingsløsninger og lån.

Mine gode råd til danske insurtech-iværksættere

Forsikringsbranchen er en kompleks og reguleringstung branche. Kækhed og en hurtig idé alene er vanskelig at omsætte til en holdbar forretningsmodel. Der er også brug for indsigt, respekt og tålmodighed. Derfor vil jeg slutte af med at tilbyde mine egne erfaringspunkter til nuværende og kommende danske iværksættere i håb om, at det kan være et bidrag til at hilse flere bæredygtige insurtech-initiativer velkommen i fremtiden:

Undervurdér ikke den gamle garde
Danske forsikringsselskaber er dygtige til at drive lønsom forsikringsforretning og er – måske i strid med den generelle opfattelse – nået langt med både kundeservice og digitalisering ikke mindst, hvis du sammenligner med udenlandske selskaber.

Hent sparring fra mennesker, der kender til branchen
En idé kan virke åbenlys udefra og med utilstrækkelig viden om branchespecifikke forhold, men med det generelt høje niveau i branchen, så er det klogt at undersøge, om den reelt bidrager med noget nyt. Tilknyt eventuelt et advisory board.

Løs et problem
Det er ikke nok at komme med en genial idé, app eller hjemmeside. Hvis ikke din idé løser et relevant problem for kunderne eller forsikringsselskaberne, får du svært ved at overbevise nogen om din relevans.

Gør en forskel for din(e) partner(e)
Hvis din idé forudsætter, at du samarbejder med et eller flere forsikringsselskaber, så sørg for, at du leverer en værdi, som giver dem en konkurrencefordel på markedet. Sandsynligheden for, at din ide med et snuptag ændrer branchen så meget, at du ikke er til at komme uden om, er lille.

Tro ikke, at selskaberne vil save deres egen gren over
Hvis din idé grundlæggende skaber en mindre attraktiv markedssituation for de eksisterende selskaber, så drop forventningen om en hjælpende hånd eller et samarbejde. Gå efter samarbejdspartnere og investorer, som ikke har noget i klemme.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.