SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Dansk Standard

Novo Nordisk arbejder strategisk med cirkulær økonomi: ”Innovationsmæssigt kommer det til at spille en rolle, og det har det ikke gjort før”

Jens Heiede (adm. direktør, Dansk Standard) og Dorethe Nielsen (VP for Corporate Environmental Strategy, Novo Nordisk) er begge enige om, at standarder er vejen frem til en fælles definition på cirkulær økonomi, som kan få afgørende betydning for, hvordan virksomheder aktivt kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid på tværs af brancher. Foto: Jacob Nielsen
Jens Heiede (adm. direktør, Dansk Standard) og Dorethe Nielsen (VP for Corporate Environmental Strategy, Novo Nordisk) er begge enige om, at standarder er vejen frem til en fælles definition på cirkulær økonomi, som kan få afgørende betydning for, hvordan virksomheder aktivt kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid på tværs af brancher. Foto: Jacob Nielsen

At arbejde med cirkulær økonomi er en stor omvæltning for enhver virksomhed, som kræver nytænkning, målrettede indsatser og sandsynligvis helt nye samarbejder. Hos Novo Nordisk er en cirkulær forretningsmodel blevet en del af strategien – og det stiller både krav til organisationen og dens 60.000 leverandører. Standardisering på tværs af brancher kommer således til at få afgørende betydning for succesen med den grønne omstilling.

Miljø og bæredygtighed har længe været en del af Novo Nordisks forretning, hvor man tilbage i 2004 satte sine første klimamål. Men i takt med at verden er blevet langt mere klimabevidst, er emnet kommet endnu højere op på agendaen hos den danske medicinalgigant.

I 2019 lancerede Novo Nordisk derfor en strategi, der blev døbt ”Circular for Zero”. Den består af adskillige delelementer – men hovedpointen er, at man ved gradvist at implementere cirkulær økonomi, ender med at have en miljøpåvirkning, der er lig nul.

Og det er både en udfordring og en god forretningsmulighed for selskabet, mener VP for Corporate Environmental Strategy, Dorethe Nielsen.

”Vi udleder cirka 100.000 tons CO2 om året. Det er ikke voldsomt meget, men det er stadig noget, vi skal arbejde på at nedbringe. Men vores største rolle er, at vi gennem denne strategi kan skubbe til udviklingen og sætte nye partnerskaber i gang og inspirere andre, samtidig med at vi arbejder benhårdt på at nedbringe vores eget CO2-aftryk,” siger hun.

Hvad er egentlig bæredygtigt?

Novo Nordisk har i dag 60.000 leverandører. Og den største udfordring for selskabet bliver derfor at opnå det klimaneutrale mål helt ud i dette ”tredje led”. Bliver leverandørernes produkter skabt på grøn strøm? Transporteres de med alternative drivmidler? Og hvordan kan man overhovedet vide, hvad der er dokumenteret bæredygtigt, miljøvenligt og cirkulært - både in-house og udadtil?

Denne svære del af processen kan hjælpes på vej med standarder, der er med til at sikre en fælles forståelse på tværs af brancher. Der er nemlig behov for en strømlining, som alle kan forholde sig til – særligt når man har med så mange leverandører at gøre, som Novo Nordisk har.

Novo-DS-01.jpg
Ifølge Jens Heiede sikrer standarder en fælles forståelse af, hvad det vil sige at drive en cirkulær forretning. Og det er vigtigt, hvis virksomheder skal inspirere hinanden til at gå den cirkulære vej og indgå i leverandørkæder med hinanden. Og hos Dorethe Nielsen i Novo Nordisk er der tale om hele 60.000 leverandører. Foto: Jacob Nielsen

”En standardisering på tværs af brancher kan give god værdi. For så kan man reelt se og tage stilling til, om noget er bedre end noget andet – det kan være svært lige nu, fordi der ikke er nogen ensartet måde at gøre tingene på,” forklarer Dorethe Nielsen, men understreger også, at allerede eksisterende standarder har hjulpet Novo Nordisk en hel del med strategiens udrulning.

Og det er der god grund til ifølge Jens Heiede, adm. direktør i Dansk Standard.

”Standarder sikrer en fælles forståelse af, hvad det vil sige at drive en cirkulær forretning. Og det er vigtigt, hvis vi skal inspirere hinanden til at gå den cirkulære vej og indgå i leverandørkæder med hinanden. Mange virksomheder leder netop efter redskaber til at arbejde med cirkulær økonomi. Og noget af det, standarder kan i den forbindelse, er netop at give inspiration – fx til, hvordan man kan gentænke sin forretning, sin produktion eller sit produkt, så det bliver mere cirkulært,” siger han.

The new normal – og tilmed en god forretningsmulighed

Det næste store spørgsmål er, om cirkulær økonomi, udover at være et nobelt og bæredygtigt projekt til klodens og fremtidens glæde, også kan være en god forretning i sig selv. Ifølge Dorethe Nielsen er det noget, tiden vil vise – men der er gode chancer for, at det kan vise sig at være fordelagtigt for Novo Nordisk.

”Når man begynder at gentænke sin forretningsmodel, og ser den i et nyt lys, så opstår der helt naturligt nye muligheder, som kan vise sig at være gode for forretningen. Måske også muligheder for nye samarbejder, som vi ikke havde set før. Og det kan være en god forretningsmulighed i sig selv,” forklarer hun.

Novo DS 04.jpg
At arbejde med cirkulær økonomi har potentialet til at blive en kærkommen forretningsmulighed for Novo Nordisk, mener Dorethe Nielsen. Og ifølge Jens Heiede rummer cirkulær økonomi – udover et stort potentiale for miljøet – også et stort potentiale for netop virksomheders konkurrenceevne. Foto: Jacob Nielsen

Samme opfattelse har Jens Heiede hos Dansk Standard, som understreger, at standarder kan hjælpe med at sætte rammer for den cirkulære økonomi.

”Standarder kan inspirere til innovation og produktudvikling, bl.a. fordi der allerede er udviklet nogle standarder, som man kan bygge ovenpå og nytænke ud fra. Det vil sige, at man kan bruge standarder som inspiration til at forbedre eller skabe nye produkter og dermed få adgang til nye kunder eller markeder. Derfor rummer cirkulær økonomi – udover et stort potentiale for miljøet – også et stort potentiale for virksomheders konkurrenceevne,” siger han.

Og mens ét af målene med den nye strategi hos Novo Nordisk er at inspirere andre virksomheder og leverandører til at blive grønnere, så har standarderne også her sin berettigelse ift. at gøre cirkulær økonomi ”the new normal”.

”I arbejdet med at skabe en mere bæredygtig og cirkulær fremtid er der brug for redskaber, der kan være med til at bane vejen for flere innovative løsninger og skalering af disse, så cirkularitet bliver den nye normal,” forklarer Jens Heiede og uddyber:

”Noget af det, standarder også kan, er at være med til at forme et marked, fordi standarder ofte bliver til markedskrav, og dermed kan standarder være med til at skubbe på i forhold til den cirkulære omstilling. Man kan sige, at jo flere standarder, der understøtter den cirkulære omstilling, jo større tilslutning til cirkulære forretningsmodeller. Hvis standarden er cirkulær, vil markedet efterhånden også blive det.”

Vil du vide mere om cirkulær økonomi? Læs mere her.

Du kan også deltage på LOOP Waste to Resources d. 27. og 28. april, hvor både Novo Nordisk og Dansk Standard deltager med oplæg og debatter.

Annoncen er produceret den 25.04.2022 af Børsen Creative i samarbejde med Dansk Standard

Forsiden lige nu