SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af SAS Institute

Morten Strunge: ”Min iboende analyselyst har drevet mine virksomheder til succes”

Morten Strunge kan i en alder af 35 år kalde sig succesfuld serieiværksætter. Og fællestrækket for alle virksomhederne er deres datadrevne tilgang. En tilgang, som Morten har dyrket med passion. Foto: Emil Jakobsen
Morten Strunge kan i en alder af 35 år kalde sig succesfuld serieiværksætter. Og fællestrækket for alle virksomhederne er deres datadrevne tilgang. En tilgang, som Morten har dyrket med passion. Foto: Emil Jakobsen

Han står bag selskabssucceser som Mofibo, Onfone og Plenti, men de seneste to år har han satset på podcasts med hurtigløberen Podimo. Morten Strunge er én af Danmarks dygtigste og mest drevne iværksættere. Og ifølge ham selv er det særligt den datadrevne del af ham, der har været den vigtigste faktor på rejsen.

Han sad i sit sommerhus i Italien og lyttede til sin første podcast i 2019. Mediet var for alvor ved at bryde igennem, og Morten Strunge hoppede med på bølgen. Det endte han med at gøre i mere end én forstand.

Da det første afsnit af podcasten var slut, skete der ikke mere. Det undrede ham. Hvorfor sprang den ikke videre til afsnit to? Hvorfor fik han ingen nye anbefalinger af shows baseret på sin lytterhistorik? Hvorfor blev der ikke fulgt op på ham som lytter?

Ikke længe efter havde han søsat sin nyeste satsning i en stribe af i forvejen succesfulde virksomheder: Podimo. En betalingsplatform, der både skaber og kuraterer podcastindhold og med et skarpt fokus på brugeroplevelsen.

Den 30. september 2021 holdt Podimo to års fødselsdag for sine 120 medarbejdere og er til stede i både Danmark, Tyskland, Spanien og Norge. Næste år lancerer de i fire nye lande.

Succes er ikke en lige linje

Datadrevne virksomheder med kraftigt vokseværk er efterhånden blevet Morten Strunges speciale. Og Podimo er ingen undtagelse.

De har skullet finde formlen for, hvordan der kunne skabes en betalingsvillighed, da der findes masser af gratis podcasts derude. Derfor har man testet forskellige formater af og investeret i en høj kvalitet på indholdsfronten for derved at bringe noget nyt til markedet, som man ikke kan finde andre steder.

”Vi har hele tiden prøvet at forbedre den formel. Jeg har aldrig set eller været en del af en startup, hvor der er sådan en helt lige vej til succes. Det er en bumpy ride, hvor man skal prøve en masse ting af og fejle en masse gange for at komme frem til den rigtige løsning. Det har vi også gjort det første års tid, men begynder nu at have fundet formen, så nu træder vi speederen i bund. Vi ved, hvordan vi skal skalere,” forklarer Morten Strunge.

2021_09_22_Børsen_Creative_Morten_Strunge__031.jpg
Med Podimo var udfordringen at få folk til at betale for et produkt, der kan findes gratis mange steder. Men platformen og det store fokus på brugeroplevelsen har givet pote. Foto: Emil Jakobsen

Dyk ned under overfladen

Det hele begyndte med en undren og en iver efter både at skabe og forstå. Og det er netop det drive, der sidder dybt i Morten, og som har haft en stor betydning for hans succes som iværksætter.

”Jeg vil kalde mig selv ret data-orienteret. Det første jeg gør om morgenen er at åbne vores dashboard for at kigge på virksomhedens nøgletal – også før jeg kysser min kone godmorgen. Man er nødt til at forstå kernen af sin egen forretning helt ned i detaljer for at forstå, hvad der påvirker den, og hvordan man kan stimulere forskellige faktorer i en bestemt retning,” siger Morten Strunge.

Trækker man en lige linje gennem hans mest succesfulde virksomheder, så har dem, der er vellykkede, alle været datadrevne og haft det tilfælles, at de har nydt godt af hans iboende nysgerrighed og evne til at grave sig dybt ned i analyser.

”Den her iboende dataanalyse-lyst synes jeg personligt er vildt interessant, og jeg bruger meget tid og mange ressourcer på den. Jeg prøver at sætte en agenda på tværs af virksomheden for at åbne alles øjne for betydningen af data og bruge den her nysgerrighed til at forstå ikke bare overfladen, men den dybere mening. Jeg tror, hvis man kan skabe den interesse, så får man langt bedre resultater på tværs af alt – og ikke bare i dataafdelingen, men i hele virksomheden,” siger Morten Strunge.

Kombinationen af kreativitet og data er en vinder

I den forbindelse har han i samlet ti år arbejdet sammen med SAS Institute, som har været den mest naturlige partner i forhold til at få den maksimale værdi ud af alt genereret data. Først i Mofibo og nu i Podimo.

Podimo bruger nemlig data på tværs af virksomheden både til nye kunder og til at forstå, hvad det er for nogle typer kunder, der er de rigtige, og hvor de findes i markedet - og oveni til egen produktion af indhold.

2021_09_22_Børsen_Creative_Morten_Strunge__039.jpg
For Morten Strunge er nysgerrighed en grundsten for innovation. Og det er også hans nysgerrighed, der gør ham til en grundig analytiker. Foto: Emil Jakobsen

”Det smukke er jo netop, hvis du kan kombinere data og den kreative kraft. Det investerer vi meget i og bruger SAS til,” forklarer Morten Strunge.

Samtidig bruges data til at kortlægge indholdsprofiler, som så kan krydres med den indholdsmæssige forståelse. Og sidst men ikke mindst er det vigtigt for virksomhedens recommendation engine, der kan analysere og forstå indhold og matche det med det rigtige individ.

Dataforståelse kan forbedre forretningen med flere hundrede procent

Spørger man den 35-årige iværksætter, er det nysgerrigheden og forståelsen, der driver værket og gør forskellen på, om en virksomhed har succes eller ej.

”Jeg har set virksomheder, som har det samme produkt, men den underliggende rentabilitet i den ene virksomhed er dobbelt så stor som den anden - simpelthen fordi den ene bare er bedre gearet til at forstå alt det, der ligger nedenunder produktet og ud mod kunden,” siger Morten Strunge og uddyber:

”Jeg har lært hvor meget datatilgang betyder. Om en knap er gul eller grøn på en website, eller om et cover til en podcast er det ene eller det andet – det betyder bare noget. Hvis man tænker skalerbarhed og at man vil nå 10 mio. abonnenter de næste fem år, så er det præcis de her små inkrementelle justeringer, som forbedrer forretningen markant, hvis man akkumulerer dem. Det er dem, der kan afgøre, om man bliver en kategorivinder eller en kategoritaber.”

2021_09_22_Børsen_Creative_Morten_Strunge__003.jpg
Morten Strunge har samarbejdet med SAS Institute i ca. ti år. I Podimo har platformen stor betydning for, hvordan virksomheden analyserer data for at finde frem til potentielle kunder og til at anbefale brugere det rigtige indhold. Foto: Emil Jakobsen

Dataudnyttelsen kan altså forbedre en virksomheds resultater med flere hundrede procent blot ved hjælp af små justeringer.

Grundstenen for innovation

I virksomheder, Morten har været en del af, hvor data ikke har været et afgørende parameter, han kunne kanalisere sin nysgerrighed over i, er det gået mindre godt. Han er gået konkurs med et bryggeri sammen med sin bror, og Agnes Cupcakes, der også endte med at skrabe bunden. Men selv virksomheder af den type, med et fysisk produkt, er på vej i samme retning som de digitale.

”Jeg tror, virksomheder bliver mere datadrevne hver dag. Men data er ikke mere end den er i sig selv. Den kræver du har folk bag skærmen, som formår at bruge den på den rigtige måde,” siger Morten Strunge.

Og hvad det kræver at bruge den på den rigtige måde er nysgerrigheden.

”Nysgerrighed er grundstenen for innovation. Det er en nødvendighed for at skabe innovation i et samfund. Det starter med, at nogen undrer sig over noget - helt fundamentalt. Og folk er jo nysgerrige inden for forskellige områder – heldigvis,” konkluderer han.

Du kan læse mere om Podimo's samarbejde med SAS Institute og om, hvordan analytics er med til at innovere arbejdsgange og øge beslutningskraft på tværs af industrier her.

Annoncen er produceret den 29.10.2021 af Børsen Creative i samarbejde med SAS Institute

Forsiden lige nu