Jacobsens nordiske flirt

286728_16_9_large_746.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
17. jul 2014 KL.10:26
Da Carlsberg blev grundlagt, var bryggeriet en frontløber. I dag er frontløberne de små håndværksprægede bryggerier. De sælger ikke så meget øl, som de sælger oplevelser på flaske.

Da den danske ølrevolution begyndte i 1990'erne, dengang ølentusiaster vendte Hof og Tuborg ryggen, og begyndte at købe udenlandsk specialøl, var Carlsberg langsom i optrækket.

"Jacobsens nordiske øl vil nemlig begynde sin livsbane som et produkt forbeholdt nogle udvalgte restauranter"


Men bryggerigiganten reagerede dog på forandringerne, begyndte at importere udenlandske specialøl og siden at fremstille sine egne, i serien Semper Ardens. Som svar på, at der åbnedes i hundredvis nye mikrobryggerier, etablerede Carlsberg sit eget "mikrobryggeri", nemlig husbryggeriet Jacobsen.

Det brygger langt mere øl end et typisk mikrobryggeri, men dog kun en brøkdel af, hvad koncernens andre bryggerier brygger.

Hele Carlsberg-koncernen bryggede 12 mia. liter øl i 2013, hvoraf kun 2 mio. var Jacobsen.

Øl fra Jacobsen smager godt, for kvaliteten er i top. Alligevel er det oftere de små, såkaldte Craft Brewers, altså håndværksbryggere, som løber med al opmærksomheden.

Nervøs for øllen

I USA er det navne som Three Floyds, herhjemme er det Mikkeller, som tegner niche-segmentet med masser af outrerede øltyper. Outreret øl er noget, som kan gøre Morten Ibsen nervøs.

Han er chef for Jacobsen, uddannet brygmester med rod i tiden før mikrobryggerierne. Han har også læst HD på Handelshøjskolen og forstår sig således på så vel økonomi som ølbrygning.

Man kan betragte Morten Ibsen som en slags bro mellem fortiden og nutiden. Han ved, at de toneangivende ølnørder efterspørger vilde og gerne uforudsigelige øl. Men han ved også, at control freak er et absolut positivt ladet ord i Carlsbergs bryggerikultur.


"Jo, jeg og de andre bryggere hos Carlsberg er control freaks, og det tror jeg også, at I.C. Jacobsen var," siger Morten Ibsen om den mand, som i sin tid grundlagde bryggeriet.

Det skete i en tid, hvor ølkvaliteten svingede voldsomt, fordi bryggerne havde svært ved at styre processen.

I.C. Jacobsen tæmmede brygningsprocessen, Carlsberg blev verdensberømt, og folk vænnede sig til, at en Hof og en Tuborg smagte ens hver gang.

Forandring var der ikke rigtig noget af, og derfor frydedes folk i 1990'erne, da der som nævnt tidligere begyndte at komme udenlandske specialøl til landet.

En lang optur

Dette var en slags brændstof for den opblomstring af mikrobryggerier, der på et tidspunkt nåede op på omkring 130.

Flere lukkede, for økonomien var dårlig, og det var kvaliteten somme tider også.

Og husbryggeriet Jacobsen har siden sat sig på en pæn del af markedet.

"Det har været én lang optur siden 2009," fortæller Morten Ibsen om udviklingen, siden han satte sig i chefstolen. Men han vil dog ikke oplyse, hvad det betyder i kroner, kun i liter.

I fjor bryggede Jacobsen 2 mio. liter, i år stiger tallet til 2,3 mio., og der skal ansættes en brygger mere.

Det, man fortrinsvist brygger hos Jacobsen, er klassiske øltyper - kendt fra udlandet. Ligesom der fra tid til anden brygges en såkaldt Limited Edition, som stikker lidt af fra feltet, dog uden at der er tale om vildskab.

Men nu bliver det vildt. Jacobsen har nemlig indgået en aftale med kokkene på Nordic Food Lab om at skabe en fuldblods nordisk øl.

Urter skylles grundigt

Derfor er Morten Ibsen ude at cykle på Christiania. Vejen lægges ganske vist blot forbi af selskabet, som består af Ibsen, kokken Ben Reade fra Nordic Food Lab samt et par journalister.

De er på vej ud i det grønne for at samle lokale urter, derfor roder Morten Ibsen rundt i skovbunden og ved strandkanten. Han gumler på snart det ene blad, snart det andet, og høsten ryger op i ladcyklen, før turen går tilbage til husbåden Nordic Food Lab, der er bygget om til et køkken, som ligger til kaj ved Noma.

Her går brygningen i gang ved hjælp af et lille hobby- bryggeanlæg. Morten Ibsen ser bekymret ud og beder Ben Reade om at skylle urterne ordentligt, før de blandes i gryden.


Han virker ret utryg ved disse vilde urter og vilde kokke i en gyngende båd. Men urterne bliver skyllet til den store guldmedalje, og bryggeprocessen fortsætter under Ibsens vagtsomme øje, mens han personligt rengør og desinficerer hvert eneste redskab, som anvendes.

Det tager ikke mere end nogle timer at brygge, for i grunden skal man blot knuse noget maltet korn, varme blandingen af malt og vand op, si væsken fra og derefter koge det op.

Endelig tilsættes gær, og så sættes urten, som blandingen af vand og korn m.m. hedder, til gæring. Sidstnævnte tager fra tre til ti dage, så det er ikke dagens øl, vi kommer til at smage.

I stedet skænkes der prøver på andre typer øl, som Morten Ibsen har lavet sammen med Nordic Food Lab tidligere i forløbet, der har varet et års tid.

Det er interessante sager, hvoraf flere endda er velsmagende og spændende på en utraditionel måde. Erfaringerne fra disse og følgende bryg skal blive til en ølserie, der lanceres i 2015. Hvordan den smager, skal man på restaurant for at finde ud af. Jacobsens nordiske øl vil nemlig begynde sin livsbane som et produkt forbeholdt nogle udvalgte restauranter. Modellen er tidligere afprøvet af Arla, som lancerede den eksklusive osteserie Unika på samme måde.

Det gik godt og etablerede Arlas nicheprodukt som et af ostemarkedets ypperste. Nu skal det blive spændende at se, om Jacobsen på samme måde kan etablere sig i den såkaldte craft beer-verden.