Børsen logo

Jysk leasingkonge vakler mellem luksus og mådehold

Af Christian Bartels, Foto: Thomas Juul

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF SCANLEASING

Topbilled mobil


Indehaveren af landets måske mest opsigtsvækkende leasingvirksomhed ekspederer liebhaverbiler i millionklassen. Det er en konstant balance mellem at leve livet med hurtige biler og at leve livet som jyden, revisoren og den voksne mand, der skal sende de rigtige værdier videre til børnene.

På parkeringspladsen holder en Mercedes, men der er kun to sæder, intet tag, og motoren buldrer og skramler så meget, at man svært kan forestille sig at dens nærmeste slægtning er en taxa. Bilen leaser Peter Larsen af sit eget firma, Scanleasing. Den matte sølvgrå Mercedes er blot én i rækken af eksklusive millionbiler og mere moderate familiebiler, som gør holdt i Peter Larsen forretning, inden de kommer ud til leasingtagere i hele landet.

Selvom Peter Larsen har kørt mange af drømmebilerne: Bentley, Ferrari, Aston Martin, Lamborghini med mere; og selvom biler får den lille dreng frem i ham, er revisoren i ham meget pragmatisk omkring de eksklusive biler. De er en forretning, og produktet på hylderne er finansiering.

”Vi sælger penge. Vi er bankfolk meget mere, end vi er bilsælgere. Det er finansiering, vi beskæftiger os med. Bilerne gør det hyggeligt og rart og lidt mere spændende, end hvis vi finansierede gylletanke, men produktet er det samme,” siger Peter Larsen.

Revision startede forretning

Mens der stadig hang Porsche 911 Turbo og Lamborghini Countach på væggene i ungdomsværelset tilbage i 1980’erne, arbejdede Peter Larsen efter gymnasiet i sin fars revisionsselskab, mens han læste til revisor. Det var lidt et tilfælde, at det blev revision – det var et job og en måde at tjene penge på, ikke en passion eller en drøm.

I 2001 startede Peter Larsen op som selvstændig revisor, og kort efter udvidede han virksomheden med en kompagnon og nogle ansatte. Og her blev grundstenen til det, der skulle blive Scanleasing lagt. Det er også her, man første gang kan spore mådeholdet i Peters liv med biler.

”Vi startede Scanleasing som et tysk firma i 2008. Som revisorer ville vi gerne rådgive vores kunder i forhold til det at lease biler, men vi syntes ofte, der var problemer med restværdien på bilerne efter endt leasing. Det handlede mest om, at vi ville være sikre på, at der var orden i sagerne, når vi rådgav vores kunder til at lease. Hvis de lavede deres leasingaftale med vores selskab, var vi sikre på, at kontrakterne var i orden. Men det er klart, at det pludselig blev oplagt at lease biler til sig selv også,” siger han.

Byttede revision væk

I 2015 byttede han sin halvdel af revisionsfirmaet væk og fik til gengæld eneejerskab af Scanleasing.

”Det passede nok bedre til mig, for her kunne jeg bedre få det til at vokse. Det var lidt sværere med revision,” siger han.


Åben PorscheÅben Porsche

Drengedrømmen var Porsche 911 Turbo, men derudover er denne cabriolet også kommet til. Næst efter at sidde på en strand med "solen i ansigtet", som Peter siger, så er sommerkørsel i åben bil det næstbedste. Se hvilke Porscher, Scanleasing har i garagen lige nu. Foto: Thomas Juul


Og vokse gjorde det. Omsætningen for Scanleasing nærmer sig i dag en kvart milliard, og virksomheden har for nylig lejet sig ind på en af de mest hypede adresser i København – Axel Towers lige over for Tivoli og med nedkørsel til parkeringskælder lige ved siden af. Men den flotte adresse er næsten også mere, end Peter Larsen selv synes er passende.

”Jeg er ikke så meget til den slags hype, men jeg kan godt se, at det er med til at give vores kunder en samlet oplevelse at hente deres bil i Axel Towers i centrum af København. Det er lige som en del af den historie, de får med.” Her skal det bemærkes, at showroomet på Axel Towers indeholder – udover en relativt almindelig VW plug-in hybrid - en Aston Martin en Bentley, åben Ferrari og cirka 50 flasker bobler på et rack.

For Peter handler det ud over driften af Scanleasing i dag om rådgivningsdelen.

”Jeg synes, det sjove er at vise kunder, når de har flere muligheder, end de umiddelbart tror, de har. At de spørger efter en Ford Mondeo og så kan komme til at køre BMW,” siger han (se boks længere nede, red.) ”Følelsen af at hjælpe tror jeg, de fleste kan relatere sig til.”

M3 som begynderbil

Peters første leasingbil blev en BMW M3 cabriolet. Umiddelbart ikke en bil, man opfatter som mådeholden – men så alligevel. For med eget leasingselskab stod porten åben til at importere næsten alle slags biler – også drengedrømmenes fartikon fra midtfirserne. Hækmotorbæstet fra Porsche som kunne nå 260 km/t på toppen med kun 4 gear og absolut ingen elektroniske hjælpemidler.

”Drømmebilen var en Porsche 911 Turbo, også kendt som yuppie-dræberen, på grund af dens lumske køreegenskaber. Men det var ikke så praktisk med børnene og bagage. BMW’en var bare et relativt fornuftigt kompromis mellem det hele; den var ikke sindssygt dyr, den var brugbar og hverdagsduelig for en familie,” siger han.

I dag rummer privatgaragen yuppiedræberen med en ekstra stor intercooler og lidt ekstra heste, en Porsche 911 cabriolet, en Ford Mustang wide body, en 6,9 liters Mercedes Benz S-klasse fra 70’erne og en BMW 850i.



BMWBMW

BMW'er ryger der mange af igennem forretningen. Tyske bilmærker er populære at have som leasingbiler. Foto: Thomas Juul

På hjemmematriklen holder endnu fem biler, der efter Peters udsagn er i evig kamp om de to pladser i carporten i Kolding, hvor han har boet igennem hele firmaets levetid.

Kan man køre almindelige biler igen, når man først har kørt i alle de eksotiske superbiler?

”Både og. Man bliver lidt forvænt, men man bliver også opmærksom på nogle fejl, som de har. Nogle ting er bare ikke god kvalitet, og den bil, du synes, er helt fantastisk på billeder, bliver du mindre fan af, når du har siddet i den fire timer undervejs i Tyskland, og du har ondt i både ryggen og ørerne. Desuden er ”almindelige” biler i dag blevet langt bedre, end de var for få år siden. Glæden ved at køre en tur kan være lige så stor i en familiebil som en superbil, det kommer an på vejen og selskabet mere end på bilen,” svarer han.

Bliver man spoleret

Selvom der ikke hersker tvivl om midlerne og adgangen til biler, sidder mådeholdet konstant på skulderen og følger med. I dag er drømmebilen en klassisk AC Cobra.

Du kan sætte penge bag ord: Hvorfor har du ikke bare købt din drømmebil?

”Så bliver jeg jyden. Fornuften får lov at sejre. Hvis man gik ud og købte en vanvittigt dyr bil, så synes jeg ikke, at det nødvendigvis er pengene værd. Det bliver lidt for ekstravagant, og du kan gøre det for mindre,” siger han.

”Jeg vil også vise mine børn, at det ikke nødvendigvis er sådan her (et liv med luksusbiler, red.), deres liv skal være. At lige nu kører vi i de her biler, men det kan forandre sig meget hurtigt.”


GaragenGaragen

I nogle bilkredse hersker et selvbestaltet original-polizei (Folk, som kun accepterer 100 pct. originale biler, red.), men der er Peter mindre fintfølende. Hvis en bil bliver en bedre køreoplevelse af at få ombetrukket sæder eller flere hestekræfter under hjelmen, så bliver det gjort. Foto: Thomas Juul

”At være tilfreds med mindre er en god ting, og jeg er måske lidt bange for at forvænne mig selv for meget og at have en forventning om, at sådan her skal det være, for at jeg kan være tilfreds. Der behøves ikke være en AC Cobra for, at jeg lykkelig - jeg vil gerne have én - men måske er det federe bare at drømme om en,” siger han.

En drømmebil i hus

Du har alligevel købt en Porsche allerede – kunne du så ikke lige så godt købe den næste drømmebil?

”Porschen kunne jeg købe billigt!”, siger han og retter sig op i stolen.

”For mig forener Porschen to verdener, og den er en fantastisk forretning. Jeg købte den for 150.000 kr., og jeg kan nok sælge den for 450.000 kr. i dagens marked. Det en vanvittigt smuk bil, men den koster ingenting at holde kørende,” sig han og bemærker, at et viskersæt til Porschen koster et par hundrede, mens viskere til en Aston Martin efter sigende står i et par tusinde kr.

Han fortsætter.

”En helt ny superbil koster vel omkring 4 til 5 mio. kroner. Det er hul i hovedet. Det har jeg slet ikke lyst til at signalere, at det er sådan, jeg lever mit liv. Heller ikke selvom jeg havde råd til det. Jeg kan ikke sige, det er forkert, men det virker bare en lille smule forkert.”


MustangMustang

Peters Ford Mustang er en af de biler, der ud over ekstra brede skærme også har fået ekstra hestekræfter. Foto: Thomas Juul


”Jeg bryder mig ikke om det alt for ekstravagante. Og det, ved jeg, lyder fjollet, når vi skal ned at sidde i en Mercedes AMG GTS,” siger han og supplerer ”… Men den kører som de mere eksklusive biler, er brugbar, og når du kører på værksted, så er det ”bare” en Mercedes.”

”Det er ikke et spørgsmål om, hvad man har råd til, det er et spørgsmål om, hvad man vil bruge penge på. Jeg vil også gerne vise over for mine børn, at man ikke bare gør, hvad man har lyst til.”

Du er bange for at tabe dig selv til ”den verden”?

”Ja, det må ikke stikke af. Jeg synes, at den største luksus her i verden er at sidde på en strand med sol i ansigtet. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis man har en dyr ting, er det måske også lidt for at prale, og det er en dårlig egenskab,” siger han og tilføjer, at nogen nok allerede nu synes, han praler:

”Det er jo unødvendigt at have en Porsche cabriolet. Du er allerede langt forbi det, der er rimeligt. Derfor synes jeg også, man skal ikke bare give los. Så mister man anstændigheden og sig selv. Der er andet i livet end penge og det, man kan købe for dem.”

En drømmebil i hus

Den del af det andet, der ikke foregår på stranden, er Peter i gang med at opbygge. Eller ”plante”, som han selv formulerer det. Peter Larsen har for nylig opkøbt flere møbelvirksomheder, herunder Askman Design, som han er i gang med at relancere. Møbler er nemlig ikke så flygtige, som reglerne der styrer hans leasingforretning.

Hvis regeringen beslutter sig for at omlægge registreringsafgiften til vejskat, vil forretningsmodellen bag flexleasing stort set forsvinde. Men møbler har altid været der og vil altid være der, mener han.


Axel TowersAxel Towers

Drømmeadressen på Axel Towers. Der bliver serveret champagne, når leasingaftalen er underskrevet, og bilen trilles op fra den underjordiske garage. Foto: Thomas Juul

”Møbelforretningen er som et egetræ, jeg planter nu. Jeg kommer ikke nødvendigvis til selv at høste gavnen af det. Jeg synes, jeg ser mange virksomheder, der drives som hurtigvoksende fyrretræ ude i samfundet. Direktører der er ansat på fem-årige kontrakter og skal nå et bestemt vækstmål for at kunne hæve bonussen og så rykke videre til næste projekt. Det er ikke nødvendigvis det, der resulterer i langsigtede, fornuftige beslutninger. Møbelbutikken er ikke til mig, det er til mine børn og børnebørn, den er noget, de forhåbentlig vil kunne glæde sig over at beskæftige sig med, da det er smukke produkter i høj kvalitet. Hvor god en forretning det så bliver, må tiden vise,” siger han.

Smukke produkter kan alle have glæde af.

”Min ældste datter læser kunsthistorie. Det er et fag, hvor der er fokus på det smukke, fremfor om det er noget værd. I Danmark oplever man meget, at folk vil vide, hvad ting har kostet. Som om, man skal vurdere, hvad det er værd på baggrund af, hvad det har kostet.”

Og så er vi tilbage ved mådeholdet.

”Hvorfor skal man eje alting. Kan det ikke bare være smukt, og så er det dét, man får ud af det?”

Behøver du, som Peter, heller ikke at eje drømmebilen? Så se, hvordan du kan lease hos Scanleasing

Annoncen er produceret 23.09.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Scanleasing.