Grøn kommunikation

– SÅDAN UNDGÅR DU GREENWASHING

 

Hent brochure

Lær at kommunikere, så du undgår greenwashing

Greenwashing er en stor risiko for alle virksomheder, så snart de bevæger sig ud i at kommunikere eller markedsføre grønne tiltag. Hvis du vildleder dine kunder og lover mere, end du kan holde, kan det have store konsekvenser for din virksomheds omdømme, ligesom det kan koste bøder. 

Hvordan du får din dokumentation på plads og undgår at falde i greenwashingfælden er lige netop, hvad du lærer på masterclassen ”Grøn kommunikation – sådan undgår du greenwashing”. 

På masterclassen bliver du præsenteret for eksempler på virksomheder, der har gjort sig erfaringer med grøn markedsføring og kommunikation. Du får også stor indsigt i hvilke regler der gælder for grøn markedsføring og konkrete redskaber til at skabe fundamentet for en solid kommunikation og markedsføring af din virksomheds indsatser. Du vil blive undervist og inspireret af samt få sparring fra eksperter fra LIGA LAW, der er specialiseret i netop markedsføringsloven, samt medlemmer af redaktionen fra Børsen Bæredygtig. 

Målgruppe
Masterclassen “Grøn kommunikation – sådan undgår du greenwashing” er relevant for dig, der arbejder med virksomhedens bæredygtighedsstrategi og kommunikation og markedsføring af den og er med til at formulere den – enten som leder eller medarbejder. Målgruppen for masterclassen er også ejerledere, iværksættere og ledere og medarbejdere inden for kommunikation, PR og markedsføring i private og offentlige virksomheder. Masterclassen er relevant, uanset om dine produkter henvender sig til forbrugere eller erhvervsdrivende.

,

Varighed:
Èn dag

Næste hold:
28. september 2023

Børsen Uddannelse
Comwell Portside
Alexandriagade 1
2150 København

 

Kampagnepris: 8.499 kr.
(Gælder t.o.m 21. juni 2023)

Normalpris: 9.995 kr.

ekskl. moms

Program:

    • Greenwashing set fra journalistens side: Røde og grønne flag
    • Hvilke regler og sanktioner findes der indenfor grøn markedsføring?  
    • Konkrete værktøjer: Hvordan får I styr på jeres indsats inden for klima og miljø? Og hvilken dokumentation skal I have?
    • Brug af certificeringsordninger i din markedsføring
    • Indblik i nye regler fra EU: Green Claims direktivet og reglerne om disclosure og taksonomi
    • Styr på kommunikationen: Hvad fortæller I? Og hvordan systematiserer I det?
    • Mulighed for sparring på egne problemstillinger
    • Hvordan håndteres en sag bedst muligt, hvis I anklages for greenwashing, enten i pressen eller fra myndighedernes side
    • Opsamling og videndeling

    På denne masterclass lærer du:

     

    → Hvordan du sætter en grøn retning i jeres kommunikation og markedsføring

    → Hvordan du kan kommunikere og markedsføre grønne budskaber med øje for både forbrugernes og samarbejdspartneres behov

    → Hvilke regler og sanktioner der gælder, når det handler om grønmarrkedsføring

    → At spotte og undgå faldgruber i kommunikation og markedsføring, der kan lede til greenwashing

    → At dokumentere og systematisere dit datagrundlag for din kommunikation og markedsføring af jeres grønne strategi

    → Hvordan du bedst muligt håndterer en sag, hvis din virksomhed bliver anklaget for greenwashing enten i pressen, af myndighederne, konkurrenterne eller af dine kunder

    Mød dine undervisere

    Jane Frederikke Land

    Advokat, LIGA LAW

    Jane er advokat i Liga Law, som er specialiseret i markedsførings- og forbrugerret. Hun har mangeårig erfaring med at rådgive virksomheder om deres grønne markedsføring. Jane har arbejdet hos bl.a. Kromann Reumert og Plesner, og hun har været ansat hos Forbrugerombudsmanden, hvor hun var med til at udarbejde Forbrugerombudsmandens retningslinjer og vejledninger.

    Christian Østergaard

    Journalist, Børsen Bæredygtig

    Christian er journalist på Børsens redaktion for bæredygtighed. Han har været en af hovedkræfterne i en stribe historier om greenwashing i danske virksomheder og udviklingen i antallet og typen af sager om greenwashing i erhvervslivet. Christian har arbejdet som journalist i 15 år og har før sin stilling som klimajournalist på Børsen blandt andet arbejdet på Ingeniøren i en årrække, hvor han blandt andet modtog Anders Bordings journalistpris for et projekt om teleselskabers omgang med digital sikkerhed. Du kan læse et par af hans artikler her:

     

    Louise Vogdrup-Schmidt

    Redaktør, Børsen Bæredygtig

    Louise er redaktør på Børsen Bæredygtig og har stået i spidsen for opbygningen af Børsens dækning af bæredygtighed, siden redaktionen begyndte arbejdet i oktober 2020. Louise har i samarbejde med et team på tværs af Dagbladet Børsen udviklet Børsen Bæredygtig Cases, hvor 50 virksomheders gode grønne projekter præsenteres. Børsen Bæredygtig Cases er frit tilgængeligt her

    Heidi Lindberg Andersen

    Advokat og partner, LIGA LAW

    Heidi er advokat i LIGA LAW som er specialiseret i markedsførings- og forbrugerret. Hun har mange års erfaring med behandlingen af markedsføringsretlige sager, og har rådgivet mange store virksomheder og brancheorganisationer inden for grøn markedsføring. Heidi har tidligere i en lang årrække arbejdet hos Kromann Reumert.

    Udforsk tilsvarende bæredygtige uddannelser

    masterclass

    Biodiversitet og konkurrenceevne

    Lær hvordan du kan integrerer biodiversitet i din virksomheds bæredygtighedsstrategi, udnytte dets potentiale for øget konkurrencekraft og forstå dets effekt på medarbejdertrivsel og effektivitet.

    Dato: 11. okt. 2023
    Varighed: Én dag
    Kampagnepris: 8.499 kr. ekskl. moms

    Tilbuddet gælder t.o.m 21. juni*

    masterclass

    ESG og bæredygtig ledelse

    Lær at opnå succes med grønne bundlinjer og bæredygtighed for at tiltrække talent, investorer og være en relevant partner i en verden med stigende EU-regulering.

    Dato: 1. og 2. nov. 2023
    Varighed:
    To dage
    Pris: 12.995 kr. ekskl. moms

    masterclass

    ESG-regulering og værdiskabelse

    Lær hvordan du kan integrerer biodiversitet i din virksomheds bæredygtighedsstrategi, udnytte dets potentiale for øget konkurrencekraft og forstå dets effekt på medarbejdertrivsel og effektivitet.

    Dato: 12. okt. 2023
    Varighed: Én dag
    Kampagnepris: 8.499 kr. ekskl. moms

    Tilbuddet gælder t.o.m 21. juni*