SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Scrive

Kunder, der leaser en luksusbil, vil ikke rode med papir og printerblæk

”Vores kernekunde er nok en, for hvem tid ofte er en mangelvare. Derfor forventer de et højt convenience-niveau,” siger Thomas Bertelsen, der er direktør i leasingselskabet Repeatly. Foto: Jacob Nielsen
”Vores kernekunde er nok en, for hvem tid ofte er en mangelvare. Derfor forventer de et højt convenience-niveau,” siger Thomas Bertelsen, der er direktør i leasingselskabet Repeatly. Foto: Jacob Nielsen

Når Repeatly Leasing skal importere den helt rigtige bilmodel til kunderne, har de som regel 24 timer til at få papirarbejdet på plads. Så er der ikke tid eller tålmodighed til at sende pdf’er rundt til underskrift. Heldigvis findes der digitale løsninger.

”De biler, som vores kunder leaser, er typisk BMW, Audi, Mercedes og Porsche – og det er nok især de lidt dyrere og mere specifikke biler, som du ikke bare kan få hos en lokal forhandler,” fortæller Thomas Bertelsen, der er direktør hos leasingselskabet Repeatly.

Kunderne er med andre ord vant til et vist niveau, både i de biler de kører i, og på den service, der følger med, når de vælger ny bil. Derfor matchede det også meget dårligt, når man tidligere var nødt til at starte tunge papirgange lige på det tidspunkt, hvor kunden havde bestemt sig og bare glædede sig til at sidde bag rattet i drømmebilen.

Det har heldigvis ændret sig. Den simple løsning var at skifte til digitale underskrifter på alle kontrakter.

Først kreditvurdering

”Vi laver selvfølgelig en fornuftig kreditvurdering af vores kunder, men det er normalt en standardopgave, hvor vi skal se nogle lønsedler eller et regnskab,” forklarer Thomas Bertelsen.

Når først det er på plads, er det tid til, at firmaets rådgivere hjælper kunderne, der tit har nogle ret specifikke ønsker. Det kan både være favoritmærker eller nogle specifikke modeller, de godt kan lide. Det er her, nogle trækker i retning af en Audi e-tron eller en BMW X5. En pæn del af kunderne har endnu mere specifikke ønsker, hvor det kræver specialviden.


Repeatly Leasing 02 beskåretweb.jpg
Thomas Bertelsen, direktør i leasingselskabet Repeatly. Foto: Jacob Nielsen

Et vindue på 24 timer efterlader ikke tid til pdf’er

Repeatly har ikke et stort antal biler stående, så når ønskerne er bare lidt specifikke, afsøger man de største tyske bilmarkeder – blandt andet Mobile.de. Typisk har kunden opgivet et par muligheder, som Repeatly kan gå på jagt efter.

”Når vi først har lokaliseret den rigtige model, laver vores tyske broker en aftale med sælgeren, som giver os 24 timer til at sende et tilbud til kunden – og få en underskrift på plads,” forklarer Thomas Bertelsen.

I det vindue skal Repeatly beregne et tilbud, udforme en kontrakt og skaffe kundens underskrift og betaling. Det efterlader ikke meget tid til bureaukrati.

”Tidligere var det den tunge del af papirgangen, hvor det også var vigtigt, at kunden var i nærheden af en printer. Vi oplevede også, at det var her, der skete fejl, når en mail gik tabt eller filerne ikke lå det rigtige sted. Det var især bøvlet, hvis de var på forretningsrejse,” forklarer Thomas Bertelsen og fortsætter:

”Men først og fremmest er det heller ikke lige det serviceniveau, kunderne forventer. Når man har diskuteret, om kunden foretrækker en Audi e-tron eller en Porsche Taycan Turbo, forventer de ikke at skulle tjekke, om de stadig har printerblæk, eller om de skal i Elgiganten, før de kan skrive under.”


Repeatly Leasing 05 beskåretweb.jpg
På 24 timer skal Repeatly nå at beregne et tilbud, udforme en kontrakt og skaffe kundens underskrift og betaling. Det efterlader ikke meget tid til bureaukrati. Foto: Jacob Nielsen

Skiftet tog blot en måned

Derfor gik Repeatly for et år siden på jagt efter en digital løsning.

Efter en afsøgning af markedet faldt valget på Scrive, der tilbyder digitale underskriftssystemer, og som har stor erfaring netop i bilbranchen.

”Deres prismodeller passede godt til vores behov, og fra vi tog valget, til det var oppe at køre, gik der ikke mere end en måned. Det var en løsning, der også passede os teknologisk, og især gjorde det nemt for kunderne,” siger Thomas Bertelsen.

Når han i dag skal beskrive den digitale løsning, er det blevet reduceret til historien om nogle få klik, og antallet af fejl er faldet.

”Jeg beder én fra administrationen lave en kontrakt og sende den til kunden, der bare accepterer med et klik på en knap. Det kan de gøre på mobiltelefonen mellem to møder eller under en forretningsrejse. Herfra er alt på plads, og vi skal bare hente bilen hjem fra Tyskland.”

En stor del af Repeatlys leasing sker til faste kunder, og nye kunder er ofte blevet henvist af andre, der leaser en bil hos firmaet.

”Vores kernekunde er nok én, for hvem tid ofte er en mangelvare. Derfor forventer de et højt convenience-niveau, og kun når servicen er helt i top, anbefaler de os videre. Det sker, i al ydmyghed, heldigvis ret ofte,” siger Thomas Bertelsen.


Repeatly Leasing 06 beskåretweb.jpg
"Når man har diskuteret, om kunden foretrækker en Audi e-tron eller en Porsche Taycan Turbo, forventer de ikke at skulle tjekke, om de stadig har printerblæk, eller om de skal i Elgiganten, før de kan skrive under,” siger Thomas Bertelsen. Foto: Jacob Nielsen 

Et skoleeksempel på kundeservice

Hos Scrive roser den danske landechef René Kappelgård Repeatlys tilgang.

”Det er et skoleeksempel på, at man med relativt enkle midler kan skabe gode kundeoplevelser samtidig med, at man letter sin egen administration,” siger han og fortsætter:

”Når man står og skal købe bil – uanset om det er luksussegmentet eller ej – så vil man jo gerne have fornemmelsen af, at sælgeren har gjort sig umage, og at hele flowet fungerer gnidningsfrit. Det er dét, man kan med digitale signaturer.”

Se mere om Scrives digitale løsninger til bilbranchen her

Denne annonce er produceret 26.04.21 af Børsen Creative i samarbejde med Scrive

⚙ For at se dette indhold skal du acceptere cookies

Forsiden lige nu