Børsen logo

Det gode håndværk er centrum i familien Lynggaards legende smykkeunivers

Af Laura Bisted Jacobsen, Foto: Jacob Nielsen og PR
ANNONCØRBETALT INDHOLD AF OLE LYNGGAARD

Topbilled mobil
topbillede

Ole Lynggaard-smykker sælges globalt, men fremstilles fortrinsvis på guldsmedeværkstedet i Hellerup. Fra grundlæggelsen i 1963 til i dag har familien Lynggaard stået i spidsen kommercielt og kreativt. Fokus er på kvalitet og unikt design fra den særlige Lynggaardske hånd.

Det er formiddag, og Ole Lynggaard drejer ind på gårdspladsen foran virksomhedens hovedkvarter i Hellerup. Her har familien over årene opkøbt og udvidet med værksteder og kontorer i den gamle baggård. Senest er et bilværksted blevet forvandlet til et showroom.

Han har fået en idé, han skal vende med guldsmedene i modelværkstedet, der videreudvikler både hans datter Charlotte Lynggaards og hans eget design. På vejen over gårdspladsen giver han sin søn, Søren Lynggaard, et kram – og så er han videre. Ilden skal fodres.

Ole Lynggaard er et brand. En familievirksomhed – og en mand. Han fylder 85 år til maj, men passionen omkring smykkedesign brænder lige så stærkt i ham, som da han blev udlært guldsmed i slutningen af 1950’erne.

Designet sætter retningen

Søren Lynggaard har arbejdet i familievirksomheden siden 1994, hvor han som produktionschef satte et skrivebord op værkstedet. I 2003 blev han adm. direktør, og selve ejerskabet deler han med Charlotte Lynggaard.

Søren Lynggaard
Søren Lynggaard
“Vi er et designdrevet firma. Det er vores designere, der planlægger kollektionerne. Herefter må vi andre finde ud af, hvordan vi vil sælge og kommunikere om smykkerne,” siger Søren Lynggaard, der er adm. direktør i Ole Lynggaard. Foto: Jacob Nielsen

Virksomheden Ole Lynggaard er siden 1963 vokset fra et lille firma længere nede ad vejen i Hellerup til et internationalt brand. Flagship stores i København, Københavns Lufthavn, Stockholm, Paris og Sidney og 250 forhandlere verden over sælger de særegne smykker. Organiske, legende, finurlige i 18 karat guld og sølv med brillanter og ædelstene. Ole Lynggaard-smykker har sin egen stil – de følger ikke moden, de danner mode.

Og design skaber retningen for virksomheden, forklarer Søren Lynggaard.

“Vi er et designdrevet firma. Det er vores designere, der planlægger kollektionerne. Herefter må vi andre finde ud af, hvordan vi vil sælge og kommunikere om smykkerne. Hvis jeg spurgte Charlotte, om hun kunne designe et vedhæng, fordi jeg regnede med, det ville sælge godt, så ville hun kigge på mig som om, jeg var faldet ned fra månen,” siger han.

“Jeg tror, det er nøglen til at kunne arbejde sammen som familie: At man har en næsten blind tillid til hinanden. Jeg blander mig ikke i min fars og Charlottes design. Det er slet ikke mit område,” tilføjer Søren Lynggaard.

Ole Lynggaard stod selv for alt design frem til 1994, hvor Charlotte Lynggaard, efter at være blevet udlært som guldsmed i virksomheden, lancerede sin første feminine og florale kollektion, Bien og Blomsten. Siden dengang har designerduoen sat retningen – men hver for sig.

“Vi arbejder godt sammen, og vi respekterer hinandens plads i firmaet. Men Charlotte laver sin kollektion, og det blander jeg mig ikke i. Det er skønt at høre hendes mening om mine projekter, men vi holder hver især fast i vores linje og ideer. Og Søren han blander sig heller ikke i vores design, og det er nok meget klogt,” griner Ole Lynggaard, da vi senere på dagen møder ham på sit kontor, som han deler med Charlotte og Søren Lynggaard.

Elefanter
Elefanter
Elefantvedhænget designede Ole Lynggaard til sin kone i sølvbryllupsgave. Foto: PR

Dansk produktion

I dag støbes delene til Ole Lynggaard-smykkerne på adressen i Hellerup, hvor firmaet startede. Hver en del fremstilles først i voks, hvorom der støbes en gipsform. Voksen smeltes ud af formen, der fyldes med 1000 grader varmt flydende guld. Gipsformen sprænges, og et lille træ med forskellige smykkedele åbenbarer sig. Næste stop er værkstedet. Det lyder simpelt. Det er det ikke.

Ole Lynggaard har sølvproduktion i Bangkok og guldproduktion i Danmark, Italien og Tyskland. Men familien holder fast i den danske produktion som den vigtigste og største, selvom målet er at udbrede brandet til endnu flere lande i verden.

“Igennem alle årene har vi holdt fast i produktionen her i Hellerup. Det viste sig også at være en fordel, da coronakrisen ramte. Vi har ikke haft værkstedet lukket en eneste dag. Og det giver en særlig dynamik, at designerne er så tæt på selve produktionen. Min far og Charlotte kan hurtigt løbe ned på værkstedet, hvis en detalje skal justeres. Og vi får feedback fra guldsmedene, hvis noget skal justeres,” fortæller Søren Lynggaard, mens han viser, hvordan maskinerne i støberiet fungerer. Han har haft sin gang i virksomheden, siden han var dreng.

Guld
Guld
Guldet i 18 karat smeltes ved 1000 grader, hvorefter det fyldes i gipsforme med "luftsmykker". Når guldet har udfyldt pladsen i formen, nedkøles den og sprænges. Næste stop er værkstedet. Foto: Jacob Nielsen

“For far og jeg er det fantastisk at have støberi og værksted tæt på. Vi har tusind ideer, og vi er måske nede på værkstederne hundrede gange om dagen, her kan vi forklare vores ideer eller selv sætte os ned og prøve teknikker af,” siger Charlotte Lynggaard, der blev udlært guldsmed i 1991.

Hun var i sin tid i tvivl, om hun skulle gå ind i virksomheden. Ville hun arbejde som guldsmed? Hvad med tekstiler? Eller reklameverdenen? Hun prøvede andre brancher af i både Paris og San Francisco, men i sin fars virksomhed kunne hun komme til at forene sine mange interesser.

“Er det et smykkeværksted eller er det et malerværksted? Det tænker mange nok, når de ser mit kontor,” siger Charlotte Lynggaard.

Lyset strømmer ind af de store glaspartier i gavlen. Der ligger skitser, tekstiler og over Ole Lynggaards skrivebord i den anden ende hænger en uro med fine traner i papir. Der ses ikke skyggen af en computer, men smartphonen giver lyd fra sig i ny og næ.

“Vi har – eller måske mest mig – utrolig svært ved at begrænse os. Vi laver selv vores kataloger og dekorationer til butikkerne. Vi er draget af håndværk, det finurlige og detaljer. Vi nørder virkelig her i huset,” siger Charlotte Lynggaard, mens hun viser et af sine nyeste projekter, der involverer hendes farmors gamle billedalbum, hvor farmoren selv har skåret mønstre i læderet.

“Man skal gøre sig umage hele vejen igennem. Jeg hader, når folk sjusker. Det er vigtigt at kæle for det individuelle smykke. Når man køber en vielsesring eller et collier fra Ole Lynggaard, skal trygheden følge med. Man kan være sikker på, der er lagt kærlighed, sjæl og mange mange timer i hvert smykke,” siger hun.

Charlotte Lynggaard
Charlotte Lynggaard
”Når man køber en vielsesring eller et collier fra Ole Lynggaard, skal trygheden følge med. Man kan være sikker på, der er lagt kærlighed, sjæl og mange mange timer i hvert smykke,” siger Charlotte Lynggaard. Foto: PR

Særlige teknikker

På værkstederne samler de 25 guldsmede delene fra støberiet, fatter ædelstene og brillanter og arbejder med guldet ud fra Charlotte eller Ole Lynggaards design. En særlig skæreteknik er taget op, hvor guldsmeden nænsomt ridser overfladen, tre mikroskopiske strøg ad gangen.

Hvert smykke håndlaves fra start til slut af den samme guldsmed.

“Peter har været her i 30 år, Slawek i 31 og Pierre i 23. Og Emma er lige udlært med en flot svendeprøve,” siger Søren Lynggaard. Han kender hver medarbejder, hvilket land de kommer fra og hvor længe, de har arbejdet i virksomheden. Ole Lynggaard beskæftiger i dag 125 medarbejdere.

Inde på modelværkstedet, hvor Ole Lynggaard tidligere på dagen havde et ærinde, udvikles de nye smykker, øreringe, brocher og armbånd. Elefantvedhænget, som Ole Lynggaard designede til sin kone i sølvbryllupsgave, lyser op på computeren i hjørnet, hvor man kan se placeringen af alle 536 brillanter i 20 forskellige størrelser.

“Vi bruger alle metoder, vi kan finde på, når vi udvikler smykker. Vi kan modellere i voks, banke det i guld, save eller 3D-printe. Når vi har en dansk produktion, bliver vi nødt til at være super smarte i den måde, vi gør tingene på,” forklarer Søren Lynggaard.

Ole Lynggaard
Ole Lynggaard
Ole Lynggaard i samtale med en guldsmed på modelværkstedet, hvor alle nye designs videreudvikles. Foto: Jacob Nielsen

Et internationalt luksusbrand

Ole Lynggaard startede virksomhed i eget navn i 1963, da han vendte hjem fra en fem år lang jordomrejse. Han arbejdede som guldsmed, hvor han kom frem. Lærte håndværk og teknikker – blev inspireret. Ikke mindst i Østen, der ses i mange af hans kollektioner.

I dag er målet, at Ole Lynggaard-brandet skal være kendt i hele verden som et luksusbrand. Og virksomheden er godt på vej, den vækster og strategien følges – selv om coronakrisen har sat tempoet ned, som det seneste årsregnskab viser, der dog er i plus. Men i 2019 havde virksomheden en bruttofortjeneste på knap 90 mio. kr.

Som familievirksomhed er de hurtige til at reagere i kriser, mener Søren Lynggaard, der betegner finanskrisen som vand ved siden af coronakrisen.

“Når der er kriser, så har vi et fokus, og det er, at virksomheden Ole Lynggaard skal overleve. Vi har ikke aktionærer, vi skal gøre glade – det er mere, om vi selv er tilfredse og har en tro på, vi også er her i fremtiden. Vi har gjort meget ud af, at vi er en familieejet virksomhed, og det ønsker vi at blive ved med at være,” siger han.

“Far har været sindssyg god til at give plads, vi blev hurtigt kastet ud på det dybe vand, og så måtte vi prøve os frem,” tilføjer Charlotte Lynggaard.

Søren Lynggaards kone arbejder også i virksomheden, Charlotte Lynggaards mand sidder i bestyrelsen, og børnene, tredje generation, er ind og ud af virksomheden. Ole Lynggaard, der har haft alle kasketter på i virksomheden gennem årene, kan hellige sig sin passion, designet, mens virksomheden Ole Lynggaard er i trygge hænder.

“Det er skønt at være omgivet af sin familie. Jeg tror, jeg er det mest privilegerede menneske i denne verden. Det var pragtfuldt, da børnene kom ind og overtog nogle af opgaverne og var med til at udvide firmaet og gøre det internationalt. Det har været en skøn rejse med dem,” siger Ole Lynggaard.

Klik her og se en video, hvor Ole Lynggaard fejrer håndværket og medarbejderne i familievirksomheden

Annoncen er produceret den 09.04.2021 af Børsen Creative i samarbejde med Ole Lynggaard

Leaf
Leaf
Ringe i 18 karat guld fra Leaves-kollektionen, som Charlotte Lynggaard har designet. Foto: PR