Mustang Bullitt fejrer 50-års dag med et stort V8-brøl

371106_16_9_large_661.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
27. okt 2018 KL.19:30
For 50 år siden jagtede Steve McQueen banditter med sin Ford Mustang i kultfilmen “Bullitt”. En ny jubilæumsmodel hylder filmbilen med flere kræfter og autentisk styling.

Over 10 minutter og 53 sekunder forsøger en sort Dodge Charger at ryste kriminalbetjent Frank Bullitt’s Mustang af. Verdens mest berømte biljagt med hvinende dæk og flyvehop gennem San Franciscos stejle gader fylder 50 år, og det markerer Ford med en jubilæumsmodel baseret på nutidens Mustang GT.

Ford har gjort sig umage med at få den til at ligne originalen, der blev bygget i tre eksemplarer. Testbilen står i samme “Dark Highland Green” og holder autentisk lav profil. Den er renset for Mustang-emblemer, kølergrillen er matsort og i hjulkasserne sidder et sæt sorte “Torq Thrust” fælge.

Den femliters V8 sugemotor fra Mustang GT brummer dybere og yder 460 i stedet for 450 hk. Ford har installeret et større gasspjældhus fra en Shelby GT350 og et friere luftfilter. Steve McQueen skiftede gear selv, så Bullitt fås kun med mauelt gear.

Farer veloplagt fremad

På vej hen mod til den første rundkørsel farer V8’eren veloplagt op i omdrejninger ved nedgearinger via elektronik, der sørger for den rette dosis mellemgas.

Navigationen er sat til det nærmeste gode sted at teste en sjov bil: Napoleonsruten, der denne dag ligger øde og snor sig op i de nærliggende bjerge.

Grønne syninger på dørsider og sæder matcher lakeringen udenfor og en lille plakette over handskerummet fortæller hvilket nummer, bilen har i den begrænsede modelserie. Gearkassen skal som altid i en Mustang betjenes med korte, men håndfaste bevægelser, men gearknoppen er retro og lavet af hvid billardkugle i stedet for plastik og læder.

V8'eren kan tysses ned

Rent mekanisk er der ikke den store forskel på Bullitt og Mustang GT. Begge er udstyret med gode Brembo bremser og et frivolt udstødningssystem, der kan indstilles til at tysse lidt på V8’eren, når du starter den op tidligt om morgenen, men Bullitt GT har forstærkede forfjedre.

Topfarten er øget fra 250 til 263 km/t og der er barberet et par tiendedele af sprinten til 100 km/t, men i praksis er det svært at mærke forskellen i råstyrke.

På en smal bjergvej føles Bullitt stor, primitiv og herligt hedonistisk. Coyote-V8’eren brøler højere end nogensinde, forhjulene bider godt i asfalten og baghjulene på en Mustang er i dag sat så meget under administration af elektronik, at man kan køre til uden at skulle være nervøs for, om bilen slår ud med halen.

Der findes mere raffinerede sportsvogne, men vil du have en muskelbil med V8 sugemotor, baghjulstræk, manuelt gear og DNA fra en kultbil, så er Mustang Bullitt en ener.

Og til 794.375 kr. er den endda relativt billig.

Børsen var inviteret til Nice af Ford.