SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af ORACLE

Scorer højest på kundetilfredsheden, men amerikansk IT-gigant kæmper med få fodfæste i Danmark – for nu

Kigger man udelukkende på kundetilfredsheden, så er der rigtig meget at juble over hos Oracle Danmark. Her scorer teknologivirksomheden højest, og mange nordiske virksomheder, bl.a. DNB Bank, har allerede adopteret de innovative cloud-løsninger. Men konkurrenterne sidder stadigvæk tungt på udvalgte områder af cloud-markedet. Men det vil apps-salgsdirektør Jens Jacobsen ændre på. Foto: Jacob Nielsen
Kigger man udelukkende på kundetilfredsheden, så er der rigtig meget at juble over hos Oracle Danmark. Her scorer teknologivirksomheden højest, og mange nordiske virksomheder, bl.a. DNB Bank, har allerede adopteret de innovative cloud-løsninger. Men konkurrenterne sidder stadigvæk tungt på udvalgte områder af cloud-markedet. Men det vil apps-salgsdirektør Jens Jacobsen ændre på. Foto: Jacob Nielsen

Oracle hører til blandt de mest succesfulde leverandører af teknologiske og administrative cloud-løsninger i verden. Og blandt de danske kunder scorer de igen og igen højest på kundetilfredsheden. Men hvorfor findes der så fortsat så store markedsandele, de kunne vinde fra konkurrenterne? Vi spørger en brandingekspert samt Oracles egen salgsdirektør for apps i Danmark.

På særligt et meget vigtig parameter var der for Oracle Danmark grund til fejring, da konsulenthuset TwoHundreds rapporter 'Supply Chain Insights Spring 2021’ og ‘CFO Insights Spring 2021’ sidste år lå klar. I rapporterne spurgte man bl.a. ind til, hvor tilfredse nordiske og i overvejende grad danske virksomheder og CFO’er var med deres administrative forretningsløsninger - bedre kendt som ERP-systemer.

I begge rapporter lå Oracle nummer ét. Det overrasker nu ikke den amerikanske teknologigigants danske salgsdirektør for Oracle Apps, Jens Jacobsen. I de senere år har Oracle sat alle sejl ind på deres Generation 2 Cloud ERP-suite, hvilket helt konkret betyder, at man har skabt et intelligent og automatiseret ERP-system for sine kunder. En løsning og cloudbaserede tilgang, der da også har betydet trecifrede vækstrater for den amerikanske virksomhed i Danmark.

“Vi og vores konkurrenter har alle investeret i store opkøb af såkaldte ’best-of-breed’ cloud-løsninger gennem det seneste årti. Men hos Oracle har vi ikke forsøgt at lappe de opkøbte systemer ind i vores eksisterende systemer. I stedet valgte vi meget tidligt at bygge en cloudbaseret ERP-løsning helt fra bunden, så vi ikke har et kludetæppe af løsninger,” siger Jens Jacobsen.

Ifølge salgsdirektøren har det bl.a. været udslagsgivende for den høje kundetilfredshed, da det er langt nemmere at implementere, vedligeholde og opdatere Oracles ERP-system, hvilket på sigt også gør løsningen både billigere og mindre risikofyldt.

De har forstået, at det danske marked vægter emotionelle værdier enormt højt. Og at vi i Danmark har et af de fladeste virksomhedshierakier i verden

Stine Darby, Head of Insight & Strategy hos Advance

“Man kan sammenligne det med en Tesla, der modsat en traditionel bil løbende opdateres og udbygges med nye løsninger, når den har forladt butikken. Vores løsninger er 100 pct. digitale og fremstår derfor altid opdaterede med den nyeste teknologi.”

Bedre til selvfortællingen

Men til trods for den høje kundetilfredshed viste rapporterne fra TwoHundred også, at danske CFO’er og virksomheder over en bred kam foretrækker og anvender konkurrenternes ERP-systemer. En tendens, der også går igen i rapporter fra andre analysehuse, heriblandt Gartner, der gennem de seneste seks år har placeret Oracles ERP- produkter øverst i deres rapporter.

For Jens Jacobsen kan det ses som et resultat af, at virksomheden ikke har været lige så tydelige på danske marked, som af historiske årsager har været toneangivet af konkurrenterne fra Navision (senere Microsoft) og SAP.

Det er dog ikke ualmindeligt, at virksomheden med det umiddelbart bedste produkt ikke har største andel af markedet. Det kan der være flere grunde til, lyder det fra Stine Darby, der er partner i reklamebureauet Advance, som hjælper globale virksomheder med at brande sig og sikre relevans på lokale markeder.

”For store udenlandske virksomheder er det blevet sværere at skille sig ud fra hinanden på fremmede, lokale markeder. Kunderne vil som udgangspunkt have tendens til at tænke, at de opererer på samme måde, så hvorfor skal man udskifte den ene løsning med den anden?”

Jens Jakobsen, der selv har en fortid hos SAP, er enig i, at selve brandingen og en klarere fortælling om de mange fordele, der ifølge ham er ved Oracles ERP-løsninger, har været en udfordring for den amerikanske virksomheds succes på det danske marked.

Oracle Jens 01.jpg
Jens Jacobsen indrømmer gerne, at Oracle som global it-gigant har taget det for givet, at danskerne vidste hvem, de er i dag. En historie, som Oracle Danmark nu skal til at fortælle herhjemme. Foto: Jacob Nielsen

“Vi har måske været ramt af, at vi som global it-gigant har tænkt, at vi ikke behøvede at bruge tid på at fortælle om os selv. Det har resulteret i, at vi i Danmark ikke har været gode nok til at fortælle om vores applikationer og hvordan vi kan hjælpe kunderne med en transformation,” siger han.

Vi er nogle ingeniørtunge nørder med branchens mest sexede og sikre forretningsløsninger

Jens Jacobsen, Salgsdirektør for Oracle Apps Danmark

Valg af ERP-systemer er i Danmark forholdsvist traditionsbunden, og ifølge salgsdirektøren tøver mange virksomheder lidt med at skifte til nyeste cloud-generation fra en anden leverandør, da de tror, at det er meget besværligt.

”Vi vil derfor fremover blive bedre til at fortælle om de mange fordele ved vores applikationer og hvordan vi kan hjælpe kunderne med en succesfuld transformation,” forklarer Jens Jacobsen.

Vi er en del af danskernes hverdag

Jens Jacobsen mener også, at der til den fortælling hører, hvor mange steder danskerne rent faktisk støder på Oracle i hverdagen.

“Eksempelvis i den offentlige sektor, hvor vi vokser kraftigt. Eller at vi er praktisk talt overalt i bankverdenen i Norden. Hvad enten du bruger netbank, offentlige services eller kigger på din smartphone, så er det med stor sandsynlighed, at vi arbejder med i front- og backoffice delen. Hele den historie har vi ikke fået kommunikeret godt nok ud – endnu.”

Spørger man brandingekspert Stine Darby er der ofte to fællesnævnere, der går igen, når globale, udenlandske koncerner lykkes i Danmark.

”De har forstået, at det danske marked vægter emotionelle værdier enormt højt. Og at vi i Danmark har et af de fladeste virksomhedshierakier i verden. Det er ikke kun CEO’en eller CFO’en, der træffer beslutningen om virksomhedens næste cloud-leverandør.”

Især ser Jens Jacobsen sidstnævnte virksomhedshierakier som Oracles måske største udfordring i Danmark. Virksomheden har ikke det samme netværk og adgang til afgørende gatekeepers, som konkurrenterne har.

”Men det er vi godt i gang med at få. Og dermed kan vi også fortælle historien om, hvem Oracle er.”

Og hvem er Oracle så?

“Vi er nogle ingeniørtunge nørder med branchens mest sexede og sikre forretningsløsninger,” siger salgsdirektøren.

Kom på 'video-tour' gennem Oracles produkter og forstå, hvorfor virksomheden scorer så højt på kundetilfredsheden her.

Annoncen er produceret 04.04.2022 af Børsen Creative i samarbejde med Oracle Danmark

Forsiden lige nu