SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af DM

Podcast | Mere tillid og opgør med nulfejlskultur: Sådan går vi fra bureaukrati til meningsfuld styring i fremtidens offentlige sektor

“Topledelsen i den offentlige sektors opgave er at pejle sig frem til, hvad kravet er til i morgen. Det kræver meget af os i forhold til at sætte hjernen fri,” siger Pia Gjellerup, der er tidligere politiker og nu direktør i CO-PI – det nationale Center for Offentlig-Privat Innovation. Foto: Jacob Nielsen
“Topledelsen i den offentlige sektors opgave er at pejle sig frem til, hvad kravet er til i morgen. Det kræver meget af os i forhold til at sætte hjernen fri,” siger Pia Gjellerup, der er tidligere politiker og nu direktør i CO-PI – det nationale Center for Offentlig-Privat Innovation. Foto: Jacob Nielsen

Afbureaukratisering er en politisk varm kartoffel. Skiftende regeringer har de seneste 40 år forsøgt at forenkle den offentlige forvaltning og administration – uden større succes. Men hvad er det, der går galt, og hvad er nøglen til lykkes? Det har vi spurgt en forsker og en innovationsekspert om.

Ved nytårstalen i år satte Statsministeren afbureaukratisering på agendaen ved at foreslå at fjerne den omfangsrige regulering og lovgivning på ældreområdet i alle kommuner. Ligesom hun gjorde i 2021 med Nærhedsreformen, hvor syv såkaldte frikommuner er sat fri af statslig styring på enten folkeskole-, dagtilbuds- eller ældreområdet.

Og der er behov for, at hele den offentlige sektor gentænkes.

"Innovation i den offentlige sektor i Danmark er nødvendigt, fordi den støder på ressourcegrænser – som f.eks. at finde ansatte nok. Så hvis vi bare skal nøjes med at finde løsninger af den gamle slags, så får vi ikke løst de store problemer," siger Pia Gjellerup, der er tidligere politiker og nu direktør i CO-PI – det nationale Center for Offentlig-Privat Innovation.

"Topledelsen i den offentlige sektors opgave er at pejle sig frem til, hvad kravet er til i morgen. Hvad er det, mennesket af i morgen har brug for, som det ikke ved, det har brug for i dag? Det kræver meget af os i forhold til at sætte hjernen fri," uddyber hun.

I 3. episode af podcastserien "Frisættelsen - den svære afbureaukratisering", kan du høre, hvad der skal til for at afbureaukratisere og skabe en offentlig sektor med meningsfuld styring, der leverer god service og skaber et meningsfuldt arbejdsliv for de ansatte. I podcastserien undersøger vi i tre episoder, hvorfor det er så svært at afbureaukratisere, og hvad der sker, når mennesket bliver sat fri fra regler til at gøre tingene på en ny måde.

⚙ For at se dette indhold skal du acceptere cookies

Du kan også lytte i din podcast app her: Apple | Android | Spotify

Men selve vejen derhen kan blive udfordrende. Det mener Tina Øllgaard Bentzen, der er forsker på Roskilde Universitet ved Institut for Samfund og Erhverv. Hun har forsket i samspillet mellem tillid og kontrol i offentlige organisationer.

"Vi kommer tit til at tale om afbureaukratisering som noget sort hvidt. Ud med reglerne, og så bliver alting godt. Men vi misser en helt central pointe, som er, at der også findes bureaukrati, som er vigtigt, og som hjælper os. Vi har bureaukratiet, fordi det hjælper os med en masse ting omkring vores velfærdssamfund og demokrati. Det er med til at skabe et samfund, hvor vi har retssikkerhed, hvor man har transparens og ligebehandling," siger hun.

Pia Gjellerup mener, at coronakrisen er et godt eksempel på, at den offentlige sektor faktisk er i stand til at løse komplekse problemer på meget kort tid – men det kræver, at der er et meget klart defineret problem.

Afbureaukratisering Tina 02 beskåret.jpg
"Når vi taler om afbureaukratisering, taler vi ofte om strukturer. Om at vi skal have fjernet 10 pct. af alle regler. Vi mangler at tale om, at bureaukrati også er noget, der sidder inde i hovedet på os. I en nulfejlskultur og medarbejdernes tillid til ledelsen," siger Tina Øllgaard Bentzen, forsker på Roskilde Universitet ved Institut for Samfund og Erhverv. Foto: Jacob Nielsen

Hun mener derfor, at Frikommuneforsøget er et godt eksempel på at vælge ét område at koncentrere sig om for at skabe et ryk og gøre tingene på en ny måde.

"Når vi overvejer noget meget længe, så tænker vi os til, om en løsning er god eller dårlig. Men det er ikke nær så godt som at prøve det af. Det er en læring fra coronakrisen, som jeg gerne ser overført i større grad – at vi eksperimenterer for at finde løsninger på problemer."

Tina Øllgaard Bentzen påpeger dog en anden væsentlig udfordring ved afbureaukratisering af den offentlige sektor:

"Når vi taler om afbureaukratisering, taler vi ofte om strukturer. Om regler og kvantitet – at vi skal have fjernet 10 pct. af alle regler. Vi mangler at tale om den anden bane, som er, at bureaukrati også er noget, der sidder inde i hovedet på os. Den sidder i en nulfejlskultur og medarbejdernes tillid til ledelsen. Hvor meget tør man egentlig? Det at sætte fri gør det ikke alene. Hvis vi reducerer kontrol og styring, skal vi have noget tillid, der kan absorbere den risiko, der følger med. Det skal vi gøre ved at bygge relationer og kultur op," siger hun.

Lyt til alle episoder i podcastserien her:

⚙ For at se dette indhold skal du acceptere cookies


Du kan også lytte i din podcast app her: Apple | Android
| Spotify

Annoncen er produceret 21.04.2022 af Børsen Creative for DM

Forsiden lige nu