Anders Krab-Johansen, ansv. chefredaktør

Åbne sanser og god læring

BLOGS #laerfest16 Sisters Academy Line Rosenvinge
16. mar. 2016 Kl. 9:53

"Passér start, hæv dobbelt". Nogle gange trækker man et rigtig godt kort i Matador, i fondssøgningsprocessen er der ikke særlig mange virkelig gode kort, men Udstillingsprisen Vision fra Bikubenfonden er ét af dem, for her uddeles 3 millioner kroner til bedste ansøger.

Udstillingsprisen Vision er februar måned 2016 uddelt for anden gang, og modtagerne er performancegruppen Sisters Hope og Den Frie Udstillingsbygning, som omdannes til en kostskole for æstetik, poesi og sanselighed: Sisters Academy – The Boarding School.

Åbn sanserne

Udstillingsbesøgende bliver elever i skolen, der kræves altså noget, først og fremmest opmærksomhed, for det er allerede nu annonceret, at det bliver en skemaløs skole, som tilbyder lektioner, der vil åbne sanserne. 

Gruppen Sisters Hope (Gry Worre Hallberg og Anna Lawaetz) har tidligere lavet projekter i skoler og kunstinstitutioner, som et forsøg på at lave et parallelunivers, hvor eleverne kan stimuleres æstetisk og udtrykke sig frit, sanse, drømme og håbe.

Det lyder altsammen som noget, jeg gerne ville besøge. Noget, som jeg ville ønske, at alle børn og unge kunne få lov til at prøve. Men jeg står med et ben i hver lejr. For disse dage, den 15.-16. marts 2016, holder Styrelsen for It og Læring (STIL) og Centre for Undervisningsmidler Danmark (CFU) Læringsfestival i Bella Center.

Fælles mål

Her flokkes dem, som til hverdag har ansvar for børnenes læring. Dem, som udvikler materialer og dem, som vælger de materialer, der skal ud til eleverne.

Her er, foruden det overordnede fokus på digital læring og it, kodeord som inklusion, bæredygtighed, entreprenørskab og bevægelse i skolen. Der er eventyrprojekter, musikprogrammering, skoleskak og Coding Pirates. Projekter om menneskerettigheder, FN og Europa, Folkekirken og Lille Eid. Det handler stadig, men ikke kun, om dansk og matematik, om måling og fælles standarder.  

Og jeg tænker igen: det lyder altsammen som noget, jeg gerne ville prøve. Noget, som jeg ville ønske, at alle børn og unge kunne få lov til at prøve.

Til forskel fra Sister Academys projekt, så forholder projekterne på Læringsfestivalen sig til forenklede Fælles Mål, som er formuleret af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Umiddelbart er der ikke meget æstetik, poesi og sanselighed ved ministerielle krav om fælles mål.

Og så alligevel. For mon ikke al læring forudsætter åbne sanser? Projekterne og undervisningsmaterialerne i Bella Center virker også sanseåbnende, omend inden for rammerne af en almindelig skole.

Ideel verden

Og jeg tænker, at i en ideel verden, så listes æstetik, poesi og sanselighed ind i hverdagen. Sisters Academy – The Boarding School behøver ikke være et helle, et magisk frirum, som man kan besøge. Jeg tror, at det er muligt, at have ministerielle krav om fælles mål og stadig rumme poesien. Derfor holder jeg vågent øje med begge lejre, både kunstens rendyrkede poesi og udviklingen i hverdagens folkeskole.  

Det er prisværdigt, at et projekt som Sisters Academy – The Boarding School med generøse fondsmidler får mulighed for at udfolde sig i fuld skala, og jeg håber, at det æstetiske overskud, som rendyrkes i kunstinstitutionen, i en passende form får lov til at pible videre ind i de bredt distribuerede undervisningsmaterialer og hverdagens praksis.

Se film om Sisters Academy – The Boarding School her. Det er anden gang, der uddeles en Udstillingspris. I 2015 gik Udstillingsprisen Vision til Medicinsk Museion med projektet Mind the Gut, der åbner i foråret 2017. Det er tredje gang, at der afholdes en to-dages Læringsfestival Danmark med udstilling, konference og over 5000 professionelle deltagere. Billeder: øverst fra Læringsfestival nederst fra Boarding School.  

 

Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Direktør
Tender Task
Line Rosenvinge er kunsthistoriker, forretningsudvikler og stifter af Tender Task, der udvikler og understøtter større og mindre projekter for offentlige organisationer, private virksomheder og individuelle kunstnere. Hun har stor lid til kunstens værd, men bekymrer sig om mangel på professionalisme såvel som inderlighed og provokeres ofte af kunstmiljøets tenderende selvtilstrækkelighed.

π