SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Gazellepartner Dansk Erhverv

Hotelkæde med 90 ledige stillinger kommer med politisk opråb: Vi vil ikke have en “brug-og-smid-væk-branche”

Siden årsskiftet har Bellagroup ansat 250 medarbejdere - og har stadig 90 ledige stillinger. “Vi skreg allerede på arbejdskraft, da hele branchen lukkede ned under coronakrisen. Nu har vi mere travlt end nogensinde, og vi har en kæmpe udfordring med rekruttering," siger Kaspar Mørk Arianto, der er kommunikationsdirektør i Bellagroup, der ud over Bella Center består af flere af Københavns største hoteller. Foto: Jacob Nielsen
Siden årsskiftet har Bellagroup ansat 250 medarbejdere - og har stadig 90 ledige stillinger. “Vi skreg allerede på arbejdskraft, da hele branchen lukkede ned under coronakrisen. Nu har vi mere travlt end nogensinde, og vi har en kæmpe udfordring med rekruttering," siger Kaspar Mørk Arianto, der er kommunikationsdirektør i Bellagroup, der ud over Bella Center består af flere af Københavns største hoteller. Foto: Jacob Nielsen

Manglen på arbejdskraft er den vigtigste forhindring i at komme op i gear efter coronakrisen, lyder det fra Bellagroup. Men det offentlige opleves ikke altid som en medspiller og der er brug for permanente løsninger.

I slutningen af oktober kunne man endelig åbne for servering på en af de københavnske restauranter med den allerbedste udsigt. Den asiatiske restaurant Sukaiba ligger på 23.-etage af AC Hotel Bella Sky med frit udsyn til det meste af København og store dele af Øresund.

Det var dog ikke manglende interesse, der har gjort, at den første servering af confiteret gris med pebersauce og kimchi stod klar næsten et år efter, at coronarestriktionerne forsvandt. Bellagroup har haft rasende travlt hele året, hvor mange af de konferencer, der blev aflyst i 2020 og 2021, har ligget som perler på en snor.

“Vi skreg allerede på arbejdskraft, da hele branchen lukkede ned i 2020. Nu har vi mere travlt end nogensinde, og vi har en kæmpe udfordring med rekruttering, selvom vi er kendt i branchen som et sted, hvor mange gerne vil arbejde,” fortæller Kaspar Mørk Arianto, der er kommunikationsdirektør i Bellagroup, der ud over Bella Center består af flere af Københavns største hoteller.

Ukrainere en del af løsningen – for nu

Lige nu har Bellagroup 90 ledige stillinger. Siden årsskiftet har man ellers ansat 250 medarbejdere, og virksomheden er ikke blandt de hårdest ramte i branchen. Rekruttering og fastholdelse har nemlig været en del af strategien i årevis, hvor man bl.a. har arbejdet sammen med Jobcentrene og Københavns Erhvervshus. Gruppen ligger højt på bl.a. Great Place To Works-tilfredshedsundersøgelser.

Caspar Araianto 04 beskåret.jpg
Kaspar Mørk Arianto er kommunikationsdirektør i Bellagroup, der har ansat 250 medarbejdere siden årsskiftet. Alligevel måtte de vente næsten et år på at genåbne restaurant Sukaiba, der ligger på 23. etage af AC Hotel Bella Sky – en af Københavns bedst beliggende restauranter. Foto: Jacob Nielsen

Desuden har Bellagroup haft stor succes med at rekruttere og fastholde mange af de ukrainske flygtninge, der er kommet til Danmark efter Ruslands invasion i februar. En god løsning for begge parter – i hvert fald så længe ukrainerne har behov for beskyttelse i Danmark.

“Der er flere, som har ansat en del ukrainere, men vi har været bedst til at fastholde dem efter tre måneder. Vi ansætter ikke bare folk og satser på, at det nok skal gå. Med ukrainerne har vi bl.a. sørget for at de kan arbejde sammen og kommunikere med ledelsen i større grupper. Når man kommer fra en krigszone, så er det vigtigt at have nogle at læne sig op ad, ” siger Kaspar Mørk Arianto, der understreger, at medarbejdergruppen med 89 forskellige nationaliter er 'danmarksmester' i at overvinde sprogbarrierer. Arbejdssproget er engelsk.

“For nylig havde vi besøg af beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og der var to af vores ukrainske kvindelige ansatte i køkkenet, der virkelig gik i kødet på ham: Hvorfor skulle de lære dansk? De vil tilbage til Ukraine en dag, og så har de jo ikke så meget at bruge dansk til. Det er en af de små bureaukratiske benspænd, vi er oppe imod,” siger Arianto.

En helt forfærdelig sommer

Fra Bellagroups brancheorganisation, Dansk Erhverv, er man ikke overrasket over deres udfordringer med rekruttering. Hele serviceerhvervet har massive problemer med manglende arbejdskraft. Faktisk så meget, at serviceerhverv nu ligger på linje med byggeriet, der i årevis har været dem, der skreg højest efter ledige hænder.

Turisterhvervet har været særligt udfordret, fordi det var dem, der sidst lukkede op efter coronakrisen. Den sommer, vi lige har haft, har været helt forfærdelig for hotellerne

Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv

“Turisterhvervet har været særligt udfordret, fordi det var dem, der sidst lukkede op efter coronakrisen. Den sommer, vi lige har haft, har været helt forfærdelig for hotellerne. Tre ud af fire hoteller har måttet skrue ned for deres aktiviteter på grund af manglende arbejdskraft. Det har dæmpet sig lidt her i efteråret, men problemet er strukturelt. Der er en række forskellige håndtag, vi kommer til at skrue på, hvis problemet med manglende arbejdskraft ikke skal blive værre de næste par år,” siger Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, som i starten af valgkampen lancerede handlingsplanen Dansk Handlekraft 2030, som et indspark til, hvordan man løser en af de helt store udfordringer for de danske virksomheder.

“Der er en vifte af forskellige håndtag. Men noget af det, vi fokuserer mest på, handler også om fastholdelse af ældre medarbejdere. Vi må have bremset afgangen af arbejdskraft før folkepensionsalderen, der har været stigende i de seneste år,” siger Peter Halkjær, der også oplever en række bureaukratiske benspænd fra Christiansborg i forbindelse med udenlandsk arbejdskraft.

“Lige før valget blev udskrevet, var der enighed om en mindre lempelse af beløbsordningen, der bl.a. ville gøre det nemmere for serviceerhverv at rekruttere arbejdskraft fra tredjelande. Det nåede desværre ikke at komme igennem, inden valget blev udskrevet,” siger Peter Halkær, der også ærgrer sig over, at der er en øvre beløbsgrænse, der forhindrer restauranter at hente specialiseret arbejdskraft, som f.eks. sushi-kokke, i at komme til Danmark. Ansøgningerne bliver simpelthen afvist, hvis kokken tjener for meget.

Et langt arbejdsliv inden for service

Tilbage på toppen af AC Hotel Bella Sky drømmer Kaspar Mørk Arianto også om at finde en løsning på den lange bane. Ud over problemer med bureaukratiske benspænd er der behov for, at vi generelt taler servicefagene op, og betragter dem som et sted, man kan arbejde livet igennem.

“Vi bliver nødt til at finde en ny position for, hvad et arbejdsliv inden for servicefag er. Vi skal have flere ind på erhvervsuddannelserne, og vi skal sørge for, at der er andet end de akademiske fag, der bliver set som et bæredygtigt valg gennem hele livet”.

“Selvfølgelig peger pilen også på branchen selv. Vi har et kæmpe ansvar for at vise, hvad et bæredygtigt arbejdsliv er, og at man kan være i servicefag hele livet. Det er det, vi arbejder med. Vi skal ikke være en “brug-og-smidt-væk-branche”. København vil være kendt som en bæredygtig destination på alle parametre. Vi har alle muligheder for at have en god position. Det arbejder vi for, men vi har også brug for politiske tiltag, hvis vi skal løfte denne her branche,” slutter han.

Læs, hvordan Dansk Erhverv med planen 'Dansk Handlekraft 2030' mener, vi politisk kan løse problemerne med manglende arbejdskraft

Annoncen er produceret 27.10.2022 af Børsen Creative for Gazellepartner Dansk Erhverv

Forsiden lige nu