SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Appearance

Tøjvirksomhed trives med minimalisme – og det samme gør forbrugeren: Her er den reneste opskrift på en bæredygtig livscyklus

Aleksander Krejsager og Christian Thestrup Poulsen har en mere minimalistisk tilgang til modebranchen - produkterne er færre, holdbarheden er længere, og sæsonkollektioner er yt. Foto: Jacob Nielsen
Aleksander Krejsager og Christian Thestrup Poulsen har en mere minimalistisk tilgang til modebranchen - produkterne er færre, holdbarheden er længere, og sæsonkollektioner er yt. Foto: Jacob Nielsen

I en tid hvor verden både haster mod en grønnere agenda og samtidig udskifter den ene trend med den anden hurtigere end nogensinde før, mens omstillingsparathed hyldes som en afgørende egenskab, kan det være svært at følge med som forbruger og individ. Nogen steder har man i stedet valgt at finde det ideelle ståsted og stå urokkeligt fast for at give forbrugeren den samme mulighed. Resultatet har bæredygtighed indbygget i dna’et og fremtiden malet på facaden.

Helt siden 40’erne og senere, særligt da britiske Susie Faux åbnede sin minimalistiske butik Wardrobe i London i starten af 70’erne, har begrebet “capsule wardrobe” eksisteret som en betegnelse for en basisgarderobe, der indeholder et mindre udvalg af forskelligt tøj, som beviseligt aldrig går af mode.

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at man frit kan kombinere og justere fra sæson til sæson, men at man altid har det samme tøj hængende i sin garderobe – som man samtidig kan kombinere og bruge til enhver lejlighed.

Og det er nok ikke tilfældigt, at begrebet stadig er relevant i dag, for der findes ganske enkelt bare tidløse klassikere, som allerede har bestået tidens test, og som alle vender tilbage til før eller siden. Især i en tid, hvor hele verden marcherer med hastige skridt mod en mere bæredygtig levestil, har en minimalistisk garderobe vundet mere terræn end nogensinde før – simpelthen fordi de to ting går hånd i hånd.

Back to basics

Det er dog ikke alle i modebranchen, der religiøst følger den minimalistiske tilgang. Branchen er stadig kendt for at være ekstremt sæsonbetonet og med et publikum, der altid venter i spænding på den næste, nyeste og mest trendy kollektion, som så bliver udskiftet af en ny året efter.

Men sådan skal det ikke nødvendigvis være, hvis man spørger Aleksander Krejsager og Christian Thestrup Poulsen, der i 2016 grundlagde selskabet Appearance – som dengang kun havde to produkter på hylderne: En Oxford-skjorte og en polo shirt.

Siden da er sortimentet blevet udvidet, men det afgørende er, at det stadig forbliver inden for basisgarderoben. Simpelt, kvalitetsbevidst og egnet til stort set enhver lejlighed.

Appearance-01.jpg
Appearance går højt op i, at deres samarbejdspartnere følger samme ansvarlighedskodeks, som de selv gør. Derfor er samarbejdspartnerne i Portugal nøje udvalgt efter deres egen tilgang til bæredygtighed og ansvarlighed. Foto: Appearance

“Vi er helt back to basics. Det er traditionelt, og det skal samtidig holde i længden. Når vi udvikler styles, skal de kunne bestå prøven af tid og forandring. Vi laver ikke fast-fashion, men tidløse klassikere der altid vil være relevante,” forklarer medstifter Christian Thestrup Poulsen.

Det er basisgarderoben, der er i fokus – den kan kombineres på kryds og tværs, og den har ikke behov for konstant at blive skiftet ud. Og denne mere snævre kollektion har sine helt egne unikke fordele – både for virksomheden selv og for forbrugeren ligeså.

En ansvarlig garderobe uden kompromisser

For når man ikke hele tiden skal jonglere med hundredvis af produkter, så er der nemlig det helt nødvendige overskud til at perfektionere dem, man går allermest op i. Hele tiden.

Kollektionen på hylderne hos Appearance er således en synergi af certificerede råvarer, bl.a. langtidsholdbare og gennemtestede tekstiler, som ejerne selv har været med til at skabe, ekstrafin merinould fra en italiensk merinospecialist med 122 års erfaring og nøje udvalgte samarbejdspartnere i Portugal, der har den nødvendige fokus på en ansvarlig produktionstilgang.

“Vi har taget stilling til, at vi kun arbejder med certificerede samarbejdspartnere, som også er bevidste om, hvad det kræver at være en ansvarlig virksomheden nu og i fremtiden. De skal have fokus på at reducere deres aftryk gennem energibesparende foranstaltninger, vedvarende energi, rensning og genbrug af spildevand, ansvarlige arbejdsforhold og genanvendelse af restprodukter,” forklarer Christian Thestrup Poulsen.

Appearance 05 beskåret.jpg
Aleksander Krejsager og Christian Thestrup Poulsen videreudvikler konstant deres eksisterende produkter samtidig med, at de har planer om løbende at udvide sortimentet. Foto: Jacob Nielsen

Transparens er alfa omega

På den måde peger virksomhedens bæredygtighedspil også tilbage på de partnere, de bruger i produktionen.

Det betyder samtidig, at ulden og den økologiske bomuld skal være henholdsvis RWS- og GOTS-certificeret, og at det hele skal være holdbart og slidstærkt, så pengepungen ikke hele tiden skal ofres på nyt tøj – men i stedet kan komme frem langt sjældnere og ikke behøver bruges på alverdens forskellige klæder. Og at det tøj, man investerer i, i sidste ende også kan genanvendes – hvilket skyldes de rene og certificerede naturfibre i materialerne.

Hele processen bag produktionen af tøjet er gjort med fuld transparens – for det mener Christian Thestrup Poulsen er en sikkerhed, man også skaber for sin forbrugers skyld.

“Med fuld gennemsigtighed vil vi give forbrugeren hele historien bag hvert enkelt produkt, som sikkerhed for at det produkt de investerer i, er skabt under ordentlige forhold, fra råvare til færdigt produkt. Vi går efter at skabe færre, men længerevarende produkter til den bedste værdi for alle parter. Og når produktet i sidste ende er tjent ud, kan det sættes i recirkulation,” siger han.

“Man skal ville gå i det både nu og om 15 år”

Øjet for alle disse detaljer er noget, der kun har vokset sig større, siden begyndelsen i 2016. Og det hænger også sammen med passionen, som var den største faktor for, at eventyret overhovedet gik i gang – for til at starte med, havde hverken Aleksander eller Christian noget indgående kendskab til tøj på produktions- eller erhvervsniveau.

Appearance-02.jpg
Med den minimalistiske tilgang til tøjet, er det meningen, at det skal være langtidsholdbart. Blandt andet har Appearance selv udviklet nogle af de tekstiler, der bruges i produktionen af eksempelvis den hvide Oxford-skjorte. Foto: Appearance

“Man skal gide tage sin egen uddannelse i det. Hvis man er passioneret nok omkring det, man laver, så skal man nok finde ud af, hvordan det foregår. Man skal bare ville det, og det ville vi gerne. Jo længere ind i det vi kom, jo federe var det at dykke ned i selve produktet og hele tiden forbedre det og hele tiden gøre det mere lækkert, så forbrugeren får en bedre oplevelse. For så gider de have det i længere tid,” fortæller Christian og uddyber:

“Når vi eksempelvis lancerer en ny, varm Merino-strik, er det vigtigt for os, at forbrugeren har lige så meget lyst til at gå i den nu, som om fem, 10 eller 15 vintre – og det gør sig gældende i alle vores nuværende og fremtidige produkter.”

At være ordentlig er en selvfølge

Og det er den helt essentielle del af dna’et i Appearance: At tøjet holder længere. At der ikke er for meget af det. At det er produceret ansvarligt og med de helt rigtige og nøje udvalgte råvarer. At man kan få det repareret, hvis noget skulle gå i stykker. At man endda kan tilbagelevere sit brugte tøj, hvis man ikke længere skal bruge det, eller endelig vil købe noget nyt.

For som en helt naturlig del af en ansvarlig og minimalistisk tilgang til både produkt, forretningsmodel og virksomhedsdrift opnår man det, som alle taler om og stræber efter i 2022: Et helt igennem bæredygtigt koncept, som er lige så relevant nu, som det er om 100 år.

Appearance 02 beskåret.jpg
Appearance har en vision om at få folk til at se på deres garderobe på en ny måde frem for hele tiden at skulle forny den. Foto: Jacob Nielsen

“Vi tror på, at tidløse produkter, produceret hos nogle af de mest ansvarlige producenter i Europa, i nogen af de bedste kvaliteter, er den bedste måde, vi kan være med til at bidrage til vores omgivelser på. Kvalitet er ikke kun en måde at differentiere sig på: Det er også en fornuftig måde at nærme sig bæredygtighed i tøjindustrien på,” siger Christian Thestrup Poulsen.

På den måde overføres Appearance’s bæredygtighed direkte til forbrugerens egen hverdag. For når missionen er, at virksomheden ikke behøver at have oceaner af produkter på hylden, så behøver forbrugeren naturligvis heller ikke. Og samtidig kan man altid vide sig sikker på, at det, man betaler for, er et produkt, der er investeret i og udviklet med omtanke – og uden at bekymre sig om, at det går af mode.

“Vi ser det som en selvfølge. Selvfølgen er i, at vi gerne vil være en ansvarlig virksomhed og samtidig være med til at få folk til at se på sin garderobe på en anden måde i stedet for hele tiden at skulle forny den. Tiderne ændrer sig, men det gør vi ikke” siger Christian Thestrup Poulsen.

Du kan læse mere om Appearance's commitment her og tjekke hele kollektionen her.

Annoncen er produceret 11.10.2023 af Børsen Creative for Appearance

Forsiden lige nu