Det lugter af bureaukrati og kedelig compliance. EU’s nye krav til ESG-rapportering. Her står opstillet en længere række af krav, der overordnet set strækker sig over tre centrale områder: Miljø, Sociale forhold og Ledelse.
I første omgang bliver det de største danske virksomheder, der fra 2024 skal stå skoleret. SMV’erne omfattes med en noget mildere version af kravene tidligst fra 2025. Men der er alligevel alt mulig grund til, at de allerede nu sætter sig ind i og begynder at arbejde med eksisterende ESG-krav.
Det mener Ellen Marie Friis Johansen, CSR-chef hos Dansk Erhverv.
“Fungerer smv’en som underleverandør til en af de store virksomheder, bliver de også allerede nu mødt med mange af kravene. Det står nemlig skrevet, at virksomhedernes leverandørkæder også skal leve op til EU’s ESG-krav,” siger hun.
Og det er ikke bare noget, hun tror, det er den virkelighed, som Dansk Erhverv møder gennem deres medlemsvirksomheder lige nu.
“Vi bliver oftere og oftere kontaktet nu med spørgsmål om, hvorvidt virksomheden, de leverer til, må stille krav om X, Z og Y,” siger Ellen Marie Friis Johansen.
“Om der kommer et direktiv fra EU eller ej, så er man som virksomhed nødt til at indse, at det her tog buldrer af sted
Anne Kyed, direktør for forretningsudvikling og bæredygtighed hos Johannes Fog
Her vil svaret grundlæggende være, at virksomhederne må stille lige præcis de krav, de ønsker. Derfor er der fra Dansk Erhvervs side et ønske om, at smv’erne proaktivt går i dialog med de store virksomheder, så de sammen kan aftale og blive klogere på, hvilke mål, der skal sættes og hvad den store virksomhed helt præcist har brug for, at underleverandøren lige nu og her leverer af dokumentation.
“Det er en dialog, der forhåbentlig betyder, at smv’erne ikke famler i blinde og bruger en masse ressourcer, de i forvejen ikke havde. Mens det giver - store såvel som små - virksomheder en mulighed for at øve sig, så de er bedre rustet, når kravene rent faktisk træder i kraft.”
Per definition hører Johannes Fog ikke under smv-paraplyen, da de har mere end 250 ansatte, men ifølge byggemarkedskædens direktør for forretningsudvikling og bæredygtighed, Anne Kyed, er det de samme udfordringer (og muligheder), de står med.
Derfor har netop ovennævnte dialog med kunderne været én af de tilgange, virksomheden har praktiseret, fortæller Anne Kyed.
“Vi har rakt ud til nogle af vores rigtig gode erhvervskunder og sagt, at vi har brug for at komme tættere på dem for at forstå, hvad det er de helt konkret har behov for.”
Teknisk set sker udrulningen af ESG-kravene over flere år og i flere faser. - For børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder med flere end 250 ansatte (C-store virksomheder) gælder kravene for regnskabsåret 2025 - For børsnoterede virksomheder med færre end 250 ansatte, heriblandt Johannes Fog, gælder kravene fra regnskabsåret 2026 (mikrovirksomheder er dog undtaget)
- For børsnoterede virksomheder med mere end 500 ansatte (D-store virksomheder) gælder de nye krav fra regnskabsåret 2024
Den dialog har i skrivende stund bl.a. mundet ud i en videreudvikling og forbedring af en digital platform, hvor Johannes Fogs erhvervskunder kan hente afgørende dokumentation om produkternes bæredygtighed - en faktor, der i byggebranchen efterhånden er uomgåelig.
Alt imens har dialogen med kunderne på mere eller mindre direkte vis vist sig som en god forretningsmæssig strategi.
“Mens dialogen med de større entreprenørvirksomheder som oftest har omhandlet specifikke tal og rapporter, de har haft brug for fra os, så har dialogen med de mindre virksomheder mere taget form af rådgivning og sparring. De mindre virksomheder har ikke nødvendigvis selv ressourcerne til at skabe et overblik over, hvad de mangler, og her har vi mulighed for at hjælpe,” siger Anne Kyed og fortsætter:
“I begge tilfælde har det styrket vores relation til eksisterende kunder, samtidig med at processen bidrager til at udvikle vores egen viden på området, så vi med større og større indsigt kan understøtte vores kunders behov.”
Ligesom Dansk Erhverv oplever Johannes Fog også, at der de senere år er et støt stigende fokus på krav til særligt miljø og bæredygtighed. Men det er ikke nødvendigvis som resultat af EU's kommende ESG-krav eller store virksomheder, som skal sikre, at deres underleverandører også kan leve op til dem.
“Se de her krav som en mulighed for at skabe og styrke forretningen og forretningsrelationerne, ikke som en compliance-øvelse
Ellen Marie Friis Johansen, CSR-chef hos Dansk Erhverv
“Om der kommer et direktiv fra EU eller ej, så er man som virksomhed nødt til at indse, at det her tog buldrer af sted. Vi oplever allerede en masse forventninger fra store såvel som små virksomheder, der efterspørger dokumentation på forskellige aspekter af bæredygtighed. Og det er ikke nødvendigvis kun ting, der med ESG ser ud til at blive lovkrav," siger Anne Kyed.
Tilgangen, mener hun derfor, bør være, at kravene ikke anskues som kedelig bureaukrati og compliance. I stedet bør de fungere som inspiration og pejlemærker mod det, der for Anne Kyed bliver en afgørende del af virksomhedernes eksistensberettigelse i fremtiden.
“Jeg tror ikke - og især når det gælder byggebranchen - at du som virksomhed har en fremtid, hvis du ikke integrerer bæredygtighed centralt i hele din strategi og forretningsmodel.”
Betragtes ambitionsniveauet ift. ESG-området som en trappestige, vil compliance-tankegangen udgøre det nederste trin - her fokuseres udelukkende på at opfylde minimumskravene.
“Vi har i ledelsesgruppen haft nogle gode diskussioner om vores ambitionsniveau, og er enige om at bæredygtighed skal integreres i hele vores forretning og strategi. Hvis vi ikke bare skal lykkes med det men også vinde på det, kræver det, at vi allerede nu er langt mere ambitiøse end blot compliance-tilgangen,” siger Anne Kyed.
Når bæredygtighed integreres i virksomhedens strategi, sender det samtidig et tydeligt signal om, at virksomhedens øverste ledelse bakker op om agendaen. Og det er afgørende, når man som virksomhed skal arbejde med disse krav, lyder det fra bæredygtighedsdirektøren:
”Der skal i hele virksomheden – fra direktørgruppen og helt ud i salgsleddet – være enighed om hvor vigtigt fokus på bæredygtighed er.”
Dansk Erhvervs Ellen Marie Friis Johansen bifalder i høj grad Johannes Fogs tilgang til arbejdet med kravene.
“Se de her krav som en mulighed for at skabe og styrke forretningen og forretningsrelationerne, ikke som en compliance-øvelse, der er et irriterende stykke arbejde. Men ellers så er budskabet herfra, at det for smv’erne handler om at komme i gang og tage dialogen med kunder og leverandører,” siger Ellen Marie Friis Johansen og slutter:
“Og føler man sig helt på herrens mark, så vil en overvejende del af smv’erne med fordel kunne rette fokus mod E’et i ESG-kravene - altså miljø og bæredygtighed. Og ellers sætte sig grundigt ind i, hvad kravene helt specifikt omhandler, så der skabes overblik over de lavthængende frugter, og de dermed allerede kan komme godt fra land.”
Indholdet er produceret den XX.XX.23. af Børsen Creative i samarbejde med Gazellepartner Dansk Erhverv.