Grøn kommunikation

– SÅDAN UNDGÅR DU GREENWASHING

Tilmeldingsfrist: 30. september 2022

Hent brochure

Lær at kommunikere, så du undgår greenwashing 

Greenwashing er en stor risiko for alle virksomheder, så snart de bevæger sig ud i at kommunikere eller markedsføre grønne tiltag. For vildleder du dine kunder og lover mere, end du kan holde, kan det have store konsekvenser for din virksomheds omdømme, ligesom det kan koste bøder.

Hvordan du undgår at falde i greenwashingfælden, og hvordan du kommunikerer en historie, der holder, er lige netop, hvad du lærer på masterclassen ”Grøn kommunikation og bæredygtig kernefortælling”.

,

Varighed:
Èn dag

Hold:
4. oktober 2022 (Fuldt hold)

1. november 2022

Børsen Uddannelse
Copenhagen Towers
Ørestads Blvd. 114 – 118
2300 København

8.499 kr.

ekskl. moms

Målgruppe

På masterclassen vil du møde repræsentanter for andre virksomheder, der har gjort sig erfaringer med grøn markedsføring og kommunikation. Du får også indsigt i lovgivningen på greenwashingområdet og konkrete redskaber til at kommunikere din virksomheds grønne budskaber på troværdig og ansvarlig vis. Du vil blive undervist og inspireret af samt få sparring fra relevante virksomhedscases, to eksperter og Børsens Bæredygtig-redaktion.

Masterclassen “Greenwashing og grøn kommunikation” er relevant for dig, der arbejder med virksomhedens bæredygtighedsstrategi og er med til at formulere den – enten som leder eller medarbejder i csr- eller bæredygtighedsteam. Målgruppen for masterclassen er endvidere ejerledere, iværksættere og ledere/medarbejdere inden for kommunikation/PR og markedsføring i private og offentlige virksomheder.

Program – formiddag:
Sådan undgår du at udøve greenwashing – lovgivning og worst case

    • En grenwashingsag set fra journalistens side
    • Hvilke regler findes der på greenwashingområdet – og hvad er sanktionerne?
    • Mød en virksomhed, der mødte modstand mod sin grønne kernefortælling
    • Hvordan griber du den grønne markedsføring an rent praktisk? Og hvilke data er nødvendige?

    Program eftermiddag: 
    Sammenhængen mellem purpose (kernefortælling) og grøn kommunikation

    • Hvad er det, virksomhederne oplever som svært ved at kommunikere om deres bæredygtige initiativer?
    • Mød en virksomhed, der står midt i at formidle sin strategi og bæredygtige kernefortælling
    • Sparring med eksperter og de andre deltagere på heldagsmasterclassen om dine udfordringer med grøn markedsføring og kommunikation
    • Hvor begynder du i morgen? Fem action points på jeres kommunikation
    • Opsætning af netværksgruppe som afrunding

    På denne masterclass lærer du:

     Hvordan du sætter en grøn retning i jeres kommunikation, kernefortælling og markedsføring

    → Reglerne og sanktionerne for greenwashing inden for markedsføring

    → Hvordan du holder balancen, når du vil integrere bæredygtige idéer i din virksomheds budskaber og kernefortælling

    → At spotte og undgå faldgruber i kommunikation og markedsføring, der kan lede til greenwashing

    Din virksomhed får en medarbejder, der:

    → Kan opbygge og udarbejde virksomhedens kernefortælling i sammenhæng med jeres grønne strategi

    → Har viden om, hvilke data der er nødvendige for at kunne kommunikere og markedsføre grønne budskaber

    → Har lært konkrete teknikker og strategier til at undgå greenwashing

    → Kan kommunikere og markedsføre grønne budskaber med øje for både forbrugernes behov, markedsføringsloven og virksomhedens kernefortælling

    Mød dine undervisere

    Jane Frederikke Land

    Advokat, Liga Law

    Jane er advokat i Liga Law, som er specialiseret i markedsførings- og forbrugerret. Hun har mangeårig erfaring med at rådgive virksomheder om deres grønne markedsføring. Jane har arbejdet hos bl.a. Kromann Reumert og Plesner, og hun har været ansat hos Forbrugerombudsmanden, hvor hun var med til at udarbejde Forbrugerombudsmandens retningslinjer og vejledninger.

    Mette Dahl Juelner

    Ceo, Bizbuddy

    Mette er ceo i Bizbuddy ApS, hvor hun bl.a. hjælper virksomheder med at finde frem til deres dna og styrkepositioner samt formulere og implementere deres kernefortælling. Mette har tidligere arbejdet som marketingchef hos TV 2 og været mediaplanlægger hos Omd A/S. Derudover har hun gennem en årrække rådgivet små og mellemstore virksomheder i forretningsudvikling. Mette er også underviser på Børsen Uddannelses masterclass om kernefortælling og dna.

    Louise Vogdrup-Schmidt

    Redaktør, Børsen Bæredygtig

    Louise er redaktør på Børsen Bæredygtig og har stået i spidsen for opbygningen af Børsens dækning af bæredygtighed, siden redaktionen begyndte arbejdet i oktober 2020. Louise har i samarbejde med et team på tværs af Dagbladet Børsen udviklet Børsen Bæredygtig Cases, hvor 50 virksomheders gode grønne projekter præsenteres. Børsen Bæredygtig Cases er frit tilgængeligt her

    Frederik Vincent

    Journalist, Børsen Bæredygtig

    Frederik er journalist på Børsen Bæredygtig-redaktionen og har været en af hovedkræfterne bag en stribe historier om greenwashing i danske virksomheder. Frederik er uddannet journalist fra DMJX og har arbejdet på Børsen og Landbrugsavisen. Læs et par af Frederiks seneste artikler om greenwashing her